Hej!
I somras väcktes mitt slumrande fiskeintresse efter 40 år i koma. Har stuga med sjötomt och förra hösten köpte jag en gammal plasteka, ca 4 meter lång, simulerad klink, med en utombordare, perfek för göstrolling - om det inte blåser emot mer än någon sekundmeter. Då är det en kamp för att få den att gå dit jag vill, utan att dra på för mycket.
Jag är numera arbetsbefriad och räknar med att så förbli, snart pensionär. Så fiskeintresset får alla möjligheter att utvecklas (dessvärre, säger min fru). Och det är klart att det börjar dra i båttarmen. Även om det kanske måste dröja något år.
Men min fråga, som jag inte hittat något svar på i detta forum (inte orkat gå igenom 25 sidor, visserligen) är vilken skrovform som är bäst för att båten ska gå stadigt mot vind även i lägre hastigheter. Tidigare segelbåtserfarenheter säger mig att en köl är en fördel, men hur funkar en djup v-botten till exempel? Är det planande, halvplanande eller deplacement som gäller i första hand? Trimaranskrov som blir utomordentligt stadiga att fiska från?
En styrpulpet ligger bra till ur ekonomisk synvinkel, en ht kan ju göra att turerna kan utsträckas över helger, men det blir en senare fråga. Tankarna kretsar främst kring bottenform och stabilitet i motvind i låg fart.
Nu sitter jag så långt fram jag kan med rorkultsförlängare, men man behöver aparmar för att kunna parera om det blåser tre-fyra sekundmeter. Någon som har ideer om vad som är rätt för att undvika sådana otrevligheter. Förmodar att en ratt i en pulpet löser armproblemet, men knappast vingligheten.
Tacksam för svar!
Gösta
I somras väcktes mitt slumrande fiskeintresse efter 40 år i koma. Har stuga med sjötomt och förra hösten köpte jag en gammal plasteka, ca 4 meter lång, simulerad klink, med en utombordare, perfek för göstrolling - om det inte blåser emot mer än någon sekundmeter. Då är det en kamp för att få den att gå dit jag vill, utan att dra på för mycket.
Jag är numera arbetsbefriad och räknar med att så förbli, snart pensionär. Så fiskeintresset får alla möjligheter att utvecklas (dessvärre, säger min fru). Och det är klart att det börjar dra i båttarmen. Även om det kanske måste dröja något år.
Men min fråga, som jag inte hittat något svar på i detta forum (inte orkat gå igenom 25 sidor, visserligen) är vilken skrovform som är bäst för att båten ska gå stadigt mot vind även i lägre hastigheter. Tidigare segelbåtserfarenheter säger mig att en köl är en fördel, men hur funkar en djup v-botten till exempel? Är det planande, halvplanande eller deplacement som gäller i första hand? Trimaranskrov som blir utomordentligt stadiga att fiska från?
En styrpulpet ligger bra till ur ekonomisk synvinkel, en ht kan ju göra att turerna kan utsträckas över helger, men det blir en senare fråga. Tankarna kretsar främst kring bottenform och stabilitet i motvind i låg fart.
Nu sitter jag så långt fram jag kan med rorkultsförlängare, men man behöver aparmar för att kunna parera om det blåser tre-fyra sekundmeter. Någon som har ideer om vad som är rätt för att undvika sådana otrevligheter. Förmodar att en ratt i en pulpet löser armproblemet, men knappast vingligheten.
Tacksam för svar!
Gösta
Kommentera