Höja akterspegel till lång rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höja akterspegel till lång rigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
    hej.hoppas inte plyfan ligger i kontakt med vatten hela tiden.även vattenfast plyfa håller 3-4 år i vatten sen blir den seg.dvs ej hållfast.mvh stefan
    En bit av plyfan ligger under vattenytan men den är förseglad med marintätning från baksidan, fogarna är tätade med marintätning och utsidan kommer målas med tvåkomponents topcoat. Tror det ska hålla ganska hyffsat. Båten ligger dessutom bara i nån månad om året.

Kommentera

Ursprungligen postat av kunosson Visa inlägg
      Motor är nu köpt, Mercury 30hk -08 tvåtakt.
      Enligt manualen ska den väga 50kg men jag har inte kontrollerat de, däremot har jag kollat min gamla 20hk och den väger 44kg så skillnaden är ju obetydlig.

Bygget på båten börjar ta form. Formplyfan är på plats, en skiva på var sida om aktern med god marginal för överlapp så det blir riktigt starkt. Två skivor med plyfan i hålrummet mellan skivorna. Allt är limmat med Biltemas marintätning och bultat med rostfria bultar med låsmuttrar. Har även lagt en sträng med marintätningen på alla skarvar och dragit med fingret så det blir en snygg tät kant där. Blev lite hålrum melkan båt och skivor på nåt ställe som var svårt att få till men det fyllde jag upp med polyuretan formskumm. Imorgon ska jag bulta fast ett rostfritt plattjärn (1000x50x6mm) med fyra bultar i ovankant på insidan precis där man ska spänna fast motorn. Känns som det kommer bli riktigt stabilt. Allt ska sen målas med Biltemas 2-komponents topcoat.
      Det rostfria plattjärnet är nu ditbultat och allt målat med topcoaten. Blev riktigt grymt och stabilt. Biltemas topcoat va riktigt bra att måla med, härligt kletig och täcker mycket bra.

Nu väntar jag bara på motorlås så är det sjösättning på gång igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        Mitt tips hade varit att du hade tänkt så här :
        "Hur ser en båt avsedd för lång rigg ut ?"
        sen hade du byggt om din så den blir så med total avsaknad av plattjärn och bult
        En båt avsedd för lång rigg ser ut som min gör nu men plast istället för bultat plywood. Det är betydligt lättare och snabbare att bygga upp en ny stark akterspegel med bultad plywood och plattjärn som förstärkning än att hålla på att plasta. Plattjärnet är nog lite överkurs men eftersom jag kunde få en sån bit gratis så gör den ingen skada. Styvar upp aktern och är kanon att spänna motorn i istället för att spänna i trä eller plast som till slut ger med sig osv.

Kommentera

Har nu testat hänga på motorn och köra lite och det verkar funka riktigt bra. Inte testat så mycket maxhastighet pga väder och vind men för övrigt lirar de bra.

Skönt med lite högre akter också. Rorkulten sitter i ett behagligare läge, vattnet slår inte in lika lätt i båten bakifrån och motorn sköljs inte av vågorna bakifrån lika lätt nu.

Kommentera

Testat en del fullgas nu och det går rätt bra. Planar ut fint...

Men jag undrar en grej. Hur stor inverkan har det om motorn sitter ett par centimeter för djupt? Kavitationsplattan sitter inte exakt i linje med lägsta punkten på skrovet, hur känsligt är de egentligen? Vad vinner jag på att justera detta ytterliggare?

När jag marchar så liksom stänker det upp från motorn, precis som om vattnet träffar riggen och trycks upp bakom båten. Kan detta bero på att den sitter lite lågt och där blir mer rigg som träffas av vattnet när man kör?

Kommentera

I manualen till min Yamaha står att kavitationsplattan max får ligga 25mm "under" lägsta punkt på köllinjen (alt. då i linje med köllinjen).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              15 996 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49