Optima Bluetop - Bra val? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optima Bluetop - Bra val?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förlåt mig mina herrar.
    Det jag menade med att slippa underhåll var att slippa påfyllnad av batterivatten.
    Kommer såklart underhållsladda batterierna över vintern, precis som mitt tudor står på underhållsladdning just under skrivande stund.
    Förlåt för felformulering.

På både Marin-gel och AGM står det "Montera och glöm"

Kommer montera 2st batteri i fören för att sedan montera stol vilket ev kommer göra luckan ständigt stängd dvs kommer bara kablage att synas. Laddning sker när båten står på trailer i garage.

Hoppas jag förtydligade något och tacksam för de tips jag fått.

Någon som provat Partsmart eller är det bara skit?

Som det ser ut nu blir det Varta.

//Linus

Kommentera

Med den beskrivningen så kan det vara en fördel med helt slutet batteri (ej ventilerat) Skulle nästan rekommendera AGM före gel. AGM har samma laddning som andra batterier och är enklare att laddas, risken för felladdning är mindre än för dom känsliga Gel-batterierna.

Men vilka som är bra eller bättre kan jag inte säga något om. Vill du pressa pris har du ju Biltema !
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vanliga underhållsfria syrabatterier håller ju i flera år i bilen utan att fylla på vatten, så varför skulle inte båt/fritidsbatterierna göra det, förutsatt att man har en laddare typ ctek som inte kokar sönder dem och att man undviker att tömma dem helt. Givetvis är ett AGM batteri att föredra men nackdelen är priset.

Kommentera

Jag kör med 2st EXIDE MARINE EQUIPMENT GEL till min Minnkota Powerdrive V2 med iPilot som sitter på en Silver eagle och det fungerar perfekt, jag sätter på laddaren över natten som är fast monterad i båten, bara sticka in kontakten vid bryggan, enklare kan det inte bli.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Vanliga underhållsfria syrabatterier håller ju i flera år i bilen utan att fylla på vatten, så varför skulle inte båt/fritidsbatterierna göra det, förutsatt att man har en laddare typ ctek som inte kokar sönder dem och att man undviker att tömma dem helt. Givetvis är ett AGM batteri att föredra men nackdelen är priset.
            Det har du rätt i, av den anledningen är det ingen skillnad alls. Räcker ju att kolla vatten 1/år när man vinterförvarar å vinterladdar. Men Szaaz beskrivning om att ha batterierna i ett slutet utrymme gör det lite säkrare med slutna (ej ventilerade) batterier. Gel eller AGM kan väl synas som en smaksak.

Varför jag rekommenderade AGM är att dom tål samma laddare å laddning som vanliga batterier så man behöver inte köpa ny dedikerad Gel-laddare samt utebliven risk för felladdning i framtiden. AGM kan drivas snabbare till uppladdning. Gel behöver längre tid att laddas och med lägre spänning (förstörs av snabbladdning och av alla ICKE gel-anpassade laddare) och då räcker i vissa fall inte natten till att erhålla 100% fulladdat batteri. Har inte nu några siffror på tider för skillnad mellan Gel å AGM.

Men som sagt vad man väljer är en smaksak
            Senast ändrad av Exxet; 2012-03-07, 11:40.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
            11 svar
            670 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22