Vilket ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket ekolod

Tjena googlar och googlar och blir inte klokare. Så vänder mig till er så jag kan komma imål och köpa rätt lod. jag har en roddbåt vid sommarstugan. Samt tillgång till en större roddbåt med motor ute i skärgården. Lodet jag e på jakt efter behöver således vara portabelt då jag pendlar mellan flera båtar. Jag fiskar gädda och abborre. Som det ser ut nu så vertikalfiskar jag inget alls. Jag vill kunna se botten struktur,vatten temp osv jag vill även att lodet skjuter ut åt sidorna så man kan kasta över fisken. Se vart den står mm.

Loden jag funderar på är följande:
    Humminbird Fishin' Buddy 120x eller 140c färgmodellen
    Eller
    Ekolod Lowrance Mark-5X DSI Portabel

Även andra modeller om ni har bra tips

Vilket skulle ni välja ? Vilket täcker mitt behov bäst? Vilket skjuter mest åt sidorna mm?
    Väldigt tacksam för hjälp
    Senast ändrad av Nuzebel; 2013-06-04, 22:04.

Ingen som kan hjälpa mig rätt i djungeln ?

Kommentera

Finns 1000 trådar i ämnet, testa söka lite så får du svar i ämnet. Och finns inte lodet som du vill ha som portabelt, går det utmärkt att bygga portabelt, finns även 1000 trådar om hur man kan göra detta på ett bra sätt. Det som styr ditt val är vilket fiske du skall bedriva, vilken budget du har samt personliga preferenser.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
        Finns 1000 trådar i ämnet, testa söka lite så får du svar i ämnet. Och finns inte lodet som du vill ha som portabelt, går det utmärkt att bygga portabelt, finns även 1000 trådar om hur man kan göra detta på ett bra sätt. Det som styr ditt val är vilket fiske du skall bedriva, vilken budget du har samt personliga preferenser.

Lycka till!
        Tycker jag söker och söker och blir inte klokare hittar mycket om prickskytte fiske men inte så mycket som tar mig framåt i letandet

Kommentera

När jag skulle köpa mitt andra kod googlade jag och sökte här på forumet, kom ganska snabbt fram till att ett rent dsi lod inte var något o satsa på om man ska leta fisk/ fiskstimm. Vill man ha ett lod för o se hur botten ser ut så e de en annan femma. Många återkommande tips i dessa trådar är o satsa på minst 5" skärm o gärna färg, som någon skrev tidigare så är det ju helt budgeten som avgör. Sen e de lätt o bygga om lodet så det blir portabelt.
          Senast ändrad av maccan1980; 2013-06-05, 08:18.

Kommentera

Hur ser jag på loden bland alla tekiniska termer om den skjuter ut åt sidorna och inte bara rakt ner? Vissa sidor har knappt info alls om lod medans andra bombar med så mycket så man svamlar bort sig bland alla "sale pitch" termer. min budget sträcker sig mellan 2000-4000:-

Kommentera

2-4000....mest lod för pengarna Blir ett Lowrance elite 5x, som du bygger portabelt själv....men vill du ha med sidoseende som du säger så räcker inte din budget på långa vägar....sideimaging eller structurescan är rätt benämning på sidoseendet.
              Senast ändrad av byggarn; 2013-06-05, 08:57.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för bra svar byggaren. då funderar jag lite på Lowrance Mark-5X portable. ser att den finns ny i butik för 2200ink frakt. Det känns rätt ok som pris

Kommentera

japp och Mark 5x är ett bra lod,har haft ett själv, dock bara gråskala... men gör sitt jobb utmärkt...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                  11 svar
                  671 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22