Ursprungligen postat av Team T
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Laptop som GPS
Collapse
X
-
Kommentera
-
Har du kopplat ihop ditt ekolod och gps-en så att du får med djupet i loggspåret? Hur bearbetar du din loggdata för att göra djupkarta?Inloggad med googlekonto kan man synka och dela kartor och platser i realtid. Sen är det bara plocka upp loggen på datorn hemma mm.
Förstår fördelarna när du har gamla djupkartor, men fortsättningen?
Om du loggar med Oziexplorer och bearbeta loggdatat i DRdepth får du väldigt tydliga och kalibrerade rasterbilder
Kommentera
-
Har ingen förbindelse mellan gps och lod. Datorn och Google Earth används när det finns en färdig djupkarta över sjön.Ursprungligen postat av NAB Visa inläggHar du kopplat ihop ditt ekolod och gps-en så att du får med djupet i loggspåret? Hur bearbetar du din loggdata för att göra djupkarta?
Förstår fördelarna när du har gamla djupkartor, men fortsättningen?
Om du loggar med Oziexplorer och bearbeta loggdatat i DRdepth får du väldigt tydliga och kalibrerade rasterbilder
Som tur är finns det väldigt bra djupkartor över sjöarna här trots att de är små.
Loggdatan i mitt fall är körda rutter och waypoints eller noteringar som jag sparar.
Jag har ingen inspelning av djupdata alls, har inte ens nmea-kommunikation på mitt nuvarande monterade lod.
Har dock en enklare Garmin Fishfinder i en påse som jag tänkt sätta som extra lod bara för att få nmea-ut och göra egna kartor för kul över minsta tjärnen.
Det behovet har inte varit tillräckligt för att fixa i ordning det. Jag är lat av naturen
Datorn på väg ut dessutom och ersätts av win8-baserade surfplattor på 10" och med nya HDS-lodet kommer det finnas kommunikation.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Kanon!Ursprungligen postat av Team T Visa inläggJag använde seaclear tidigare men har mer eller mindre övergått till Google Earth pga snabbheten och möjligheterna.
Får lättare exakt resultat nu.
I SC får man kalibrera och krångla, hitta referenspunkter som tar tid och inte är helt rätt alla gånger.
Med Google Earth använder jag bara overlay och lägger lager på lager.
Kommun och Länsstyrelse samt även fiskeföreningar har ofta kartor digitalt, vissa har jag själv scannat in.
Med lager på lager är det bara att "tänja och dra" djupkartan så strandlinje stämmer mot satellitbilden.
[ATTACH=CONFIG]49527[/ATTACH]
Inloggad med googlekonto kan man synka och dela kartor och platser i realtid. Sen är det bara plocka upp loggen på datorn hemma mm.
Tackar så mycket, precis detta jag behövde
Skall kolla på detta när tiden finns
Får man fråga vad du har för GPS till datorn?
MVH Elia.
Kommentera
-
Jag köpte en Globalsat 353. En helt vanlig usb-puck.Ursprungligen postat av elia Visa inläggKanon!
Tackar så mycket, precis detta jag behövde
Skall kolla på detta när tiden finns
Får man fråga vad du har för GPS till datorn?
MVH Elia.
Billig och välbeprövad med bra egenskaper. Vill minnas min kostade 299:- inkl frakt vil tillfället.
http://www.dustinhome.se/product/501...-receiver-usb/
Hade en annan äldre, också via usb som fungerade kanon men fick aldrig drivrutinerna att fungera bra efter Win7.
Från första början hade jag fartkameravarnaren från bilen. Ansluter man den till datorn med usb funderar det på samma sätt.
Men tjatigt att behöva flytta runt den och till slut glömma ta med
Gjorde en snabbinfo på bloggen då några frågat mig hur jag kör.
Har tyvärr inget trådlöst bredband till datorn. Mobilen delar ut sitt internet på sjön.
Bra lösning om man är snål som jag
Alumacraft så klart!
Kommentera
-
För laddning kan ni hålla koll på denna:
http://www.teknikproffset.se/DATOR/A...15-24V-70W.htm
Köpte min för 99:- på samma sida. Sen var det rea på 49:-st. Kostar ju 300:- i bästa fall annars.
Köpte 2st som ligger oöppnade för framtida tradera
Kollade min med instrument och den levererar stabil och rätt spänning.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team T Visa inläggFör laddning kan ni hålla koll på denna:
http://www.teknikproffset.se/DATOR/A...15-24V-70W.htm
Köpte min för 99:- på samma sida. Sen var det rea på 49:-st. Kostar ju 300:- i bästa fall annars.
Köpte 2st som ligger oöppnade för framtida tradera
Kollade min med instrument och den levererar stabil och rätt spänning.
Tack så mycket, ska beställa den gps:en på en gång.
Jag har win 7 så det borde funka fint då.
Jag har 230volt i båten så det är inga problem att ladda datorn men tack för tipset om den grunkan, kabske ska beställa en sådan också, kan vara bra att ha.
MVH Elia.
Kommentera
-
Du vill inte göra en kort guide om hur man kommer igång med detta, hur man lägger in en egen djupkart.Ursprungligen postat av Team T Visa inläggJag köpte en Globalsat 353. En helt vanlig usb-puck.
Billig och välbeprövad med bra egenskaper. Vill minnas min kostade 299:- inkl frakt vil tillfället.
http://www.dustinhome.se/product/501...-receiver-usb/
Hade en annan äldre, också via usb som fungerade kanon men fick aldrig drivrutinerna att fungera bra efter Win7.
Från första början hade jag fartkameravarnaren från bilen. Ansluter man den till datorn med usb funderar det på samma sätt.
Men tjatigt att behöva flytta runt den och till slut glömma ta med
[ATTACH=CONFIG]49549[/ATTACH]
Gjorde en snabbinfo på bloggen då några frågat mig hur jag kör.
Har tyvärr inget trådlöst bredband till datorn. Mobilen delar ut sitt internet på sjön.
Bra lösning om man är snål som jag
MVH Elia.
Kommentera
-
Oj. Det är riktigt enkelt. Tror detta klippet under 2 min gör att du fixar biffenUrsprungligen postat av elia Visa inläggDu vill inte göra en kort guide om hur man kommer igång med detta, hur man lägger in en egen djupkart.
MVH Elia.
http://www.youtube.com/watch?v=A-JkcBwgd2E
Finns mycket småguider. Googla eller youtuba "Goolge Earth overlay" så hittar du mycket matnyttigt från mer pedagogiskt lagda än mig
Alumacraft så klart!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
540 visningar