Täta gamla hål vid motorbyte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Täta gamla hål vid motorbyte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Täta gamla hål vid motorbyte

Jag har precis bytt upp mig från en Yamaha 20hk till en Honda 30hk och detta resulterade i lite borrande i akterspegeln. Dom gamla hålen måste nu såklart tätas och vad jag har läst så verkar sikaflex vara det som dom flesta använder. Borde inte PL400 vara bra till detta?
    Nu sitter inte hålen under vattenlinjen men jag vill absolut inte att det ska komma in fukt i akterspegeln. Erfarenheter?
    www.stampelures.se

det bästa vore väl att spackla igen med epoxispackel sen lägga lite gelcoatspackla i rätt kulör utanpå det. sen våtslipa tills det är fint. detta gäller om det är en plastbåt men det antar jag att det är. om du insisterar på att gucka så är nog sika det bästa.

Kommentera

Det måste bli gucka då hålen går igenom en tjock platta som inte går att ta bort. Annars hade jag självklart plastat.
      Allt kommer att döljas av den nya motor så det viktigaste är att det blir tätt.
      www.stampelures.se

Kommentera

Enklast och även en bra metod är att använda gamla motorbultarna och montera dem i gamla hålen, lägg på bra med sika 291 så det blir en tät och bra packning runt bulten och dra på muttern på insidan, det siter som berget och inga läckage!!

Har gjort så på flera båtar både under och över vattenlinjen och aldrig några problem.

Kommentera

Bultarna blir under motorfästet så det går icke.
          www.stampelures.se

Kommentera

Vilken osis, då blir det nog att plasta ihop iaf men det är ju inte så noga med det kosmetiska om det ändå döljs av nya motorn, bara det blir tätt.

Kommentera

Sika tätar riktigt bra i många års tid om du bara får det tillräckligt rent när du lägger på det. Tycker det brukar hålla bättre i gamla skruvhål i skrovet än andra kemikalier. Var noga att använda sika och typ inte Biltemas variant som är mycket sämre.

Kommentera

Då blir det sika för slanten. Kan iofs ta en försänkt skruv och dra i hålet tillsammans med sikaflexen.
                www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
                  Det måste bli gucka då hålen går igenom en tjock platta som inte går att ta bort. Annars hade jag självklart plastat.
                  Allt kommer att döljas av den nya motor så det viktigaste är att det blir tätt.
                  ....
                  www.stampelures.se

Kommentera

Biltema säljer ett slags epoxykitt som är bra. Rulla en bit kitt till en avlång "korv" och tryck in i hålet. Blir stenhårt och vattentätt.
                    Har tätat hål efter ett par trimplan med det här och det har hittills hållt tätt i tre år och då är ändå hålen under vattenlinjen.
                    Annars funkar även träplugg i lämplig diameter och epoxylim men det vill gärna rinna lite.
                    Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 038 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69