Råd köpa båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd köpa båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Råd köpa båt

Hejsan,

Jag har kommit till den punkten i mitt fiske då det känns nödvändigt med en lite större båt.

Jag har då tänkt lägga max 30 000:- på en båt. Jag är 17 år och går mitt andra år på gymnasiet. Vet dock inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Båtplats, transport av båt, hur gör man på vintern med släp samt var och hur man ställer av en båt för vintern, ja frågorna är många... och stannar priset vid båt och båtplats, eller måste man ha trailer och en massa andra diverse saker som man inte ofta tänker på?

Tänkte då om någon erfaren lirare kanske kan säga var man ska börja =)

Har funderat lite på en finnsport 480, någon som har hört om båten tidigare? bra, dålig?

MVH
    Andréas

Båtar är dyra (men roliga ) historier. Förutom att köpa båten och betala för en eventuell båtplats så kan det vara klokt att försäkra båten. Beroende på vad det är för motor på den så kan det ju tillkomma kostnad för service, alt. reparationer. Skall du åka runt med båten är ju en trailer bra att ha, de kostar ju också en del. skall du inte fara runt med båten kan du alltid hyra släp för sjösättning. Sedan kan det nog vara klokt att ta ett förarintyg om du inte redan har det. Slutligen skall man ju ha någonstans att ställla upp båten på vintern.
    ... everything else is baitfish.

Kommentera

Har man inte hus eller landställe med uppställningsplats så kan det kosta många 1000-lappar att vinterförvara även små båtar, beror på var i landet.. Försäkring typ 1500 spänn, service om du gör det själv, 5-700 kr.

Kommentera

Första båten är väldigt kul! En helt ny fiskevärld kan öppna sig.
        Finnsport har jag ingen personlig erfarenhet av men de är väl ansedda som ett av de bättre märkena. Om du har tänkt att ha båten i en enda sjö kan ju båtplats vara bekvämt. Komplettera då med en enkel upptagningsvagn som båten står på under vintern och då något ska göras med båten. Ta kontakt med din lokala båtklubb, priser kan variera fruktansvärt beroende på var man bor osv. Själv betalar jag 250:- om året.
        Vill du vara portabel i ditt fiske är ju en reg. trailer perfekt. Men eftersom du är för ung för körkort är väl detta mest en framtidsfråga?
        Uppställningsplats under vintern beror ju helt på hur du bor eller om du har nån släkting som vill ha båten på sin mark. Annars kan man få ha båten hos båtklubben mot en ersättning.
        Försäkring är oxå vettigt och här gäller det att ringa runt och jämföra priser.
        Service är ingen dyr kostnad så länge du kör med tvåtaktare. Dessa är enkla att serva själva. Olja i växelhuset, tändstift och en allmän översyn brukar man komma långt med.
        Lycka till med köpet!
        Mvh Micke

Kommentera

Testa motorn innan du KÖPER! Väldigt vanligt med att folk lurar en! Säg till att båten ska testas i vatten, pröva full gas att backa mm... allt ska fungera lycka till.

Kommentera

tack allesammans =)

Det finns inget annat båtmärken som är bra i den prisklassen? Den ska vara tillräckligt stor så att tre ska kunna fiska samtidigt, men oftast två =)
            Senast ändrad av AndreasSpeiner; 2009-11-23, 20:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
            10 svar
            15 985 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49