Silver Hawk DC -09 100hk 4-t, ger lite lätt slagsida vid planing. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver Hawk DC -09 100hk 4-t, ger lite lätt slagsida vid planing.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej, men kan du få fram l/nm på din smartcraft? jag får bara fram l/h...

Duopropp tror jag bara finns till volvopenta motorer och dessa har en unik axel, just funktionen hos en duoprop är att dom drar åt olika håll och därmed motverkar varandra...
    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inlägg
      Okej, men kan du få fram l/nm på din smartcraft? jag får bara fram l/h...

Duopropp tror jag bara finns till volvopenta motorer och dessa har en unik axel, just funktionen hos en duoprop är att dom drar åt olika håll och därmed motverkar varandra...
      Jag har SystemTach och SystemSpeed funktionen http://www.brunswickmarine.se/?nid=36500&lcid=1053 som bla visar Bränsleförbrukning distans per liter och Bränsleförbrukning genomsnitt samtidigt.

Kanske en 4 bladig propeller kan vara något ? Här utlovas att allt ska bli bättre?
      Senast ändrad av Martin Eves; 2010-08-09, 09:57.

Kommentera

Smartcraft instrumenten stämmer inte speciellt bra med verkligheten. Varken förbrukning hastighet eller sträcka stämmer.

Kommentera

Jaså det tycker du att dom inte gör? Har faktiskt ingen direkt referend då det enda jag så att säga kan kontrollera är farten och den ligger alltid spot on..

Däremot så är slagsidan fortfarande ett faktum och det går troll i mitt huvud hur den kan få slagsida så pass lätt så det egentligen inte borde kunna hända på en så pass bred båt. Jag som alltid sagt att det bara är felkonstruerade båtar som behöver trimplan, det vill jag ju inte påstå med en ny och fin båt..
          Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Jag använder GPS som referens, tex i lägre hastigheter visar den tok som mätare ca 1 knop men gps 5 knop. Vid plantröskel börjar den visa hyfsat men ändå inte exakt, därför blir förbrukningen osannolik. Bränslemängderna stämmer nog ganska bra.
            Medelförbrukningen ligger enl mätaren på 1,4 l/nm medan den verkliga förbrukningen 310L(mätare)/ 454 nm (gps) ca 0,7 l/nm.

Jo planande båtar är felkonstruerade enligt vissa. Jag sitter nästan alltid styrbord och min dubbelt så lätta sambo sitter bredvid, så jag kanske inte märker så mkt av den slagsida du har, men märker den tydlig när hon kör (händer inte så ofta).
            Jag är kanon nöjd med båten och använder den bara i Mälaren.

Kommentera

Intressant fråga detta med slagsida.

Propellerverkan men även vind och vågor har en påverkan. Är dock 100% säkert på att ekol-givaren INTE är boven, för liten för att ge denna rel. sett stora kraft.

Propp.verkan brukar domineras / övervägas av skrovets självrätande förmåga när man planar, du har ju samma tryckkraft på båda sidor kölen som är långt mycket större än propellerverkan. Det kan vara så illa att det är en sjuka på just eran båt-typ. Har haft många båtar och dessa har gått plant med slagsida endast vid vind från sidan. eller vågor, eller pga last. Annars ska en planande båt gå rel. plant i planingsläge.

Det skulle kunna vara något med motormontaget. Att motorn inte sitter exakt i lod eller i mitt i centrum av båten. Och för att kompensera det så krävs en aning motstyrning vid fart och denna lilla styrutslag gör att skeddan styr åt sidan lite och skapar denna lutning. Men det är bara en teori.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nej någon felkonstruktion tror jag definitivt inte det är, de flesta båtar av den här typen jag suttit i lutar. Helt klart försvinner det när man närmar sig planingsläget runt 20 knop.
                Det räcker att det blåser 4 m/s så får man en viss slagsida. Jag märker inget utav det medan jag vet andra som störs mycket av det. Trimplan heter lösningen om man vill att båten ska gå helt jämnt.
                http://www.youtube.com/watch?v=jFgjxSq-eqM jag och kvinnan ute på böljan blå.

Kommentera

axe:
                  Inte givaren utan det breda fästet som givaren är fastskruvad i.
                  Jag lyfte upp min lite före den senaste turen och då gick det hyfsat rakt.
                  Har nu lyft upp den ytterligare en halv centimeter inför tävlingen imorgon och det ska bli intressant att se om det hjälper ännu mer.

Kommentera

Hej, har själv en Silver Fox med samma problem. När jag tog förarbeviset fick jag förklaringen att det har med vinden att göra. Man måste styra emot vinden och då lutar båten lite.
                    När vi gjorde förarprovet så fick vi göra dom justeringarna som behövdes för att minska lutningen med hjälp av trimplan, och det gick bra.
                    Den båten vi hade på kursen var en TG 7200
                    Sen vet jag inte om det är värt att montera trimplan på min båt. (Silver Fox)
                    Om någon har monterat trimplan på sin Fox skriv gärna ett inlägg.
                    Mvh
                    Bik

Kommentera

Samma dilemma

Hej
                      Köpte min Hawk DC med 90 optimax förra sommaren. Redan från första turen tyckte jag mig märka av en tydlig lutning. Intalade mig själv att jag förstorade problemet, tills en god vän med egen marinfirma följde med och provkörde. Rent spontant ifrågasatte han sin egen vikt då båten lutade på ett irriterande sätt. Trots rättvis fördelning av vikt i båten kvarstod problemet (oavsett vind eller sjö). Påtalade problemet efter ca 10h drift, och har sedan dess tvistat om det hela med såväl säljare, återförsäljare som tillverkare. Det gick så långt att jag tog kontakt med advokat då deras hantering av ett reklamtionsärende av mig starkt ifrågasattes. Vi har nått förlikning genom att jag erhåller trimplan installerat på båten. Tja, jag är halvnöjd.
                      havreskurum

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 973 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69