Humminbird Side Image - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Side Image

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird Side Image

Har just monterat givaren till min humminbird 999.
    Misstänker att det är skrovet som syns på styrbord sida. Detta då det ej spelar någon roll hur jag tiltar motorn samt om motorn är avstängd.
    Har någon annan erfarenhet kring detta eller tips för den sakens skull.

(bild 2 hamnade visst upp&ned)
    Bifogade filer

Har du givaren monterad på motsatt sida i förhållande till störningarna så är det nog garanterat skrovet som stör

Sänk hela givaren om det behövs eller prova justera lutningen. Många gånger går aktern djupare än vad man ställt in för och avhjälps genom att lossa lite och klicka upp bakre delen på givaren 1-2 steg så den inte ser skrovet.

Får du bra bågar på 2D?
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Tack för snabbt svar!
      Jo jag har tänkt att ställa upp givaren en aning och testa innan jag flyttar hela givaren. Alternativt kanske man bör montera en puck/klack som givaren sitter på så den kommer bak 5cm från akterspegeln.

Ja det så helt ok ut på 2D, fina bågar helt enkelt. Men jag upplever att det var lite svårt att se jiggen lika lätt som med mitt tidigare lod (hds5). Spontant upplever jag att hds 5an var mer förlåtande trotts att jag kör på samma khz 83/200
      Om det är givarens placering eller vinkel eller inställning får tiden visa.

Har kollat på flera bilder på nätet där de monterad SI givare. Vissa sätter dem centralt på akterspegeln medan andra har den ungefär där jag har den. I manualen skriver humminbird att givaren ska sitta ca 38cm från motorn. Där av min placering. Satte med lite marginal.

Min spontana reaktion var att det var svårt att backa upp på fisken trotts att man såg dem på SI. Jag hittade dem sällan… Kanske simmade fiskarna aktivt...

Kommentera

Har du givaren på babordsida? Ser ut på första bilden som att du har svagare eko på styrbord sida (mörkare bild). Jag har själv min monterad cirka 30 cm ut på styrbord sida och får då sämre eko från babord sida. Jag har provat att luta givaren lite bakåt, så att givaren inte ska "se" kölen, men det ger ingen skillnad. Jag läste häromdagen på något amerikanskt forum om någon som flyttat givaren mot kölen/mitten på båten och då fick bättre bild. Någon med erfarenhet?

Kommentera

Just precis Folka. Du och jag har samma problem. Jag har givaren på babord sida.
          Andras erfarenheter uppskattas. Flytta givaren är inget problem men det är skönt att göra så få korrigeringar som det bara går då man borrar i skrovet

Kommentera

Hittar ingen som nämner något men flera med samma besvär
            These threads will be used for information on each selected brand of SONAR. As of right now they will remain unlocked so that someone with questions can ask and hopefully receive the help they need. Please respect the idea behind these and keep the cross brand fighting out. If it becomes a...

Kommentera

sida 9
              I would mount in that location. BUt recommend getting one of the poly-Mounting Boards so you can make adjustments without having to drill new holesall the time. IF mounting low you need to keep the distance away from the motor like the op manual says 15" so you do not disrupt water flow to the outboard cooling intakes.

Postar detta för er som får problem i framtiden. Det måste bara vara detta som strular

Kommentera

Originally Posted By: buck134
                Doug,

I have my unit hooked now but have some stuff going with left that I'm unable to get cleared up. Here is a photo shot. the right side looks good. helpsign

Does you boat list to the right? Could be transducer shooting out of the water. I would equalize weight in the boat or tilt the transducer down a little on left side.

Also you have a little turbulence near the center but not ennough I would worry about in the water column.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                72 svar
                6 064 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tobs
                av tobs