Tjocklek på plyfa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjocklek på plyfa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjocklek på plyfa?

Ska byta durken på min båt, rev ut allt idag. Den gamla durken bestod av 12mm plyfa med ett väldigt tunt lager glasfiber ovanpå. Undersidan var helt obehandlad och jävlar vad skivorna vägde!
    Nu hade jag tänkt att behandla både undersidan och ovansidan med polyester och glasfiberväv så därför undrar jag om verkligen 12mm plyfa behövs? Det är rejält med stödbalkar i botten. Original användes väl inte så tjocka material? Jag försöker nämligen spara lite vikt då denna båt ofta sjösätts på naturramper. Vilken tjocklek och vilken slags skivmaterial föredrar ni? Mkt tacksam för svar!
    Mvh Micke

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Ska byta durken på min båt, rev ut allt idag. Den gamla durken bestod av 12mm plyfa med ett väldigt tunt lager glasfiber ovanpå. Undersidan var helt obehandlad och jävlar vad skivorna vägde!
    Nu hade jag tänkt att behandla både undersidan och ovansidan med polyester och glasfiberväv så därför undrar jag om verkligen 12mm plyfa behövs? Det är rejält med stödbalkar i botten. Original användes väl inte så tjocka material? Jag försöker nämligen spara lite vikt då denna båt ofta sjösätts på naturramper. Vilken tjocklek och vilken slags skivmaterial föredrar ni? Mkt tacksam för svar!
    Mvh Micke
    Prova att bygga durk av divinycell ,rätt gjort så blir det urstarkt och väger nästan inget

Kommentera

Ursprungligen postat av Klabbarparn Visa inlägg
      Prova att bygga durk av divinycell ,rätt gjort så blir det urstarkt och väger nästan inget
      Detta låter som något att kolla upp dock tror jag det blir ett tjockare laminat och mer plast för styrka men jag kan oxå ha helt fel.

Du borde klara dej utmärkt med 10mm (kanske även 8 ) om du har bra med stödbalkar inunder desto mer du plastar ovansida (och även armerar undersida) desto mindre plyfa behöver du i tjocklek en avvägning helt enkelt.

Själv skulle jag använda vanlig k-plyfa faktiskt direkt från bygghandel men vill inte rekommendera detta då jag antagligen blir utskälld här av andra.
      Annat alt är vattenfast limmad plyfa från båthandeln (mångdubbelt dyrare)

Var mycket noga med följande plyfan ska absolut inte ha någon ytbehandling av något slag mycket viktigt porerna i träet ska stå vidöppna (en kraftig avslipning av träet strax innan plastning är bra öppnar porerna i träet) träytan så polyestern verkligen sugs in i ytan på den mycket viktigt använd icke epoxi förslutare/sealer (svindyrt) och dylikt på träet endast polyester direkt på med pensel gärna med ett par lager detta håller mycket lång tid vill du armera gör detta med ett lager 300 gr matta då över ytan detta binder mer plast i tjocklek vill du vara riktigt seriös avsluta med topcoat blir tjusigt resultat som ingen ser.

Sen är det bara att vända på skivan/orna och lägga på plats sen börjar jobbet på ovansidan....
      Glöm inte på bra ställen inspektions/vädrings luckor då är allt åtkomligt för utpumpning/upptorkning alltid bra lycka till
      Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-24, 16:36.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack ska ni ha! Kollade upp divinycell och det verkade klart intressant. Men eftersom det går åt en hel del blir det tyvärr för dyrt. Båten är ganska gammal så man får värdera jobb och kostnader efter verkligheten litegrann.
        Kommer att följa dina anvisningar TamTam. Dränker in undersidan med polyester + ett lager glasfiber. Tjockleken på plyfan beror nog litegrann på vad som finns hemma hos den lokala bygghandlarn. Fick en (kanske) dum ide om att samtidigt försöka få till ett stuvfack i durken. Alltså en lucka i golvet. Men detta kanske blir överkurs för mig så vi får se.
        Googlade lite på divicynell och det verkar som att de inte lägger så många lager glasfiber på skivorna, det blir tydligen starkt ändå. Så i slutändan kanske det inte blir så mkt dyrare ändå. Hmmm....
        Mvh Micke

Kommentera

Kolla upp om du har någon snickerifabrik eller liknande i närheten. Där kan du nog få tag på björkplyfa med vattenfast lim till vettiga priser. Jag har diskuterat detta med en av ägarna till den lokala snickerifabriken och han berättade att den plyfan ofta används i bryggkonstruktioner och den brukar klara sig i många år. Det vattenfasta limmet är en förutsättning för lång hållbarhet i fuktiga utrymmen.
          Själv skulle jag behandla den på något vis, inte köra "rått".

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ska kanske tillägga att "epoxi sealer" på undersidan kanske inte är fel dock dyr och du måste vara mycket noga med att den är genomtorr innan plastning på den isf.
            Du måste oxå kraftigt riva upp den annars plastar du på blank icke sugande yta vilket är döden direkt, mycket viktigt hårt slipa varje detalj är grunden för god vidhäftning.
            Detta gäller även nattgammal plastning som du ska fortsätta på denna är delvis blank då ska man riva upp ytan igen.
            Då biter det som fan lycka till följer man detta är det skitenkelt.
            PS den föreslagna björk plyfan kan vara något om du hittar rätt tjocklek.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Tack ska ni ha! Kollade upp divinycell och det verkade klart intressant. Men eftersom det går åt en hel del blir det tyvärr för dyrt. Båten är ganska gammal så man får värdera jobb och kostnader efter verkligheten litegrann.
              Kommer att följa dina anvisningar TamTam. Dränker in undersidan med polyester + ett lager glasfiber. Tjockleken på plyfan beror nog litegrann på vad som finns hemma hos den lokala bygghandlarn. Fick en (kanske) dum ide om att samtidigt försöka få till ett stuvfack i durken. Alltså en lucka i golvet. Men detta kanske blir överkurs för mig så vi får se.
              Googlade lite på divicynell och det verkar som att de inte lägger så många lager glasfiber på skivorna, det blir tydligen starkt ändå. Så i slutändan kanske det inte blir så mkt dyrare ändå. Hmmm....
              Mvh Micke
              Vill du bygga stuvfack är detta inte någon svårighet bara en jävligt obekväm arbetsställning när du fogar ihop sidorna av facket med däcket iaf om du gör detta seriöst luckor till detta fack finns i båthandeln.
              Har själv gjort detta lämnar du båtbotten fri går det att ha fisk på kylning där om vattnet är kallt på vår och höst, var bara noga med plastningen i skarvarna kan lukta lite skumt under resten av däcket annars

Kommentera

Den lukten är nog inte att leka med nej! Som när jag och brorsan glömde tvätta ur fisksumpen på farsans Crescent Hanö efter en tur på vänern i våras. Båten stod oanvänd i solen en vecka innan farsan ringde och undrade vad fan det var som stank.
                Var och hälsade på i en av firmorna i närheten idag. De bygger kylrum och använder polyuretan som isolering. Men tyvärr hade deras variant öppna porer jämfört med marina som har slutna porer. Men om man plastar noga skulle det väl gå att använda ändå? Har i alla fall slipat färdigt allt, bättrat på några gamla lagningar i skrovet när man ändå kommer åt från insidan och börjat skissat lite på den nya akterspegeln. Även här ska skivorna bytas och samtidigt ska den höjas till lång rigg. Dammigt som fan men samtidigt är det faktiskt lite kul!
                Mvh Micke

Kommentera

Polyuretan isolering nja blir tveksam här, har du för avsikt att gå ifrån beprövad teknik gör prov innan lovar finns inget tråkigare att upptäcka att det inte funkar efteråt..... tro mej bara trist merjobb.
                  Akterspegels plyfa?
                  Nog aningen knepigare där, har jag inte gjort själv men känner på mej att du måste vara mycket noga med tillpassning och limning/plastning mot befintlig plastspegel för jag antar du river från insidan.
                  Nog mycket viktigt att inga ställen med luft/tomrum uppstår alls mellan plyfa och plast.
                  Hamnar du i svårigheter tror jag att jag kan ha ett tips dvs "gjuta" plast mellan plyfa och spegel.
                  Detta förutsätter då att överkanten är åtkomlig annars blir det svårare.
                  Lycka till posta resultatet.
                  Plast är grisigt men blir det rätt är det både kul och otroligt starkt!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-25, 20:09.

Kommentera

Nej, du har nog rätt där TamTam. Skiter i polyuretanet så länge. Hade tänkt använda det som distansmaterial i förstyvningsbalkar och infodring av stuvfacket i durken. Men eftersom det rör sig om ytor som blir svåråtkomliga sen kör jag nog på med mer beprövat material. Polyuretanet kan jag nog prova på nåt annat längre fram. Ska kolla om jag kan få tag i björkplyfa som Rudan tipsade om, det verkar vettigt.
                    Akterspegeln byggs upp inifrån, det är rätt. Glasfiberytan som kom fram när jag bröt bort skivorna (två 12mm plyfa) var i ett ganska ojämt och allmänt tråkigt skick. Jag jämnade till det lite med vinkelslipen, tvättade med aceton och plastade på två lager med glasfiber. Urtaget för motorn plastades upp med sex lager glasfiber så akterspegelns nya höjd blev 51cm. Nu ska jag bredspackla allt med glasfiberspackel tills ytan är helt jämn Sen kommer ny plyfa plastas in och förhoppningsvis blir det en ny, stark akterspegel som kommer att hålla några år. Ska försöka sno dotterns digitalkamera så jag kan ta några bilder under tidens gång.
                    Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 015 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69