Förbehandling innan bottenmålning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbehandling innan bottenmålning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbehandling innan bottenmålning?

Hej!

Har precis införskaffat mig min första båt. En glasfiberbåt, Cresent 425.

Den är i behov av bottenmålning så jag tänkte fixa det. Men den har även endel jack/repor som jag tänkte laga. Vad lagar jag detta med? Vilken bottenfärg rekommenderas?

Någon som har en länk till en bra sida om hur man lagar och underhåller glasfiberbåtar?

Tacksam för all hjälp!

Dom har bra grejer på biltema.. köpte mina prylar till lagningen av min båt där.. fungerade riktigt bra!

Finns både spackel och primer "grundfärg" där.. även topcoat som du målar över grundfärgen.. glöm inte att matta ner ytan med sandpapper för bäst fäste.. använd slippapper P60 eller P80

Lycka till ! =)
    Senast ändrad av timpann; 2009-06-05, 14:00.

Kommentera

Hmmm...var en runda på biltema precis innan de stängde men blev inte riktigt klok på vad jag skulle ha.

Är det gelcoatspackel eller glasfiberspackel som jag skall använda för att laga repor/jack på båtens undersida?

Kommentera

Tjena jag har precis gjort denna procedur på båten. Sliparent i hacken om du har några större. Torka med t-röd. Sen lägger du på biltema glasfiberspackel och slipar till det. Slipa hela undersidan med 60-80p papper. Grundmål med en grundfärg 2-3lager sen målar du med en bottenfärg ytterligare 2-3 gånger gärna någon extra gång vid köl, roder och vattenlinjen. Lycka till !!
        http://www.garaget.org/m_a_c

Kommentera

MAC, nån glasfiberspackel är inte bra nånstans på en båt. Har skrivits om det här tidigare. Verkar som om folk inte är inne på Fiskesnack och läser vad som skrivs. Måste tjatas om och om igen vad som gäller.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tackar! Använde du biltemas grundfärg och bottenfärg?

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              MAC, nån glasfiberspackel är inte bra nånstans på en båt. Har skrivits om det här tidigare. Verkar som om folk inte är inne på Fiskesnack och läser vad som skrivs. Måste tjatas om och om igen vad som gäller.
              Försöker läsa på allt som verkar höra dit men det står olika på så många ställen?

Nå, vilken typ av spackel gäller?

Kommentera

Vad är det som gäller då? Tycker jag har läst igenom allt här och på en annan båtsida och det enda konkreta som nämns är just glasfiberspackel. Fick tips att böra med korttrådigt, slipa ner det och avsluta med finspackel.

Är det gelcoat jag skall fylla hålen med? Det borde ju iofs vara gelcoaten som det blivit hål i. Det finns ett hål som går in till glasfibern, men det är max 2 cm2 stort.

Tänkte handla idag så jag är mycket tacksam för hjälp!

Kommentera

Jag kan bara svara för mig själv. Har sjukt mycket erfarenhet av glasfiberspackel tack vare min moderna bilhobby Aldrig några problem alls funkar fint till de mesta. Kortfibrig är bäst till småsaker mycket lättare att arbeta med. Om du vill ha en perfekt yta så avslutar du med finspackel. Men jag skulle inte göra det då det inte är någon ide om du slipar med 60-80 papper. de problemet jag skulle kunna tänka mig är att de kanske får problem eftersom de ligger i vatten mer eller mindre hela tiden. Men eftersom man målar 4-8lager färg över det så känns de inte som att spacklet ska få nått på sig. OM du är osäker så kör gelcoat spackel på småskavankerna. Och om du har några större plasta i dom med ny plast (polyester, härdare, Glasfiber väv / glasfiber matta)

Jag använde mig inte av deras färg utan köpte på hl-båtar men de är troligen samma sak trotts allt. Biltema produkter får mycket skit bara för att folk tycker att de borde vara skit då det är billigare. Men jag har aldrig upplevt problem med deras saker så länge man inte köper nått riktigt billigt skit.
                  http://www.garaget.org/m_a_c

Kommentera

Tackar. Tror det blir glasfiberspackel då.

Båten kommer inte att ligga i alltid utan finnas på trailer, så den kommer att torka ordentligt mellan gångerna.

Skall man verkligen slipa med så grovt sandpapper? Jag trodde man skulle använda typ 180 papper?

Läste på en massa igår och då stod det på några ställen att om båten ligger på trailer behövs ingen bottenmålning utan det räcker med 2-k epoxi i lämplig kulör. det viktigaste där verkar att vara att antingen slipa bort all gammal färg eller lägga ett spärrskikt mellan gammal och ny färg. Någon som har kommentarer kring detta?

Stort tack för all hjälp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69