Linder 460 Arkip Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Roger_80 Visa inlägg
    Japp som jag fattar det som så är pumpen kopplad så, på startbatteriet, för det finns bara 1 batteri så kan ju inte vara på så många andra sätt - hade varit kul med input från någon som har sin Arkip ute i hamn hela säsongen, med 1 batteri - så man kan höra efter hur ofta man behöver underhållsladda det? om man behöver det alls, det kanske laddar på bra när man åker?.
    Har förvisso en Catch men kör på 1 batteri i hamn hela säsongen (Apr-Okt) sen jag köpte båten 2014, tar in och underhållsladdar på vintern funkar utmärkt (även ekolodet har källan från startbatteriet). Får se om det blir ett nytt friskt till i vår eller om jag kör vidare på det jag har.
    Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

    Kommentera


    • #72
      Jag har en Linder Arkip och är även på Vänern med den ibland och visst funkar det, speciellt inomskärs och i skyddat vatten.
      Men jag har inte Vänern som hemmahamn, hade jag haft det hade jag utan att tveka valt en storlek större och tittat på båtar runt 5 meter.
      Det låter inte så mycket men den extra halvmetern gör så otroligt mycket i vågorna. Även den ökade vikten gör sitt.

      Sen måste jag bara få undra, varför alu-båt?
      För mig ligger en aluminiumbåts största fördel i vikt kontra storlek och passar därför ypperligt till oss som alltid trailar båtarna. En alu-båt är heller inte lika känslig för trycket från kölrullar och blir heller inte missfärgad av dessa.

      Men om man har båten i hela säsongen, tycker jag faktiskt att en glasfiberbåt har en del stora fördelar.
      Alla båtar får beväxning under och blir missfärgade oavsett byggmaterial. Men en plastbåt går att göra rent på ett helt annat sätt eftersom man kan använda starka kemikalier t.ex. Klorin.
      Fågelskit bränner obarmhärtigt fast i obehandlad aluminium och lämnar gärna ett ärr för livet, på en glasfiberbåt tvättar man bara bort det.
      Runt inredningen i en alu-båt finns det springor. Många springor som löv och annat skit gärna fastnar i. En plastbåt har bara springor runt själva luckorna, dessutom är stuvfacken oftast hyfsat vattentäta på dessa medan det är få alu-båtar som har täta stuvfack.
      Nyare plastbåtar har ofta regnläns så risken för tömt batteri blir mindre. (Dock bör man se till att dessa går att stänga)
      En plastbåt är betydligt billigare i inköp och dessutom mindre stöldbegärlig.

      Däremot har de flesta alu-båtar den stora fördelen att det ofta är enklare att montera extra utrustning i. T.ex ekolod med kabeldragning och allt vad det medför.

      Jag förstår att mitt svar inte hjälper dig direkt.....Men alla aspekter bör tas med inför ett rådande båtköp.

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av uwe Visa inlägg
        Har förvisso en Catch men kör på 1 batteri i hamn hela säsongen (Apr-Okt) sen jag köpte båten 2014, tar in och underhållsladdar på vintern funkar utmärkt (även ekolodet har källan från startbatteriet). Får se om det blir ett nytt friskt till i vår eller om jag kör vidare på det jag har.
        Har en Arkip köpt 2013 men annars samma användning och erfarenhet som ovan. Har inte haft något problem med att batteriet laddat ur. Tycker att båten är ganska känslig för vågor, speciellt i motsjö är den ganska stötig. Annars är jag väldigt nöjd med båten både som fiske och badbåt. Brukar traila båten till andra vatten ibland och det fungerar bra. Den är smidig att ta i och ur vattnet själv.

        Kommentera


        • #74
          Ja Roger_80, nu har du fått lite att tänka på... En båt blir ofta en kompromiss åt något håll. På 90-talet trollande jag en del lax/öring ute på Vättern/Vänern samt utanför Nynäshamn med öppna glasfiberbåtar med hög reling och runt 4,90-5,10 och kände mig trygg med det.

          Jester Burk här på FS kör en Quintrex 390 tror jag det var, i Östersjön, närmare bestämt "finländska skärgården"... Har man en myllrande skärgård som ger lä och man oftast fiskar strandnära kan det säkert funka väl.

          Är det ofta så att fisketuren innebär längre passager över oskyddat vatten är en större båt bättre lämpad...

          Min bror som nyss sålde en större glasbåt var trött på att polera vattenlinjen, hur alla Busterägare håller sina båtar fräscha vet jag inte men man ser dem ofta längs bryggorna... En båt med regnläns låter å andra sidan smidigt under säsongen i hamn...

          Varför inte ta ett snack med blandade båtägare i tänkt hamn? Vad har de och hur trivs de med deras respektive val och givna användningsområde?
          Senast ändrad av anteman; 2017-01-10, 11:09.

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja Roger_80, nu har du fått lite att tänka på... En båt blir ofta en kompromiss åt något håll. På 90-talet trollande jag en del lax/öring ute på Vättern/Vänern samt utanför Nynäshamn med öppna glasfiberbåtar med hög reling och runt 4,90-5,10 och kände mig trygg med det.

            Jester Burk här på FS kör en Quintrex 390 tror jag det var, i Östersjön, närmare bestämt "finländska skärgården"... Har man en myllrande skärgård som ger lä och man oftast fiskar strandnära kan det säkert funka väl.

            Är det ofta så att fisketuren innebär längre passager över oskyddat vatten är en större båt bättre lämpad...

            Min bror som nyss sålde en större glasbåt var trött på att polera vattenlinjen, hur alla Busterägare håller sina båtar fräscha vet jag inte men man ser dem ofta längs bryggorna... En båt med regnläns låter å andra sidan smidigt under säsongen i hamn...

            Varför inte ta ett snack med blandade båtägare i tänkt hamn? Vad har de och hur trivs de med deras respektive val och givna användningsområde?
            Riktigt så vitt och brett som hela den finska skärgården fiskar jag nog inte, men väl i Österbottens skärgård(med en och annan visit lite längre söderut).

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Jag har en Linder Arkip och är även på Vänern med den ibland och visst funkar det, speciellt inomskärs och i skyddat vatten.
              Men jag har inte Vänern som hemmahamn, hade jag haft det hade jag utan att tveka valt en storlek större och tittat på båtar runt 5 meter.
              Det låter inte så mycket men den extra halvmetern gör så otroligt mycket i vågorna. Även den ökade vikten gör sitt.

              Sen måste jag bara få undra, varför alu-båt?
              För mig ligger en aluminiumbåts största fördel i vikt kontra storlek och passar därför ypperligt till oss som alltid trailar båtarna. En alu-båt är heller inte lika känslig för trycket från kölrullar och blir heller inte missfärgad av dessa.

              Men om man har båten i hela säsongen, tycker jag faktiskt att en glasfiberbåt har en del stora fördelar.
              Alla båtar får beväxning under och blir missfärgade oavsett byggmaterial. Men en plastbåt går att göra rent på ett helt annat sätt eftersom man kan använda starka kemikalier t.ex. Klorin.
              Fågelskit bränner obarmhärtigt fast i obehandlad aluminium och lämnar gärna ett ärr för livet, på en glasfiberbåt tvättar man bara bort det.
              Runt inredningen i en alu-båt finns det springor. Många springor som löv och annat skit gärna fastnar i. En plastbåt har bara springor runt själva luckorna, dessutom är stuvfacken oftast hyfsat vattentäta på dessa medan det är få alu-båtar som har täta stuvfack.
              Nyare plastbåtar har ofta regnläns så risken för tömt batteri blir mindre. (Dock bör man se till att dessa går att stänga)
              En plastbåt är betydligt billigare i inköp och dessutom mindre stöldbegärlig.

              Däremot har de flesta alu-båtar den stora fördelen att det ofta är enklare att montera extra utrustning i. T.ex ekolod med kabeldragning och allt vad det medför.

              Jag förstår att mitt svar inte hjälper dig direkt.....Men alla aspekter bör tas med inför ett rådande båtköp.
              Håller med om det mesta, men det där med klorin och starka kemikalier låter lite tveksamt.

              Kommentera


              • #77
                Klorin funkar skitbra på plastbåtar. Att det stinker badhus ett bra tag efteråt är iofs ingen höjdare.....

                Jag gillar ju själv det smidiga båtlivet.
                Med en mindre, lätt båt på trailer som man kan stoppa i överallt och här passar min Arkip väldigt bra. Härjade ju också med en Quintrex 390 ett par säsonger och visst fick även den följa med till Vänern.
                Skulle det blåsa för mycket på sjön man tänkt fiska i, kan man alltid rampa någon annanstans eller helt enkelt byta sjö. Efter att jag slutade med trolling och gick ner i båtstorlek kan jag nog påstå att jag har större möjligheter till fiske nu än med den stora båten. Om inte annat roligare fiske på nya spännande sjöar.

                Men TS efterfrågar inte det här smidiga båtfisket.
                Han har en fast hamnplats och för att inte alltför många fiskedagar ska riskera att blåsa inne, bör han se efter en större båt. Vill man vidga sina vyer på Vänern kan det bli fråga om en hel del transportåkande.

                Men det beror lite på hur man är som person också....
                Minns en sen höstdag utanför Tösse. Det var fortfarande mörkt ute och den gamla sjön från gårdagens blåsväder rev och slet i vår 5,5 meters HT-båt. Vi hade svårt att hålla balansen och det tog kraftigt lång tid innan vi fick ut pulkor, djupriggar och alla betena simmade i vattnet. En av oss hann bli sjösjuk och det var nästan så man hoppades att det inte skulle nappa på ett tag.
                Då ser jag något mörkt uppe på vågtopparna och tog fram kikaren.
                Det visade sig vara en roddbåt....som rodde drag!
                En gubbe, ensam i båten som rodde ut vid Tösses södra led, rodde i medsjön tills han nådde Tösses norra led där han vek in och rodde tillbaka genom den skyddande skärgården. Sen ut vid södra pricken igen och nya fisketag.
                Så höll han på i timmar!

                Så vad som är rätt eller fel vad gäller båtval beror nog väldigt mycket på vilken person det handlar om.....

                Kommentera


                • #78
                  Att klorinet funkar tvivlar jag inte på, men det som får mig fundersam är var det hamnar efter tvätten, dvs i naturen eller avloppet där det inte är så nyttigt för bakterierna i reningsprocessen. En högtryckstvätt borde väl skala av algerna relativt effektivt utan att förgifta miljön ?

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Riktigt så vitt och brett som hela den finska skärgården fiskar jag nog inte, men väl i Österbottens skärgård(med en och annan visit lite längre söderut).
                    Ja jag borde nog satt citationstecken runt orden "närmare bestämt" eller skrivit "någonstans" i finländska skärgården...

                    Kommentera


                    • #80
                      Gokväll!
                      Ja snacka om att det bara blir rörigare (i hopp om att man löser alla frågor i skallen...)
                      Men jag tackar ödmjukast för all bra input i detta! de är inte lätt att välja båt och nje, det blir inte lättare hehe!

                      Det där med att kolla runt i hemmahamnen vad folk tycker o tänker om sina båtval kan vara en bra grej,
                      det finns en hel del plastbåtar och ett gäng alubåtar att kolla med också.

                      Tanken med alu för min del är:
                      -nummer 1 underhållet, det låter ganska smidigt och slippa slipa, måla o sånt,
                      -sedan nummer 2 är att Vänern är hyfsat förrädisk där jag håller till iaf (runt Lidköping), det är mycket grund och ojämn botten med mycket berg, vi har t.ex. ett riktigt ruskigt grund precis ute vid farleden när man kommer ut från hamnen, som vid normalt vattenstånd ligger 5 cm under ytan! det är ju märkning att det finns där men det är ganska lurigt, sen finns det 4 andra grund som man bara "vet om" för att man åker där så mkt...
                      Och då vet jag inget om alla vikarna som ligger lite längre bort, som jag sällan åker till idag, eftersom det tar 30-40 minuter med min 15 knops båt, det finns nämligen 4 riktigt stora inomskärsvikar till inte alltför långt bort, med Massor till synes fina gäddvatten.
                      -Sen som nr 3 är ju som någon nämnt redan att Alu är ganska tacksamt att jobba i, tanken är väl att använda båten som lite alltiallo och då är det skönt att veta att jag kan köpa till massor olika tillbehör och även skruva dit saker enkelt själv.

                      Jag hade även tänkt täcka golvet med sån där grå (marinmatta?) balkongmatta för att få ner plåtljudet lite grann och ljuddämpa lådor och annat med ljuddämpningsmaterial (sånt man använder invändigt i ventilationsaggregat bla: 10 mm tjock mjukplast med klister på ena sidan) för att vidare dämpa 'skramlet'. Jag offrar gärna 10 mm på alla sidor i stuvutrymmena för att kanske få bort eventuellt skrammel. Vad tror ni om de idéerna?

                      Vad kul att batteriet verkar hålla hela säsongen, jag har nog tänkt på ett 35-40 watts solcellskit som underhållsladdning också,
                      men första säsongen kan man pröva utan då med andra ord.

                      Ja den alltid återkommande frågan är om man skall titta på längre båt... sen är det samtidigt kul o kunna flytta båten med Om man vill, jag gillar ju min hemmahamn, men samtidigt är man sugen på testa tävla i gäddfiske denna säsongen eller nästa kanske, samt dra på utflykter med båten dvs traila den till nya sjöar.. på fiskeresor etc - då är det Arkip som är smidig igen, de flesta andra väger ju runt 400 utan snurra (?) istället, då börjar det ju faktiskt kännas ganska tungt o mekkigt..

                      Hur funkar Buster M2 förresten i sjön? kontra en Arkip, samma längd har de ju så det borde inte göra nån större skillnad i Vänern då va?
                      Om man ska vara sjösäker, då är det upp i Buster L (minst?) som gäller?

                      Ja man får gå lös på mässan, leta leta leta, jag skall ägna hela dagen i Göteborg att klättra runt i båtarna och hoppas det kan ge bra inspiration också!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 429 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      197 775 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 012 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av RKangas, 2021-06-16, 10:58
                      9 svar
                      1 437 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg RKangas
                      av RKangas
                       
                      Arbetar...
                      X