Hur långt orkar man ro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur långt orkar man ro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur långt orkar man ro?

Så här ligger det till. Jag tjänar inte så bra som jag förtjänar och fiske är inte min enda hobby, utan det finns många olika saker som slåss om mina surt förvärvade pengar. Dessutom är jag snål. Inför nästa säsong ska jag dock ta mig råd att köpa en liten båt. MEN, när jag kollar min prisklass på blocket.se så är det många motorer med vad säljaren tror är "skitfel", eller så följer ingen motor med alls. Jag siktar givetvis på att lyckas köpa en båt med fungerande motor och tror väl inte det ska vara några problem att hitta en sådan. Egentligen.

Men frågan som snurrar i mitt huvud är ändå: Hur långt står man ut med att ro? Syftet är alltså egentligen bara att komma ut en bit på vattnet, få se lite natur och vifta lite kastspö. Ska jag leta efter finast möjliga båt och spara vidare för att kunna köpa en fräsch motor inför säsongen efter istället?

(Jo, hur långt man orkar ro beror givetvis på ens kondition, men nu snackar vi mellan tummen och pekfingret...)

Hur resonerar ni?

ett par kilometer..om du ska orka fiska oxå...

Kommentera

En heldag är inga problem att ro tycker jag. Är båten bara relativt lättrodd så är det inte så jobbigt. Kan dock bli lite jobbigt om det blåser mycket och du ska ro i motvind...
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

precis som sagts så kommer du ganska långt om det är vindstilla och du har en eka avsedd för rodd. men börjar det blåsa blir det genast jobbigare. Ett alternativ är att köpa den minsta elmotorn och batteri att köra med när du inte orkar ro mer

*edit* på min gymnasieskola hade vi 3 roddmaskiner, det är väl bara att gå och sätta sig på idrottslektionerna och se hur långt du orkar på en timme med lågt motstånd och låg hastighet. Nuförtiden har friskis och svettis roddmaskiner, där kan du sätta dig en hel dag och prova dig fram, om inte annat kan du börja träna inför nästa fiskesäsong
        Senast ändrad av perp; 2011-08-18, 12:46.

Kommentera

Intressant... då verkar det ju faktiskt som att rodd kan vara ett alternativ för att nå nästan så långt som jag tänkt ge mig ut i alla fall. Klart att möjligheterna ökar med en motor. Ja elmotor kan kanske vara ett alternativ. Eller att kroka tag i en gammelgädda som ska åt mitt håll.

Tanken från början var faktiskt att köpa en kanot, men så slog ju fiskeintresset till...

Kommentera

...men olika varianter av fiskekanoter finns ju... Man kan klara av stor ytor ganska enkelt. Men visst, så dom kanske är dyra vad vet jag!?

Kommentera

Ja visst finns det, men fördelen med en båt är att den kan ta lite mer folk någon gång ibland och att den har möjligheten att hänga på en motor vid senare tillfälle.

Kommentera

hur långt är ett snöre?

Kommentera

Ursprungligen postat av alxalx Visa inlägg
                  hur långt är ett snöre?
                  Jag föreslår att du läser första inläggets tre sista rader en gång till. Efter det är du välkommen att göra ett nytt försök med att skriva ett vettigt svar.

Kommentera

det är ju så ooootroligt individuellt, du skriver ju inte ens om du har någon vana av att ro eller om det är i någon sjö eller vid kusten/skärgården du tänker ut och ro. Men ja är det lugnt på sjön så kanske jag kan ro 3 km innan det börjar bli för tröttsamt. Sen ska man ju tillbaka samma väg och det är ju ännu drygare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 038 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49