Letar efter ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar efter ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Letar efter ekolod

Hej

Jag undrar ifall det är någon som har Lowrance Mark 5X Pro ekolod som kan berätta ifall det är någonting att ha eller kanske bör kolla på något annat?

Tacksam för svar!

//Daniel

Ursprungligen postat av Daniel,olsson Visa inlägg
    Hej

Jag undrar ifall det är någon som har Lowrance Mark 5X Pro ekolod som kan berätta ifall det är någonting att ha eller kanske bör kolla på något annat?

Tacksam för svar!

//Daniel

Jag har Mark 5x dock inte pro modellen (har ftf inte fattat poängen med pro)
    Men dom e mkt lika varandra så när som på effekt och df givare.
    Kan bara säga att det enda jag saknar på den modellen är färgskärm.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Fick låna en kompis ekolod för att testa "garmin echo 300c " ifall det kanske kan vara något intressant
      kalle: jag förstår mig inte riktigt på det heller men pro är några hundringar dyrare tror jag, Färg skärm på lowrance blir ju 5000kr+ sen ifall man vill ha plotter är man uppe på 6500kr så det blir en jädra skillnad !

Kommentera

Ärligt talat tror jag bara det är en jä...a skit df givare dom plockat ihop för att "lura svensson fiskaren"..
        -Haha har du bara enkel frekvens på din?? -Jag har dubbel, köpte den billigt (trodde han), lodet har ju dessutom fish ID man ser exakt vart fisken é...klart det e fisk va skulle det annars va...-Nä
        En 200/83khz eller 200/50khz givare som det oftast gäller. Den lägre frekvensen är tänkt att användas på större djup och i havet där den tränger ner bättre. Försök precisionsfiska med en givarvinkel på runt 40grader på 200m djup. (good luck)

Tacka vet jag i så fall den vanliga 20gradiga 200khz givaren, men skulle gärna ha en med mindre givarvinkel (runt 10) Jag fiskar endast i mindre insjöar.

Kommentera

Det står att garmin echo har dual-beam färglod vilket ja inte förstår riktigt vad det är, givarvinkel på upp till 120°, testade lodet nyss tyckte den var riktigt vass för det priset som var! man får ju vara berädd på att lägga några timmar för att fixa alla inställningar som man själv vill ha!

Kommentera

Toknöjd med min 5X Pro har inget att klaga på

Kommentera

Jag förstår inte riktigt ena modellen som heter pro som kostar några hundringar mer än x5 modellen kan du möjligtvis förklara!

Kommentera

Men dom e mkt lika varandra så när som på effekt och df givare.

Kommentera

hmmm... Kalle, ingen df givare...bara en 200 Khz givare precis som vanliga Mark 5x, men lodet kan jobba med både 83 och 200...
                  som jag fattat det arbetar lodet om det till 83...hur nu fan det funkar??
                  alla lowrance df givare jobbar med 50 och 200 Khz, finns ingen df givare med 83/200 Khz...likadant på HDS-loden med 83/200...

Kunde vara intressant att veta hur det fungerar egentligen om det bara är försäljningstrick eller funkar lika bra som en riktig df givare...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Så fall..jäkla märkligt..Det är kristallen i givaren som bestämmer frekvenzen, inte lodet. Ska se om jag kan få det utrett av Bo Hall. Han om någon bör veta detta. Återkommer om det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                    11 svar
                    671 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22