Suktar lite efter ny båt.. men den vi kikat på har "max 30hk" i specifikationerna...
Är väl inte helt ovanligt att folk bortser ifrån detta och tar i lite extra då snurra skall hängas på!?
Men vad är det som bestämmer detta? Hållfastighet på akterspegeln eller båtens vikt? Båda och?
I detta fallet gäller det en Linder 445 Catch. Båten väger bara" 230kg och var även den biten som säljaren nämnde som anledningen.. dvs just vikten.
Anledningen till frågan är att vi har en tohatsu 40hk (uppgraderad till 50hk) och skulle helst slippa att köpa ny.. (om nu rigg osv passar).
Vissa snurror är ju dessutom lika (precis som vår nuvarande) mellan de olika hk.. tex yama 30hk och 40hk verkar vara samma snurra, kubik, vikt osv, fast olika påställda!? De ville sälja med yama 30 fyrtakt till båten i fråga.
Hur gör man för övrigt med försäkring om man har större motor än rekomenderat?
Finns filmer på youtube på 445or med yama 40f och de verkar flyta iallafall
En film på linder catch 445 ( en bit in i filmen) http://www.youtube.com/watch?v=QsscZ_3cL6c
Är väl inte helt ovanligt att folk bortser ifrån detta och tar i lite extra då snurra skall hängas på!?
Men vad är det som bestämmer detta? Hållfastighet på akterspegeln eller båtens vikt? Båda och?
I detta fallet gäller det en Linder 445 Catch. Båten väger bara" 230kg och var även den biten som säljaren nämnde som anledningen.. dvs just vikten.
Anledningen till frågan är att vi har en tohatsu 40hk (uppgraderad till 50hk) och skulle helst slippa att köpa ny.. (om nu rigg osv passar).
Vissa snurror är ju dessutom lika (precis som vår nuvarande) mellan de olika hk.. tex yama 30hk och 40hk verkar vara samma snurra, kubik, vikt osv, fast olika påställda!? De ville sälja med yama 30 fyrtakt till båten i fråga.
Hur gör man för övrigt med försäkring om man har större motor än rekomenderat?
Finns filmer på youtube på 445or med yama 40f och de verkar flyta iallafall

En film på linder catch 445 ( en bit in i filmen) http://www.youtube.com/watch?v=QsscZ_3cL6c
Kommentera