Bättre alt till Alloycraft j410 och 15hk Hidea för den pengen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bättre alt till Alloycraft j410 och 15hk Hidea för den pengen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bättre alt till Alloycraft j410 och 15hk Hidea för den pengen.

    Sålde av atv nu och ska byta ut min glasfiberbåt, men jisses vad svårt det var att hitta rätt!!

    En Alloycraft j410 med kastdäck, styrpulpet och 15kh Hidea för jag loss för 62-67000kr, den ser ialf ut som vad jag letar efter men finns det bättre alternativ för max dom pengarna?
    Jag kan tänka mig beg men då måste jag vänta och bevaka för att hitta rätt objekt och jag vill inte ha en till sönderpoppnitat båt full med skav och bucklor.
    Kraven är godkänd för 4pers, alu och den ska plana samt kunna transporrtera mig och max en fiske kompis hyggligt snabbt, dvs i min värd +15knop.
    Behöver jag styrpulpet? Har aldrig haft någon och fått för mig att jag vill ha det men visst det själ utrymme och hoppar jag över det finns pengar till en frontmonterad elmotor.

    Nu är jag medveten om att detta är kina prylar, jag är inte intresserad av att ha häftigaste båten, min erfarenhet efter att både ha haft cf moto atv (kina) och Canam atv är att båda har gjort jobbet och gått sönder lika lite så jag köper inte att allt från kina är skräp.
    Båten ska användas i mindre/medel sjöar för gäddfiske.

    Båten kostar 29900kr
    Kastdäck 5900kr
    Styrpulpet 8900kr
    Hidea 15hk 22390kr

    Är Kimple, Oskwig eller nått annat bättre alternativ, dom är väl också kina produkter??

  • #2
    du har ju en J410 med 15hk yamma ligger på blocket för 54900:- själv skulle jag nog utan att veta nåt om alloycraft hellre tagit en Quintrex 390....ligger även en sån på blocket för 33 inkl. trailer,,,,ingen motor dock...
    eller ha is i magen och leta på ett beggat paket till bra pris....det kommer dyka upp även om det kanske kan ta lite tid....båtköp skall dock inte stressas fram...bättre tänka en gång för mycket än en gång för lite....åk runt och kläm och känn lite...provkör gärna om möjlighet finns...
    En Hidea tar jag inte i med tång...
    Senast ändrad av byggarn; 2018-03-18, 18:21.
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt svar.
      Vad är så hemskt med Hidea? Äger du en själv eller vad baserar du det på?
      Tack för tipset ang blocket annonsen, fattar inte hur jag kunnat missa det?!

      Kommentera


      • #4
        Tohatsu har sjuk kampanj på några motorer just nu, ex en 10 hästar för 18k. Inte en yamaha men tohatsu verkar ändå ok.

        Kommentera


        • #5
          Oskwig pike?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Masken78 Visa inlägg
            Äger du en själv eller vad baserar du det på?!
            nej hujeda mig!!! äger ingen... min avsky beror endast på att jag tittat igenom en ganska ordentligt och att jag vill ha en båtmotor som nästintill garanterat
            fungerar i ur och skur vid varje fiskepass...fiskade jag 5-8gr per säsong kanske jag ställde mig annorlunda....kanske...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Jag tackar för tipsen.
              Oswig pike tilltalade mig inte, den där quintrex 390 verkade fin men är den inte sjukt kort? Man kanske rymma 2 Pers att fiska och 4 vid kortare transporter.
              Vill ju ha en elmotor i fronten också = ännu mer pengar så ett ner ekipage kanske inte är fel ändå.

              Hade varit mkt enklare att leta båt om jag visste exakt vad jag ville ha.....
              Har inga handlare i närheten heller så svårt att åka o titta.

              Kommentera


              • #8
                Har en Quintrex 385:a som är samma båt som 390:an och kan intyga att två man fiskar från den utan trängsel. Och den är stabil så att man utan problem kan stå på tofterna och fiska så att man inte nödvändigtvis behöver bygga några kastdäck. Fyra personer får också plats utan problem, vare sig man åker en längre eller kortare sträcka. Rekommenderar att man väljer så stor motor som man har råd med, men iaf minst 20hk. Med 30hk 2t har vi kommit upp i runt 27-28kn med två man plus last.

                Kommentera


                • #9
                  Efter ännu en sömnlös natt i båtträsket gick jag hålögd till jobbet, stirrar blint framför mig nu.....
                  Fick ett sms med ett erbjudande, jag bad han hålla den åt mig.
                  Det består av en ny Alloycraft j410 med Yamaha 15hk från -10. Motorn har mkt få gångtimmar och ser enl mig helt ny ut. Elstart vilket jag verkligen uppskattar. Detta för 50k.
                  På så sätt finns pengar över till en frontmonterad MK och kastdäck kan jag bygga snyggt själv och jag inbillar mig att jag inte behöver styrpulpet för den är bara ivägen, eller Hur.....

                  Det viktiga på en fiskemaskin måste ju ändå vara motorn och själva hårdvaran dvs båten och vad jag förstår är detta en erkänt bra motor och båten ser ut som det jag vill ha.

                  Hur låter detta, hjälp mig nu att ta beslutet. Måste åka 18mil enkelt för att köpa båten och innan dess leta upp ett par vinterdäck till trailern så det tar emot lite....

                  Kommentera


                  • #10
                    Utan att veta något om båtens skrovform och kvalitet kan jag väl säga att den ser trevlig ut... Och att du får med en Yamahasnurra är positivt jämfört med en Hidea! Har själv en tio år äldre femtonhästars tvåtaktsyamma på min Linder 400 Sportsman och har knappast anledning att klaga. MEN ett litet (snarare stort) förbehåll är motorstorleken med tanke på vilken effekt den är godkänd för. Mitt ekipage är köpt begagnat men idag kan jag säga att om jag haft möjligheten att välja hade jag aldrig köpt en båt med mindre motor än vad som rekommenderas som högst...
                    Skit fiske!
                    Gösta

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 430 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    197 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 012 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av RKangas, 2021-06-16, 10:58
                    9 svar
                    1 437 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg RKangas
                    av RKangas
                     
                    Arbetar...
                    X