Optima Bluetop - Bra val? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optima Bluetop - Bra val?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Optima Bluetop - Bra val?

Hej alla glada.

Har beställt mig en Quintrex Explorer 390 med extra allt och kollar nu runt på övriga tillbehör.
    Det blir en Minn Kota Traxxis 55 elmotor och den hade jag tänkt att driva med ett Optima Bluetop 75ah http://www.optima-batterien.eu/filea...PRIVATE_SE.pdf

Jag vill ha ett Maringel eller AGM, det skall fungera i ur o skur och vill ju givetvis att det skall orka driva motorn så länge som möjligt så det får gärna kosta en slant eller två.
    Lämpar sig Bluetop till mitt användande, eller skall jag kolla på något annat?

Tacksam för svar!
    Senast ändrad av Falemo; 2012-03-04, 12:41.

Har själv ett 75 Ah Exide till Traxxis 40 SC:n i min 385:a och tycker att kapaciteten är för liten då båten är tungstyrd när det blåser. Tänker därför uppgradera till ett 100 Ah AGM-batteri i vår.

Kommentera

Och hur ställer sig Exide mot Optima?
      Var en jobbarkompis som rekommenderade Optima, att de ger full kräm ända tills det är helt slut medan andra batterier blir segare och segare o tillslut blir tomt.
      Tänkte mest bara höra om någon har erfarenhet ang Bluetop för jag har möjlighet att köpa ett sådant direkt via polaren minus moms och -10% rabatt dvs till ett helt ok pris.

//Linus

Kommentera

Någon borde väl ha testat detta batteri?

Kommentera

Ursprungligen postat av Szaaz Visa inlägg
          Någon borde väl ha testat detta batteri?
          Nej har inte testat detta men kollat å sneglat på dessa under en tid. Jag är inte 100 säker nu men jag har för mig att bluetop finns både som startbatteri och djupurladdningsbatt, alltså olika modeller.

Och som alla nu vet är startbatterier direkt olämpliga att nyttja för långtidsförbrukning.

Men vad säger polaren du ska handla av ?
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Är "åktiden" viktig för dig då tycker jag du skall köpa 2st 75-80Ah batterier istället.
            Nu vet jag inte vad förbrukningen är på en Traxxis 55 men 1st 75Ah som används flitigt tycker jag låter lite!

Kommentera

Optima bluetop är inte ett batteri som är bra för att använda elmotorer till! Visst fungerar det, men det finns mycket bättre val för dessa pengar. Se byggplast&båtprylars nya katalog, där har dom ett bra batteri men kommer inte ihåg vad det heter. Men en bra informations/test sida finns i denna katalog för batterier!
              Har för mig att det var ett Varta AGM batteri på 80ah.

Kommentera

En Traxxis 55:a drar ca 50 A på full "gas", och om man är ute i blåsigt väder måste man köra med högsta läget för att kunna styra båten dit man vill. Det beror förståss på hur länge man är ute och hur mycket man använder elmotorn hur länge strömmen räcker, men då batteriet gärna inte ska tömmas helt så kanske man har typ 60 Ah till förfogande innan det är dags att ladda upp batteriet igen. Och då räcker 60 Ah till en dryg timmes kontinuerlig körning.

Kommentera

Hade för mig att Bluetop inte var ett startbatteri utan ett marinbatteri därav tog jag för givet att det skulle fungera klockrent.

Vilket annat batteri rekommenderar ni inom AGM eller Maringel 75-115ah?

//Linus

Kommentera

Ursprungligen postat av Szaaz Visa inlägg
                    Hade för mig att Bluetop inte var ett startbatteri utan ett marinbatteri därav tog jag för givet att det skulle fungera klockrent.

Vilket annat batteri rekommenderar ni inom AGM eller Maringel 75-115ah?

//Linus
                    Som jag sa i föregående inlägg. DET BEROR PÅ VILKET BLUETOP DU PRATAR OM.

Men Yellowtop är nog ett bättre batteri för just deep cycling tror jag. Men personligen tycker jag dom är dyra, undrar om den investeringen betalar sig som dom påstår ?
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-03-05, 15:53.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 176 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs