Att hänga på en större motor än rekomenderat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att hänga på en större motor än rekomenderat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att hänga på en större motor än rekomenderat?

Suktar lite efter ny båt.. men den vi kikat på har "max 30hk" i specifikationerna...

Är väl inte helt ovanligt att folk bortser ifrån detta och tar i lite extra då snurra skall hängas på!?
    Men vad är det som bestämmer detta? Hållfastighet på akterspegeln eller båtens vikt? Båda och?

I detta fallet gäller det en Linder 445 Catch. Båten väger bara" 230kg och var även den biten som säljaren nämnde som anledningen.. dvs just vikten.

Anledningen till frågan är att vi har en tohatsu 40hk (uppgraderad till 50hk) och skulle helst slippa att köpa ny.. (om nu rigg osv passar).

Vissa snurror är ju dessutom lika (precis som vår nuvarande) mellan de olika hk.. tex yama 30hk och 40hk verkar vara samma snurra, kubik, vikt osv, fast olika påställda!? De ville sälja med yama 30 fyrtakt till båten i fråga.

Hur gör man för övrigt med försäkring om man har större motor än rekomenderat?

Finns filmer på youtube på 445or med yama 40f och de verkar flyta iallafall

En film på linder catch 445 ( en bit in i filmen) http://www.youtube.com/watch?v=QsscZ_3cL6c

Har övermotoriserat flera av mina båtar även den nuvarande och det går oftast bra om det är en stabil båt som tål de extra krafter som den utsätts för pga den kraftigare motorn.

Lindern är lättdriven och har låg vikt så de extra 20 hk Du tänker hänga på gör ingen nytta iaf inte nämvärd då skrovet når sin maximala fart med råge redan med 30Hk, så det enda Du åstadkommer är att göra båten onödigt baktung, högre totalvikt vid lastning lossning på trailer och dessa saker är negativa på flera sätt.

Båten håller för kraften bara det att den är bortkastad och orsakar som sagt negativa effekter, om jag vore Du skulle jag sälja Din 50hk och skaffa den 30Hk som de rekomenderar.

Ska Du ändå ha den 50 hk så får Du kolla noga med försäkringsbolaget för de flesta vägrar teckna försäkring på båtar med motor över rek max, jag har IF och de bryr sig inte att jag har 40 hk på en båt som är rek max 30hk, en Buster.

Kommentera

Vår nuvarande snurra väger 89kg.. En yamaha 30/40hk väger enligt återförsäljare 83,8-90,4 kg

Kommentera

Om det är en 2t 40:a av den äldre typen så går det utmärkt att använda den på Lindern då den väger mindre än en 30:a 4t. Har själv kört med 15hk 2t på Linder 355:an. Däremot har nog försäkringsbolaget vissa invändningar,tex om du hamnar i en olycka och orsaken kan spåras till den "för stora" motorn, kan försäkringsbolaget minska eller tom vägra ersättningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wize Visa inlägg
          Vår nuvarande snurra väger 89kg.. En yamaha 30/40hk väger enligt återförsäljare 83,8-90,4 kg
          Det är inte vikten som är det stora problemet, Du utsätter skrovvet för onödiga påfrestningar från propellern då den driver på båten och den kraften går in i skrovet vilket är helt naturligt, och skrovet är byggt för att tåla dessa krafter från en viss motorstyrka plus lite "moms".
          Men i ditt fall är det lite för mycket av det goda och som sagt det ger ingen höjd fart i båten då det skrovet inte kan fås att gå fortare än det gör med den motor som är rek max, kanske Du vinner någon några knop med 10hk till om vikten är oförändrad men det är inget att hurra över.

Kommentera

Ska du/ni ha båten länge så gör en kalkyl över hur mycket ni tänkt köra per år och vad ni skall göra med båten. Trolling med en äldre 40/50 kommer att dra redigt mycket mer soppa än en nyare 4-takt och även transportkörning drar mer. Sen så är det ju ganska mycket behagligare att åka 4-takt också. Kanske blir en vettig investering för er själva att byta även snurran, säljer ni den nu i vår så får ni säkert bra med $$$ för den.

Sen så gällande försäkringbolagen så varierar det vad de godkänner. Jag har Länsförsäkringar på min båt och de har inte sparkat bakut över för många HK, Trygg Hansa däremot vägrade försäkra en annan persons båt för några år sedan med 60 istället för 50 HK.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ok tack för dina svar Rospigg... Farten bryr jag mig inte mycket om.. Det var i detta fall snarare en pening fråga då det är liiite prisskillnad på en 50hk från 03 och en ny 30. (går iofs att köpa en beg 30 oxo)...

Hade varit smidigt att bara flytta över.. Aja får ta och sälja nuvarande båt inkl motor då kanske om det blir aktuellt.

Vad kan man ta för en 50 med tilt? 20?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Men i ditt fall är det lite för mycket av det goda och som sagt det ger ingen höjd fart i båten då det skrovet inte kan fås att gå fortare än det gör med den motor som är rek max, kanske Du vinner någon några knop med 10hk till om vikten är oförändrad men det är inget att hurra över.
                Jag är dåligt insatt i just Linders skrov och har aldrig åkt något med för stor motor. Men vissa andra båtar blir ju snudd på livsfarliga att åka med om man sätter på för stor snurra. Tillslut känns det som att det bara är riggen som ligger i vattnet och de blir nervösa och vingliga, nån gång har man ju fasiken varit rädd för att minsta krusning på vattnet skall orsaka en totalkrasch.
                Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                  Jag är dåligt insatt i just Linders skrov och har aldrig åkt något med för stor motor. Men vissa andra båtar blir ju snudd på livsfarliga att åka med om man sätter på för stor snurra. Tillslut känns det som att det bara är riggen som ligger i vattnet och de blir nervösa och vingliga, nån gång har man ju fasiken varit rädd för att minsta krusning på vattnet skall orsaka en totalkrasch.
                  Jepp så kan det bli även med denna men mera troligt är att den sista biten på gasen inte ger mera fart utan bara pressar skrovet men den blir defenitivt instabilare och mera svårkörd, har haft det tvivelaktiga nöjet att testa såna båtar med och man har hjärtat i halsgropen hela tiden ;-(

Kommentera

Jag hade en gång en liten Pioneer, tror den var 3,75 el liknande. Den var godkänd för 15 hk men jag hade 25.
                    Man var verkligen tvungen att köra med huvudet speciellt om man var själv och inte hade någon i fören.
                    Men fort gick det!
                    Nu minns jag inte vilka försäkringsbolag jag var i kontakt med men försäkra den fick jag inte.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 039 visningar
                    0 gillar