Min nya fiskemaskin en kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min nya fiskemaskin en kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min nya fiskemaskin en kajak

Har det senaste året kikat på detta med kajakfiske som verkar så himla kul och då jag bor mitt i en perfekt skärgård för sånt fiske så känns det extra lockande men samtidigt har jag varit lite osäker på hur det ska funka och främst hur mina av gamla skador pajiga axlar och armar ska klara att paddla hela fiskepass så jag har tvekat.

Finns ju kajaker med olika framdrivning och Hobie har legat bra till men jag känner mig osäker på mekaniken som känns lite väl "meckig" med så många rörliga delar och det känns inte bra, sedan finns ju varianten med GDS lösning med elmotor vilket inte känns bra hellert då det blir klumpigt.
    Men så när jag var på Vildmarks och flugfiskemässan i Älvsjö så hittade jag vad som i mina ögon är den optimala fiskekajaken nämligen Ocean Kayak Torque http://www.oceankayak.com/kayaks/ang...ns/torque.html

Den har just vad jag söker då den kan paddlas som en vanlig kajak men även köras med elmotor när det är bäst och motormontaget var så himla rejält och gjort för att funka som en riktig båt, kan säga att det blev kärlek vid första ögonkastet

Så för en dryg vecka sedan kom min efterllängtade Torque levererad av Lars på Outdoorsports Scandinavia http://www.outdoorsports.se/ (finns inte på hans hemsida ännu så kika på USA sidan) och nu efter några fisketurer när jag börjar få ordnign på det mesta med spöhållare och hur det funkar och var saker ska placeras så är jag helt fast och kan bara konstatera att mina övriga båtar kommer att användas mycket sparsamt till fiske framöver för jag är helt klart imponerad av denna lilla båt och dess egenskaper

Får väl erkänna att jag mest använder motorn då det är så himla bekvämt och sparar mina armar till fisket, och den ger även väldigt många fördelar vid själva fisket som jag lär mig vartefter, tex att kunna reglera med vilken fart den driver genom att ligga lite på back för att bromsa driften eller att ställa den steglösa fartkontrollen på extrem lågfart när det är bleke och kunna fiska av en lång vass en bit i taget, det är så himla bra.

Som alla kajaker med roder så styrs den med fotpedalern och det ger ju händerna fria under transportkörning för att tex fika eller rigga om spöna med nya beten så det är klart när man kommer till nästa ställe

Den är väldigt grundgående även med motorn, ca 20-25cm räcker för att kunna köra där så inte många vikar man inte kommer in i med denna lilla fiskemaskin.

Vore kul att låta fler få testa detta trevliga fiske så är det någon som känner för att testa detta så hör av er så kan säkerligen en utlåning för testfiske ordnas om någon har lust att provfiska en Torque kanske några fler som sett den fanns även på Sportfiskemässan i Sundsvall nyligen och många kikade på den enligt Lars så ta chansen att prova den innan ni köper en egen

Kör du någon mast med vimpel eller förlitar du dig på övriga båtförares goda omdöme?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag tror jag vet vilken vik du guppar omkring i med den och det låter ju som den passar alldeles utmärkt där. Kul! Själv hade jag och några till en bomtur efter gös men några gäddsnipor och borrar tittade upp i alla fall. Har det kommit igång ute i din vik och vikarna överlag där ute?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Kör du någon mast med vimpel eller förlitar du dig på övriga båtförares goda omdöme?
        Det står på "Att göra listan" och det blir både vimpel för dager användning och en lite lanterna för mörker då jag ofta är ute på kvällarna på sommaren och jiggar borre och det är ju i lagens mening en båt som ska följa de regler som finns och gäller för alla båtar, men med en längd under 7m och en maxfart på under 7 knop så räcker det med en vit runtomlysande lanterna men en sån blir det snart.

Men vimpeln på dagen är mera en säkerhets grej för min egen del för jag möter så många kajakpaddlare så jag vet precis hur dåligt man syns i en kajak och jag vill inte bli överkörd.

Just nu är det minimalt med båttrafik så tills jag monterat grejorna kör jag på att jag håller mig borta från de trafikerade lederna, det är ju det som också är kul med denna att man kan köra på ställen där vanliga båtar inte kommer fram

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
          Jag tror jag vet vilken vik du guppar omkring i med den och det låter ju som den passar alldeles utmärkt där. Kul! Själv hade jag och några till en bomtur efter gös men några gäddsnipor och borrar tittade upp i alla fall. Har det kommit igång ute i din vik och vikarna överlag där ute?
          Just nu är gäddleken igång härute så de stora är upptagna med annat men de som inte får vara med där är huggvilliga så det har blivit hyfsade gäddor på varje tur hittils

Kommentera

Jasså är det lek fortfarande runt Öregrund. Du får gärna hojta till när leken är på sista svängen
            Perra Karlsson
            Team Fishfire

Kommentera

Perrak:
              Jo i innervikarna är det igång det är ca 18-19 gr nu så snart över där och längre ut börjar det snart så just nu är det lite letande efter dem och var de är på hugget.

Eino:
              Jo en riktig fullträff känns det som, jag blir mer och mer förtjust iden för varje tur och nu börjar jag hitta rätt med prylarna och var allt hört hemma, enda som är lite problem är att träna upp "häcken" att sitta stilla länge vilket är något jag inte är van vid, står mest upp både i jobb och fritid så "sittmusklerna" är lite otränade
              Men det ordnar sig väl med lite fler fiskepass då ju träning ger färdighet och bättre muskler

Kommentera

Hur länge räcker batteriet och hur fort går den?
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Hur länge räcker batteriet och hur fort går den?
                  Maxfarten är enligt tillverkaren 5,5 knop och det verkar stämma bra, har inte haft med någon GPS för mätning men det verkar stämma ganska bra.

Har ett vanligt 75Ah marinbatteri och har inte lyckats köra slut på det ännu iaf så kan inte säga exakta tider, däremot är den väldigt lättdriven så oftast kör jag på 1/2 - 3/4 gas av det steglösa fartområdet vid transport och det ger ca 3-4 knop vilket är lagom och det drar ner förbrukningen markant, dessutom är motorn försedd med Maximizer teknologi så det ska ge upp till 5 gånger längre driftstid enligt Minn Kota jag har själv inte haft någon sådan motor förut så kan inte säga om det stämmer men det kommer att visa sig.

Har planerat lite längre turer till nästa vecka och då får batteriet bekänna färg mera, men en uppskattning av det jag kört hittils säger att en dags fiske med blandad körning av transport och förflyttningar på fiskeplatserna så ska det räcka hela dagen, dock har jag alltid paddeln med om det skulle ta slut så kan jag paddla hem.

Har lite planer på att montera en solcell på förluckan så får man ju lite extra ström under användningen och det bör ge mera drifttid, men det är på planeringsstadiet än så länge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Maxfarten är enligt tillverkaren 5,5 knop och det verkar stämma bra, har inte haft med någon GPS för mätning men det verkar stämma ganska bra.

Har ett vanligt 75Ah marinbatteri och har inte lyckats köra slut på det ännu iaf så kan inte säga exakta tider, däremot är den väldigt lättdriven så oftast kör jag på 1/2 - 3/4 gas av det steglösa fartområdet vid transport och det ger ca 3-4 knop vilket är lagom och det drar ner förbrukningen markant, dessutom är motorn försedd med Maximizer teknologi så det ska ge upp till 5 gånger längre driftstid enligt Minn Kota jag har själv inte haft någon sådan motor förut så kan inte säga om det stämmer men det kommer att visa sig.

Har planerat lite längre turer till nästa vecka och då får batteriet bekänna färg mera, men en uppskattning av det jag kört hittils säger att en dags fiske med blandad körning av transport och förflyttningar på fiskeplatserna så ska det räcka hela dagen, dock har jag alltid paddeln med om det skulle ta slut så kan jag paddla hem.

Har lite planer på att montera en solcell på förluckan så får man ju lite extra ström under användningen och det bör ge mera drifttid, men det är på planeringsstadiet än så länge.
                    Intressant!
                    Så den viktigaste frågan, vad kostar kalaset?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 015 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69