Bygge av jerkplatå som blev helrenovering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygge av jerkplatå som blev helrenovering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygge av jerkplatå som blev helrenovering

Nu ska jag försöka skriva en någorlunda bra guide till hur jag byggde om min båt till en gäddracer. Jag hade gärna sett en sån här tråd innan jag började bygga och jag tor att det kommer uppskattas.

Jag hade bara tänkt bygga en jerkplatå på min båd men det slutade med en helrenovering.
    Vad som gjorts på båten är:
    • nytt innergolv
    • Kapat sittgrejerna och gjort boxar istället
    • Ny akterspegel
    • Stadigare reling
    • Jerkplatå

Båten köpte jag för 1000 kr med en 6 hk evinrude till. Båten är ett hemmabygge troligen från 70-talet.
    Alla saker jag köpte kostade ca 4-5000 men alla maskiner fanns ju redan hemma.

Click image for larger version

Name:	IMAG0047.jpg
Views:	1
Size:	484,5 KB
ID:	1807855
    Här är båten med bakre toften bortkapad

Name:	IMAG0046.jpg
Size:	612,5 KB
ID:	1807856
    Eftersom det fanns ett dräneringssystem under innergolvet så kapade jag upp och kollade där och det var plastat på masonite som nu var helt genomvåt så jag bestämde mig för att kapa bort rubbet.

Name:	IMAG0050.jpg
Size:	470,9 KB
ID:	1807857
    Nu är golvet borta och jag har sparat en liten kant att lägga det nya golvet på. Det nya golvet kommer att täcka hela ytan även där fram .

Name:	IMAG0053.jpg
Size:	443,5 KB
ID:	1807860
    Aktern var genomrutten så den kapades också bort.
    Jag lämnar en liten kant här som jag kan kila ner skivor i som ska bli den nya aktern.

Name:	IMAG0064.jpg
Size:	234,2 KB
ID:	1807859
    Nya akter tillpassad. Här använde jag kartong för att göra mallen till golvet. Rita med passare och klipp tills det passar. Eftersom båten var totalt osymetrisk så fick jag göra en ny till andra sidan.

Name:	IMAG0065.jpg
Size:	340,7 KB
ID:	1807861
    När jag plastade golvet och aktern så började jag och la i kanterna och sedan hela ytan och sedan lika igen så totalt 2 lager och 4 lager i kanten eftersom det är extra viktigt att det är tätt nu när jag satte igen helt.

Name:	IMAG0135.jpg
Size:	331,5 KB
ID:	1807862
    Här har det hänt ganska mycket. Jerkplatån är tillpassad med sticksåg och passare, ganska pilligt med små justeringar tills det blev bra. Plastningen är med samma metod som golvet och aktern. Jag funderade på om jag skulle göra nåt fack under platån men struntade i det för det kändes bara bökigt.
    Jag plastade små hyllor under platån för att ge extra stöd. Sedan satte jag även igen det hela med en bit formplyva som också ger lite stöd i bakkant.

Boxarna har också kommit på plats Jag byggde boxarna innan och satte sedan dit dom och plastade fast.

På bilden syns också min nya reling i form av brädor som är kapade i underkant för att få en smidigare övergång. Plastade även över dom.

I fören syns ett rep som ska plastas fast på kanten där för att få en rundad kant.

Tittar man noga på aktern så ser man att jag har lagt på en extra bit på den för att den blev lite låg innan till min motor.

Name:	IMAG0140.jpg
Size:	312,4 KB
ID:	1807863
    Bättre bild på relingen.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av skranken; 2011-10-29, 15:07.

Forts.

Name:	IMAG0144.jpg
Size:	345,6 KB
ID:	1761326
    Här är repet fastsatt, jag tejpade fast det först och plastade några remsor som kunde hålla det på plats medans jag gjorde resten.

Name:	IMAG0145.jpg
Size:	259,7 KB
ID:	1761327
    Minst ett till lager efter detta för att få det riktigt tätt.

Name:	IMAG0147.jpg
Size:	298,5 KB
ID:	1761328
    Nu börjar det likna nåt.

Name:	IMAG0148.jpg
Size:	193,5 KB
ID:	1761329
    Precis som jag hade tänkt mig

Name:	IMAG0153.jpg
Size:	317,2 KB
ID:	1761330
    Här ser man att det är stängt till platån.

Name:	IMAG0154.jpg
Size:	280,7 KB
ID:	1761331
    Grepptejp och matta på väg in.

Name:	IMAG0157.jpg
Size:	229,7 KB
ID:	1761332
    Mattan ligger i, ej fastlimmad eftersom jag har läst här på forumet att det kan vara bra att kunna tvätta av den ibland för att slippa vissa lukter.

Det är sista bilden jag har men efter detta så har jag fixat följande:
    • Spöhållare
    • Årtullar
    • Ekolod och gps som står på den vänstra boxen, jag sitter på den högra och kör.
    • Grejer som man kan fästa rep i som ser ut som ett T

En sak som jag jag inte har nämnt i inläggen är slipning det blir en hel del av den varan kom ihåg det!

Vad som skulle bli ett bygge av en jerkplatå blev alltså en helrenovering, Jag var ganska deppig när båten bara var ett skal och med bara 8 veckors sommarlov och sommarjobb så hann jag ha båten i ca 10 dagar i somras men min båt är precis som jag vill ha den.

Nästa projekt ligger redan hemma hos mor och far en Örnvik 430 som jag fick av en på sommarjobbet.

Jag hoppas att detta kan inspirera till vinterprojekt nu när mörkret kommer.

/Anton

Kommentera

Snyggt gjort, jag står nog inför något liknande i vinter tror jag.

Kul att se dina lösningar och bilder

Kommentera

Formplyfa ska ju tydligen vara limmat med vattenfast, det spelar ingen roll eller? kanske inte gör det eftersom man plastar tätt endå.

Riva väven, sjukt att man inte tänkt på en så enkel sak.
        tack för tipsen.

Kommentera

Den mesta plywooden är limmade med vattenfast lim nu för tiden, wbp om jag minns rätt.
          Jag fick tipsen att använda lauan-plywood, ska plasta upp 2x12mm plywood till akterspegeln, 12mm till durk och bygga stommen till inredningen med och 6mm för att bygga förvaring med.

Edit pga av androidstavning.

Kommentera

Är det bara jag, eller har han plockat bort alla flytelement som fanns i båten?

Jag fick rädda tre killar från deras nyinköpt plast balja i sommras. Gubben de köpte av hade sågat bort lock från alla flytelement förutom det i fören. Utan flytelement fick de plats med fler batterier, betelådor, osv. Som tur var sjönk det i vatten som var runt tre meter djup, det gjorde att vi fick fast ett rep i nosöglan och kunde dra "båten" längs botten.

kanske läge att tänka om konstruktionen.

Kommentera

Det är mer flytelement nu än innan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              16 038 visningar
              0 gillar