Förtöjning av båt på y- bommar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förtöjning av båt på y- bommar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En klass 3 ögla är grov, ca 10 mm skulle jag tro.

Jag har förtöjningsfjädrar fram, inga bak. Tamparna i fören har splitsad ögla i rätt längd så det bara är att haka på pollaren.
    I aktern har jag inga öglor på tamparna, det är ingen flytbrygga där jag ligger utan vattenivån kan skilja rätt mycket och blir det då högvatten plötsligt och man har fasta öglor runt om så sitter den fast och fören blir nerpressad av tamparna, den tabben ska jag inte göra om.
    Har du flytbrygga så kan du göra öglor i rätt längd runtom och det går på en sekund att förtöja.

Det finns speciella fendrar för y-bommar att köpa som du sätter på bommarna med buntband.

Spänn inte upp båten för hårt, bättre om den kan röra sig lite.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Förtöjning som bilden ovan men montera fenderterna på Y bommarna istället så sitter de kvar och Du slipper tabort och montera dem varje gång, gör fasta öglor i repändarna som Du bara trär igenom knapern och viker om så går det snabbt och enkelt att lägga till /loss.

Tänk på att låskättingen i fören (fram) måste sitta i en godkänd klass 3 ögla de flesta stävöglor på mindre båtar är inte sådana och då gäller inte försäkringen om båten stjäls, krävs alltså enkom klass 3 ögla för låsning då!!
      Jo då. Har en klass 3 på öglan till båten. så inga problem där.

Tack mycket matnyttigt här åt mig i allafall

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
        En klass 3 ögla är grov, ca 10 mm skulle jag tro.

Jag har förtöjningsfjädrar fram, inga bak. Tamparna i fören har splitsad ögla i rätt längd så det bara är att haka på pollaren.
        I aktern har jag inga öglor på tamparna, det är ingen flytbrygga där jag ligger utan vattenivån kan skilja rätt mycket och blir det då högvatten plötsligt och man har fasta öglor runt om så sitter den fast och fören blir nerpressad av tamparna, den tabben ska jag inte göra om.
        Har du flytbrygga så kan du göra öglor i rätt längd runtom och det går på en sekund att förtöja.

Det finns speciella fendrar för y-bommar att köpa som du sätter på bommarna med buntband.

Spänn inte upp båten för hårt, bättre om den kan röra sig lite.
        Japp, bra grej där. Är nog lätt att spänna för hårt så att båten inte "hänger" med vågorna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
        10 svar
        16 002 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49