Skrovform - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrovform

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skrovform

Hej!
    I somras väcktes mitt slumrande fiskeintresse efter 40 år i koma. Har stuga med sjötomt och förra hösten köpte jag en gammal plasteka, ca 4 meter lång, simulerad klink, med en utombordare, perfek för göstrolling - om det inte blåser emot mer än någon sekundmeter. Då är det en kamp för att få den att gå dit jag vill, utan att dra på för mycket.
    Jag är numera arbetsbefriad och räknar med att så förbli, snart pensionär. Så fiskeintresset får alla möjligheter att utvecklas (dessvärre, säger min fru). Och det är klart att det börjar dra i båttarmen. Även om det kanske måste dröja något år.
    Men min fråga, som jag inte hittat något svar på i detta forum (inte orkat gå igenom 25 sidor, visserligen) är vilken skrovform som är bäst för att båten ska gå stadigt mot vind även i lägre hastigheter. Tidigare segelbåtserfarenheter säger mig att en köl är en fördel, men hur funkar en djup v-botten till exempel? Är det planande, halvplanande eller deplacement som gäller i första hand? Trimaranskrov som blir utomordentligt stadiga att fiska från?
    En styrpulpet ligger bra till ur ekonomisk synvinkel, en ht kan ju göra att turerna kan utsträckas över helger, men det blir en senare fråga. Tankarna kretsar främst kring bottenform och stabilitet i motvind i låg fart.
    Nu sitter jag så långt fram jag kan med rorkultsförlängare, men man behöver aparmar för att kunna parera om det blåser tre-fyra sekundmeter. Någon som har ideer om vad som är rätt för att undvika sådana otrevligheter. Förmodar att en ratt i en pulpet löser armproblemet, men knappast vingligheten.
    Tacksam för svar!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2009-10-24, 18:31.

Tjena,

Kul att du återfått intresset!

Skrovformer som går stadigt mot vid även i lägre hastigheter - jag tolkar som att du letar en skrovform med låg avdrift?

För enkelhetens skull och för hanterbarhetens skull rekomenderar jag en planande båt. Trimaranskrov är stabila men blir väldigt stötiga när det börjar sjöa. Rekomenderas till möjligen till mindre sjöar men knappast i större vatten (finns vissa undantag bland tillverkare på andra sidan atlanten). V-form eller köl, där skulle jag välja V-form. Kraftigt förenklat är det så att desto skarpare vinkel på skrovet desto bättre egenskaper i hög sjö. Till en viss del ger även en skarpare vinkel en lägre avdrift - men kan i vissa fall också ge en slingrande gång i låg hastighet. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att mellan 17-21 graders vinkel är vanligt bland fiskebåtar avseeda för större vatten. Offshore högfartsbåtar har ofta 25 grader eller i vissa fall över 30 graders bottenvinkel. Allt detta är verkligen kraftigt förenklat och det är så mycket mer än vinkeln som bestämmer sjöegenskaper - vinkeln ger dock en fingervisning om vad man kan vänta sig.

En annan parameter som i allra hösta grad påverkar avdriften är fribordens (och den eventuella påbyggnadens) höjd och area - desto högre desto säkrare i hög sjö men höga fribord ger också en större påverkan från vinden.

För större sjöar och kustnära bruk är en Ockelbo B16 ett bra val - med en autopilot som hjälper dig att hålla kursen är det relativt enkelt att jobba med utrustningen.

Om det mest är sjöar du fiskar i rekomenderar jag Örnvik 481 R som en lätt och bra båt med låga fribord - fiskar själv från en sån utrustad med autopilot. Den är till salu eftersom den är för lite för de vatten där jag rör mig, men det är en bra båt för sjöar och för skyddad skärgård.

Är du ute efter trolling i havet/utomskärs kan du kolla på båtar som Rocad, Beason eller kanske Silver - här finns det hur mycket som helst att välja på!

Vad än du väljer tycker jag att du ska försöka hitta något med en så bra motor som bara är möjligt - helst ny!

Hoppas att det hela klarnat något.

/fredde

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
      Tjena,

Kul att du återfått intresset!

Skrovformer som går stadigt mot vid även i lägre hastigheter - jag tolkar som att du letar en skrovform med låg avdrift?

För enkelhetens skull och för hanterbarhetens skull rekomenderar jag en planande båt. Trimaranskrov är stabila men blir väldigt stötiga när det börjar sjöa. Rekomenderas till möjligen till mindre sjöar men knappast i större vatten (finns vissa undantag bland tillverkare på andra sidan atlanten). V-form eller köl, där skulle jag välja V-form. Kraftigt förenklat är det så att desto skarpare vinkel på skrovet desto bättre egenskaper i hög sjö. Till en viss del ger även en skarpare vinkel en lägre avdrift - men kan i vissa fall också ge en slingrande gång i låg hastighet. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att mellan 17-21 graders vinkel är vanligt bland fiskebåtar avseeda för större vatten. Offshore högfartsbåtar har ofta 25 grader eller i vissa fall över 30 graders bottenvinkel. Allt detta är verkligen kraftigt förenklat och det är så mycket mer än vinkeln som bestämmer sjöegenskaper - vinkeln ger dock en fingervisning om vad man kan vänta sig.

En annan parameter som i allra hösta grad påverkar avdriften är fribordens (och den eventuella påbyggnadens) höjd och area - desto högre desto säkrare i hög sjö men höga fribord ger också en större påverkan från vinden.

För större sjöar och kustnära bruk är en Ockelbo B16 ett bra val - med en autopilot som hjälper dig att hålla kursen är det relativt enkelt att jobba med utrustningen.

Om det mest är sjöar du fiskar i rekomenderar jag Örnvik 481 R som en lätt och bra båt med låga fribord - fiskar själv från en sån utrustad med autopilot. Den är till salu eftersom den är för lite för de vatten där jag rör mig, men det är en bra båt för sjöar och för skyddad skärgård.

Är du ute efter trolling i havet/utomskärs kan du kolla på båtar som Rocad, Beason eller kanske Silver - här finns det hur mycket som helst att välja på!

Vad än du väljer tycker jag att du ska försöka hitta något med en så bra motor som bara är möjligt - helst ny!

Hoppas att det hela klarnat något.

/fredde
      Hej, och tack för svar!
      Jo, det är väl lite i de banorna jag tänkt själv. Relativt mycket båt under vattnet vid kraftig motsjö borde ju minska avdriften. Har seglat mycket förr och vet erfarenhetsmässigt att en långkölad och djupgående båt går bättre mot vind än en balja med liten köl.
      Nu är det inte aktuellt att köp nytt riktigt än, annars låte ju en Örnvik 481 R lite intressant. Har kollat lite på Uttern 4950. Verkar vara vettig, men den är kanske mer deplacementbåt än räser.
      Men kanske en bra båt i inte allt för stora sjöar.
      Nåja, jag får väl försöka prova lite alternativ nästa sommar. För det lär knappast bli affär förrän nästa höst. Bara att jag funderat mycket på den här frågan. Man vill ju att båten ska tugga på också i lågfart, även om man får lit sjö och vind in snett framifrån.
      Mvh
      Gösta

Kommentera

Hejsan Gösta! Hur ska båten användas? Vid en sjö eller ska den trailas mellan olika sjöar. Hur många brukar vara samtidigt i båten? Vad och hur fiskar du mest, trolling, spinn mm? Går du ut i alla väder eller bara lite finare dagar?
        Sist men inte minst viktigt, vad får båten kosta?
        Om du ger oss lite mer info tror jag det blir lättare för alla här på FS att besvara dina frågor. Även nyfiken på om det är stora sjöar du är på.
        Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Hejsan Gösta! Hur ska båten användas? Vid en sjö eller ska den trailas mellan olika sjöar. Hur många brukar vara samtidigt i båten? Vad och hur fiskar du mest, trolling, spinn mm? Går du ut i alla väder eller bara lite finare dagar?
          Sist men inte minst viktigt, vad får båten kosta?
          Om du ger oss lite mer info tror jag det blir lättare för alla här på FS att besvara dina frågor. Även nyfiken på om det är stora sjöar du är på.
          Mvh Micke
          Hej!
          Som det är nu fiskarn jag mest i en inte allt för stor sjö, Möckeln, mellan Karlskoga och Degerfors. Fisket är varierat, spinn och båtpimpel. Men mest är det nog göstrolling och det är också trollingegenskaperna jag undrar över. Som jag skrev så tar vind och vågor lätt tag i fören på plastekan och vrider den ut kurs. Rorkultförlängaren motverkar detta en smula, men samtidigt får man aparmar när man ändå tvingas parera.
          Jag antar att fisket även i fortsättningen kommer att bedrivas i huvudsak på mindre sjöar och det för det ändamålet jag vill ha båt. Men en tur någon gång till Vättern eller Vänern är inte uteslutet.
          Budgeten har jag ännu inte funderat på, men knappast över 50.000. Gärna billigare, med tanke på enblivnade pensionärs begränsade tillgångar...
          Men den stora frågan är alltså vilken skrovform är bäst i låg fart rakt eller snett mot vind och sjö? Planande, halvplanande eller ren deplacementbåt. Hur finkar exempelvis en Uttern 489? En kortare båt typ Uttern 4100? När motvinden blir påtaglig. Jag är verkligen novis i det här avseendet och vet inte till vilken kategori de ska räknas, men tycker de ser ut som om de inte är så lättplanande, men stadiga i sjön.
          Vet inte om du/ni blivit klokare av detta. Vad jag söker är en trollingbåt som går stadigt fram även mot sjö och vind i gösfart...
          Edit: Såg inte Einos inlägg innan jag postade. Revbensspjäll kom emellan början och avslut. Men det ger mig en hel del klarhet och bekräftelse på vad jag själv tänkt. Och det är klar man drömmer, men vi snackar Möckeln nu .
          Gösta
          Senast ändrad av Gösta; 2009-10-25, 13:48.

Kommentera

Tjena Gösta! Försöker mig på ett svar. Eino och Trango har gett dig värdefulla synpunkter redan.
            En styrpulpet som du var inne på är nog bästa valet. En båttyp som passar för allt fiske. Deplacement och halvplanande skrov är kursstabila men tråkiga. Låg toppfart och rullar en del i vågorna. Jag skulle välja ett planande skrov, speciellt om du tänker dig nån tur till Vänern oxå. Båtlängden bör inte understiga 4,5 meter. Runt 5 m anser jag vara en bra storlek. Får då lite tyngd i vattnet men är ändå lättrailad och kräver inte så stor motor. Välj även en bred båt med bärig akter. Om du kan klämma in en 4-taktare i budgeten hjälper det dig. När man trollar med en liten motor orkar denna inte riktigt hålla emot i vågorna. En större motor med lite vridmoment gör en väldig skillnad! För att få ner farten vid göstrolling rekommenderas drivankare. Båten blir dessutom bra mkt stadigare med dessa i och blir även "trögare" i vattnet. Bra vid blåst. Daniel Kedestig i Kumla säljer bra drivankare. Sen gäller det att öva in lite körteknik vid trollingen oxå. Denna teknik kan skilja lite beroende på vad man har för båt osv. Men att köra rakt emot stora vågor brukar vara svårt, betena fiskar även dåligt då. Att istället köra snett emot vågorna brukar funka bättre, lättare att hålla rätt hastighet + att båten sväljer sjön lite bättre. Detsamma kan ibland gälla vid hög medsjö.
            Lycka till med funderingarna!
            Mvh Micke

Kommentera

Hej!
              Tack för alla synpunkter, Lite klokare har jag väl blivit. tre S: Du skriver att det är bättre att trolla med lite sidvind och -sjö än rakt mot och det stämmer förmodligen i de flesta båtar. Men mitt badkar tenderar hela tiden att driva ner med fören om det blåser lite mer om vind och sjö kommer in på bogen, speciellt om jag är själv. Det är i detta faktum som alla mina undringar egentligen bottnar. Kanske går att avhjälpa med drivankare, som stagar upp aktern och högre propellervarv. Har faktiskt funderat på det själv.
              Får väl försöka prova olika alternativ fram till dess att ekonomin (och hustrun ) tillåter affär... Måste säga att Einos idé om halvplanande förfaller tämligen vettig för mina primära behov.
              Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              15 984 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69