Vilken färg på lanterna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken färg på lanterna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken färg på lanterna?

Hej på er

Jag har precis köpt mig en Ryds 510 GT från 1999. Detta är alltså en öppen båt med sidopulpet, och en ruta med en ram runt. På denna ramen sitter det originalmonterat en lanterna. Idag så fungerar inte lampan i den, men den är alltså helt vit. Detta är den enda lanternan på båten. Min följdfråga är förstås, är vitt ok att ha så mitt på båten? Vad är meningen? Hur ska vitt ljus tolkas utav andra båtar?

Tack på förhand.

Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Hej på er

Jag har precis köpt mig en Ryds 510 GT från 1999. Detta är alltså en öppen båt med sidopulpet, och en ruta med en ram runt. På denna ramen sitter det originalmonterat en lanterna. Idag så fungerar inte lampan i den, men den är alltså helt vit. Detta är den enda lanternan på båten. Min följdfråga är förstås, är vitt ok att ha så mitt på båten? Vad är meningen? Hur ska vitt ljus tolkas utav andra båtar?

Tack på förhand.
    Ska Du var helt laglydig så är den lanternföringen inte OK på din båt utan den ska ha en komplett lanternuppsättning, regeln är att om båten är över 7m ELLER har en teoretisk maxfart på över 7knop (där hamnar din båt) så ska fullständig lanternuppsättning föras i mörker eller vid nedsatt sikt.

Korrekt uppsättning är vit föröver/framåt, grön till styrbord/höger, röd till babord/vänster och vit akterut/bakåt, det finns färdiga set att köpa och på din båt skulle jag rekomendera ett set med kombilanterna med grön/röd och en lanternmast med en för och en akterlanterna, finns hos båthandeln.

Fördelen med dessa är att Du kan ta bort själva lanternan och masten när Du inte behöver dem och ha det liggandes i ett stuvfack och den gång Du är ute sent och åker hem i mörker så monterar Du dessa och är helt laglig och syns bra av andra på sjön.
    Det enda som sitter kvar när det inte används är fästena med elanslutningarna men de är inte ivägen alls.

Betydelsen för en ensam vit runtomlysande lanterna som din är att Du/båten ligger för ankar och inte är under färd, vilket alltså ger fel signal till omgivningen, men hellre en vit (olaglig) lanterna än ingen lanterna alls det är oförlåtligt att köra mörklagd!!

Kommentera

Jag har en Ryds 510 GT -00 med samma typ av lanterna, men på min lyser det rött/grönt åt sidorna och vitt bakåt.

Kommentera

Ok. Tackar så mycket för bra info. Får se vad jag byter till här i vinter. Jag är faktiskt lite sugen på att skära bort den lanternan där på ramen, och sätta som nämndes något borttagbart istället.

Finessen blir också att då går båten in i garaget utan att montera bort ramen, och man slipper ha lanternan i vägen. Men då måste man ju svetsa och dona lite där, och det skulle jag behöva hjälp med, så det bli nog lite för mycket meck med det.

En följdfråga är. Det sitter två stycken brytare till höger om ratten vid förarplatsen. Vad är dessa till? Kan inte se att det blir någon ändring någonstans när jag testar dom. Kan det vara en till lanternan och kanske en till instrumentbelysning? Får väl börja följa kablarna annars, men vore kul om någon visste.

Kommentera

på min är de till lanternan, borde va samma på din.
          På min lanterna sitter det en skruv på stängen som man bara lossar så kan du lyfta bort "lantern-stången" från stativet så du bara får ett ca 1dm uppstick.

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
          10 svar
          16 006 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69