Köpa ekolod??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ekolod???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Abukah Visa inlägg
    Lånar tråden lite om det är ok...

Vilket ska jag köra på? Lowrance Elite-5 eller Lowrance Elite-5 DSI? Vill unna mig ett ekolod, men vet inte vilket
    Skippa dsi. Välj ett elite-5 istället

Kommentera

Jag äger ett lowrance mark 5x och ska själv byta ekolod. Har inte provat något av dom lod du nämner in real life men jag har läst massor om dom. Jag hade inte tvekat en sekund utan valt elite 5 (ej dsi). Om du som jag ska använda det till lite gäddtrolling och vertikal fiske som jag.

Ursprungligen postat av Abukah Visa inlägg
      Lånar tråden lite om det är ok...

Vilket ska jag köra på? Lowrance Elite-5 eller Lowrance Elite-5 DSI? Vill unna mig ett ekolod, men vet inte vilket

Kommentera

Tjo, jag sitter i samma sits, har mark X5 idag. Jag skulle skippat Elite och välja en HDS istället. Just för att kunna köra med Dr depth.

Kommentera

Givetvis ett ännu bättre val. Men mellan elite 5 och elite 5 dsi, skulle jag tagit det utan dsi då dsi saknar realtids fönster.

Ursprungligen postat av Genelit Visa inlägg
          Tjo, jag sitter i samma sits, har mark X5 idag. Jag skulle skippat Elite och välja en HDS istället. Just för att kunna köra med Dr depth.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
            Tvärt om 200 är smalare och bättre på grunt vatten. medans 83 då är tvärt om :-)
            Så riktigt så...200Khz är smalare i konen och att föredra i alla situationer i alla fall ner mot 50 meters djup....83Khz skall
            enligt förståsigpåare vara bättre på djupare vatten,så är det nog,men det förutsätter en annan givare med ännu smalare kon
            än den som skickas med...enligt mitt tycke är 83Khz helt överflödigt vid fiske i våra insjöar...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
              Givetvis ett ännu bättre val. Men mellan elite 5 och elite 5 dsi, skulle jag tagit det utan dsi då dsi saknar realtids fönster.
              Jag har kört DSI lod samtidigt som ett vanligt under ett par månader,visserligen var det Mark5x och Mark5xDSI och inte
              eliteloden, men i stort är det "bara" färgskärmen som skiljer dom åt.Låt mig säga det så här,de rena DSI lod som finns är rena skiten till fiske i jämförelse med de ordinära loden i samma klass, fanns ett kombinerat lod kanske det vore något att tänka på
              men mitt råd är,skippa DSI-loden för fiske,dom är lååångt ifrån att hålla vad som utlovas av dom...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Du har sk. realtidsfönster på mark 5an som dessutom har större skärm.
                Pro och Elite versionerna av 4an och 5an har två frekvenser, 83 och 200. Du får mindre kon av 83 frekvensen dvs du söker av ett mindre område, bra om du ska fiska djupt och pricka gös vid vertikal.
                Stämmer inte!
                83KHz har en konvinkel på 35°
                200KHZ har en konvinkel på 12°. (Finns även kombigivare med 20° i 200KHz läge)

Men 83KHZ har aldrig mindre konvinkel är 200KHz
                Regel nr1:
                Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Dennis_81 Visa inlägg
                    ok, jag var ute med ett mark5x idag, och är inte imponerad. men varken jag eller ägaren kunde göra några avancerade inställningar..
                    Lowrance Mark 5X är ett kanonlod. Om du har skitbild så är givaren felmonterad till 100%! Sedan blir det mycket ytklutter på alla lod ner till ca 1.5 meter. Det är helt normalt. Men rätt inställt för ditt vatten så har du en fantastiskt bra bild som rockar fett.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredde Vertikal Visa inlägg
                      Lowrance Mark 5X är ett kanonlod. Om du har skitbild så är givaren felmonterad till 100%! Sedan blir det mycket ytklutter på alla lod ner till ca 1.5 meter. Det är helt normalt. Men rätt inställt för ditt vatten så har du en fantastiskt bra bild som rockar fett.

aha okey, då får man kanske köpa ett sånt själv med, om jag nångång kan hitta en båt som passar min aktuella ekonomi. Så mark5 x är alltså det bästa i den prisklassen? och är att föredra jämfört med x4 pro trots den extra tusenlappen..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07
                      5 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Grejo, 2025-04-02, 05:31