Ekolod.plotter och gps i samma "låda". - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod.plotter och gps i samma "låda".

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Her i Norge følger det med to Micro-SD kort som er ment å kjøpe henholdsvis Navionics eller Jeppesen kart med. Jeg tror dette er noe den norske importøren ProNav gjør selv, så jeg vet ikke om det følger med i Sverige. Men innhold til kartbrikken må du uansett kjøpe, du skal sannsynligvis kjøpe det som heter Navionics+ for ditt område. Sjekk dette på Navionics.com ved å klikke på det som heter webapp.
    Team Colibri

Kommentera

Istället för en 5" kombo enhet så köpte jag två 5" enheter för ett t.o.m. lägre pris än en 5" kombo. Iofs en begagnad GPS men den fungerar fint. 5" är enligt mig i minsta laget om du vill se både ekolod och karta på samma gång.

Det är ju några år sedan så jag vet inte riktigt vad som finns på marknaden idag men jag är jättenöjd med min Garmin 292 (+bluechart g1) och lowrance mark 5x-pro. Totalpris ca. 4000 (2010, lodet från USA).

Kommentera

Det följer med jeppesen och navionics sdkort o sverige också

Kommentera

Ursprungligen postat av pona Visa inlägg
          Istället för en 5" kombo enhet så köpte jag två 5" enheter för ett t.o.m. lägre pris än en 5" kombo. Iofs en begagnad GPS men den fungerar fint. 5" är enligt mig i minsta laget om du vill se både ekolod och karta på samma gång.

Det är ju några år sedan så jag vet inte riktigt vad som finns på marknaden idag men jag är jättenöjd med min Garmin 292 (+bluechart g1) och lowrance mark 5x-pro. Totalpris ca. 4000 (2010, lodet från USA).
          Okej, kanske ska fundera på att köra med två skärmar
          Men det blir ju skönare att bara ha en skärm... :/
          Niklas

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Det följer med jeppesen och navionics sdkort o sverige också

Okej, jag är ju helt nybörjare så vet ju inte vad det är för något du menar med jeppesen mm.
            Är det några kort som man stoppar i? Behöver man köpa till en "karta"...?

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklassandgren Visa inlägg
              Okej, jag är ju helt nybörjare så vet ju inte vad det är för något du menar med jeppesen mm.
              Är det några kort som man stoppar i? Behöver man köpa till en "karta"...?
              Det var ett svar till Colibri då han tänkte det kanske bara följde med till Norges marknad

Hur som helst, Jeppessen och Navionics är 2 olika kartsystem du kan köra på Lowrance. Du behöver dock ha ett särskilt SDkort för att kunna köpa och föra över en sådan karta till din kartplotter. Man köper alltså kartan, det följer inte med någon.

Kommentera

Inget sd-kort följde med till mitt Elite 5 HDI. Men det är ju en piss i Mississippi jämfört med vad kartorna kostar... Och ett 5 tums kombilod räcker. Men har du gott om plats så...

Kommentera

Vad kostar sådana kort?
                  Jag behöver över Stockholm skärgård

Kommentera

Olssons fiske tar knappa 1.400:-

Inte billigt, men du får ju ganska mycket kort om det är i det området du fiskar...

Kommentera

Ekolod och GPS på samma gång på en 5 tums skärm blir trångt. Har man plats för två lådor så skulle jag satsa på det. Fiskar med en polare som har en fin kombi Lowrance i färg. Vet man hur djup det är vet man inte var man är o.s.v. Split skärmen är så otroligt liten så det blir mycket knappande hela tiden.

Har man tur så blir GPS plotter + en skapligt lod inte så väldigt mycket dyrare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                      2 svar
                      197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Miller_time  
                      Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07