Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har testat nu att göra om KMZ filerna i Google. De var 5år gamla.
    Nu fungerar det. Måste ha blivit något med länkningen till orginalbilden.

Jag får in bilden i reefmaster. men nu vet jag inte hur jag ska göra en karta av detta.
    Jag har ju inga tracks alls eftersom jag aldrig varit i denna sjö.

Google och reefmasters base map stämmer fortfarande inte. Bilden är aningen förvrängd, kan misstämma ca 10-20m på strandlinjen på vissa partier. Men det kan jag acceptera just nu bara jag får ut en kartbild på plottern så jag kan testa och se hur det stämmer i verkligheten.
    Jag antar att reefmasters strandljne är den korrekta?

Men hur får jag nu in detta i min HDS plotter. Börjar få lite panik då jag måste ha kartan ikväll.
    Annars missar jag tillfället att jämföra på plats. Hade varit underbart om det fanns någon youtube tutorial eller liknande men hittar inget.
    Click image for larger version

Name:	Skäraaaaamklipp.JPG
Views:	2
Size:	25,8 KB
ID:	1779272
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

• Jag har inte gjort det själv, men om det bara är dina "Google-djupkartor" du vill ha i rätt format för din plotter, så kan nog Reefmastersteget hoppas över och du skulle kunna testa att konvertera direkt med Insight Map Creator, Navicos eget konverteringsverktyg.

Kommentera

• Hmm går det. Verkar inte som att det går att importera KMZ filer till IMC.
        Giltiga filformat verkar vara endast .shp .isf .osm

Men jag har aldrig använt det så jag vet inte om jag gör rätt.
        Men add source shape file är endast ovan format som gäller tror jag
        Regel nr1:

Kommentera

• IMC öppnas som default i Vector-mode. Det är Raster mode du ska använda, tror jag (View-Processing Modes-Raster...).
          Här räcker det att ange den katalog som Googlefilerna ligger i, så ska den processa alla som ligger där, så var försiktig så det inte blir för mycket. De gången jag har använt IMC manuellt, har jag kört filer skapade med Reefmaster och då har de varit i KML-format, dvs med själva bildfilen separat i samma katalog.

Sedan måste du ange upplösning också. Även här måste man se upp så det inte blir för hög upplösning för då tar det en evinnerlig tid och blir gigantiska filer.

Kommentera

• Googleeart är ingen karta det är en sattelitbild och är den inte tagen rakt uppifrån över din sjö så blir bilden förvrängd.
            "HalvDan var här"

Kommentera

• Finns det något bättre alternativ för att skala kartbilderna korrekt?

Har lyckats skapa at5 från pdf nu.

Konverterar pdf till jpg, importerar jpg till google earth, sparar ner från google earth som KMLfil tillsammans med jpgbilden
              lägger i samma mapp och kör IMC i mode keyhole, så skapas en JGW fil.
              Kör denna JGW fil en gång till i IMC i raster mode, och då skapas en AT5 fil.

Hur som helst, det är något som inte fungerar för plottern startar om sig själv direkt man försöker ladda från minneskortet.
              Det är någon inställning som jag måste göra i exporten.
              Det finns ungefär 1000 saker jag kan prova, och jag har redan sprungit mellan båten och dator 10ggr

Finns det inga emulatorer för HDS enheterna. Detta kommer ta en evighet att felsöka.
              Regel nr1:

Kommentera

• Insight Planner bruker jeg selv til testing av at5-kart. Programvaren er langt fra perfekt, men gjør nytten. Ellers kan du bruke en av emulatorene til Lowrance, HDS finnes ikke men det er flere av de andre som ar at5-kompatible.
                Team Colibri

Kommentera

• För mig funkar det att i IMC direkt köra i Raster-mod och välja en katalog med Google KML-filer. Behöver inte gå via Keyhole.

För att kolla hur resultatet blir går det att köpa det "fantastiska" programmet Insight Planner för $29. Programmet är tämligen rudimentärt och funkar oerhört dåligt i största allmänhet, i synnerhet om man försöker öppna Navicos egna kartor. För två månader sedan meddelade Navico att de inom ett par veckor skulle släppa en ny version som som inte kraschade hela tiden, men den är inte släppt ännu.

(edit: puck-tvåa)

Kommentera

• Ok tack alla, jag ska testa ladda ner emulator för Elite5 bara för att använda som viewer.

Problemet med att plottern hela tiden startar om beror på att jag döpte om output filen.
                    At5 filen som genereras får inte döpas om, då fungerar det inte tydligen.

Nu krashar inte plottern men jag ser fortfarande ingen bild på plottern.
                    Regel nr1:

Kommentera

• Vilket sjökort är det du har valt i menyn i HDS:en? Misstänker att de som skapas med IMC hamnar under Lowrance. Du kan även behöva slå på Shaded relief i menyn på plottern. Tror det finns under Presentation (View på engelska).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      680 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22