Jag är lite inne på Elanens tips. Jag lagade ett mindre hål i min durk genom att först såga till en bit rostfri plåt i passande storlek. Sänkte ner den i hålet och skruvade sedan fast den. Spacklade därefter igen hålet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Glasfiberplasta hål i skrov
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av buuluu Visa inläggförresten allting som inhåller någon form av alkohol är aldrig bra att tvätta med, det blir en hinna efter det som försämrar vidhäftningen. Silicontvätt eller yes är det som gäller!
När du ska rengöra innan plastning så är det Aceton som gäller......
Kommentera
-
Det ska du nog lugna dig med. Du har ju flytkroppar redan på den befintliga båten.
Att bara fylla på rakt av i en kanske fuktig båtkropp.
Är inte det ultimata. Varför lägga ner så mycket tid och pengar.
Du får inte igen dom om du säljer nån gång.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Tänkte bara kolla så att du fasat kanten ordentligt? 5-10mm fas / mm tjockt laminat kan man använda som riktlinje. Det är helt rätt som folk har skrivit att du bör fixera ett mothåll på insidan.
Om du behöver veta villken gelcoat färg din båt har så kan du slänga ett mail till mig.
Martin.Pernryd@bhp-glasfiberprodukter.se
Den finns med största sanolikhet att köpa i en Watski butik i din närhet.
Kommentera
-
Nu så.....dags att få lagningarna vattentäta. Hur ska jag ytbehandla mina polyesterlagningar som ju ligger under vattenlinjen? Först kändes det självklart med gelcoat men har förstått att det kan vara svårt att få det att härda ut....ska man använda topcoat alt. stryka nå'n slags primer innan man bottenfärgsmålar?!?!?
Alltså....vad är nästa steg efter själva plastningen?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Antevanten Visa inläggHar fått en gammal Crescent roddbåt (430) med ett antal större (20X20) hål i bottenskrovet. Ska nu laga dessa men frågan är hur....hålen sitter ju så att man ej kommer åt dem på insidan....måste således plasta från utsidan...
Tacksam för tips från er som har erfarenheter av detta dilemma!
Häpp
Andreas
jag sysslar med att laga lastbil och släps skåp
tuta in fogskum låt det stelna sen gröper du ut det så det är ca 2mm under skrovet sen börjar jobbet Slipa tilldet så att du får yter som är ca 20 cm större än hållet sen på med 3 lager långfibrigt glasfiber glöm ej slipa mellan varje skickt sen blir det ett lager sk grön spackel slipa sen är det fin spackel slipa o tvätta med acrylcleaner sen måla ps det finns billiga o bra saker på sk hemtema
Kommentera
-
Provar att skrämma liv i tråden igen...känner fortf att jag behöver hjälp att gå vidare med ytbehandlingen av mina polyesterlagningar i bottenskrovet under vattenlinjen. Sååå....vilka produkter och moment tar vid efter mina nu härdade lagningar? Söker på nätet i ämnet men får ingen ordning....ska jag ha gelcoat/gelcoatspackel och sedan bottenfärg eller ska jag ha någon slags primer, gelshield eller kanske något helt annat?
Häpp!
Andreas
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
|
694 svar
199 524 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |