Ekolod.plotter och gps i samma "låda". - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod.plotter och gps i samma "låda".

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ruben Rackare Visa inlägg
    Ekolod och GPS på samma gång på en 5 tums skärm blir trångt. Har man plats för två lådor så skulle jag satsa på det. Fiskar med en polare som har en fin kombi Lowrance i färg. Vet man hur djup det är vet man inte var man är o.s.v. Split skärmen är så otroligt liten så det blir mycket knappande hela tiden.

Har man tur så blir GPS plotter + en skapligt lod inte så väldigt mycket dyrare.
    Jag är en gammal skumögd stöt, men nog kan jag se både lod och plotter på en delad Elite 5 HDI.

Kommentera

Dette kommer bokstavelig talt an på øynene som ser.....

Jeg har en 4,3" og klarer p se ekkolodd og kart samtidig på den hvis jeg virkelig vil. Jeg har tre 5" og så lenge jeg er nogenlunde i nærheten av de går det helt fint. Til slutt har jeg en 8,4" skjerm, og der ser jeg delt skjerm helt fint på 2-3 meters hold.
      Team Colibri

Kommentera

Jahopp, nu är det så att jag känner att kanske blir fört trångt med två saker på samma skärm.
        Så jag satsar nu hellre på 2 skärmar, så jag undrar nu (igen) om ni har några erfarenheter av bra ekolod och plotter?
        Budget: Ca 5000 för två saker (kan tänka mig att gå upp en liten bit...)
        Niklas

Kommentera

Ja ja... Min uppmaning kvarstår. Kolla runt på Olssons fiske. Orkar inte länka igen, men du kan gå in på en av dom gamla länkarna och söka vidare. Tveksamt om du får in två femtumsskärmar i din budget, men kanske kan du nöja dig med en fyrtumsplotter. Som jag ser det är det lodet som är viktigast för fisket, så där skulle jag inte gå under fem tum...
          Skitfiske!

PS: Nu får du ju inte logga i skärgården men genom att skippa kombilodet försvårar du framtida möjligheter att använda dig a Djupkarta.se och Insight Genesis...

Edit: OK då här har du länkar...

Senast ändrad av Gösta; 2014-09-26, 17:22.

Kommentera

Jag är själv inne på ett Elite 5 HDI, skulle aldrig köra på två elite enheter, där det ena är lod och andra är plotter. För om jag inte har fattat det helt fel så går det väl inte att köra dom "ihop" dvs man kommer inte kunna logga och skapa djupkarta då, rätta mig om jag har fel här Colibri. Sen kanske Niklas inte är intresserad av att logga och skapa djupkartor, men jag skulle absolut tänka över just den saken innan köp av två elite-enheter.

Om det är storleken på skärmen det handlar om, skulle jag nog isf gå mot Elite 7 HDI men då ryker ju budgeten, Elite 7 ligger väl på ca 7,5k med givare. Det ger ju större skärm och möjlighet till att logga.

Snabb fråga till Colibri: Hur länge tror du Elite 5 HDI kommer stå sig innan den känns gammal, den har ju funnits ute på marknaden ett tag, så tror du att Lowrance kommer släppa någon ny modell med bättre teknik som gör att Elite-serien dör ut?
            Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Elite 7 hdi med givare 10976 kostar 5995 kr. Elite 5 hdi 3995 kr med Dito givare.

Kommentera

Ursprungligen postat av McPehrson Visa inlägg
                Jag är själv inne på ett Elite 5 HDI, skulle aldrig köra på två elite enheter, där det ena är lod och andra är plotter. För om jag inte har fattat det helt fel så går det väl inte att köra dom "ihop" dvs man kommer inte kunna logga och skapa djupkarta då, rätta mig om jag har fel här Colibri. Sen kanske Niklas inte är intresserad av att logga och skapa djupkartor, men jag skulle absolut tänka över just den saken innan köp av två elite-enheter.

Om det är storleken på skärmen det handlar om, skulle jag nog isf gå mot Elite 7 HDI men då ryker ju budgeten, Elite 7 ligger väl på ca 7,5k med givare. Det ger ju större skärm och möjlighet till att logga.

Snabb fråga till Colibri: Hur länge tror du Elite 5 HDI kommer stå sig innan den känns gammal, den har ju funnits ute på marknaden ett tag, så tror du att Lowrance kommer släppa någon ny modell med bättre teknik som gör att Elite-serien dör ut?
                Elite HDI-serien har väl bara funnits i ett år ungefär? Det är inte så att du blandar ihop den med den gamla Elite-serien? För HDI-serien har väl, om jag förstått saken rätt, en helt annan hårdvara än gamla Elite. Hdi-serien lär nog hänga med ett tag till. Sen finns det givetvis bättre (dyrare) alternativ.

Kommentera

Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
                  Elite 7 hdi med givare 10976 kostar 5995 kr. Elite 5 hdi 3995 kr med Dito givare.
                  Länka gärna där du har hittat Elite 7 hdi för 6k inkl. givare.

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                  Elite HDI-serien har väl bara funnits i ett år ungefär? Det är inte så att du blandar ihop den med den gamla Elite-serien? För HDI-serien har väl, om jag förstått saken rätt, en helt annan hårdvara än gamla Elite. Hdi-serien lär nog hänga med ett tag till. Sen finns det givetvis bättre (dyrare) alternativ.
                  Ja så kan de nog va, att jag blandar ihop dom. Tack för svaret där (Y)
                  Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Olssons fiske ex. Art nr 01651-E-7HDI-G1

Kommentera

Nu har det blivit inköp!
                      Det blev en raymarine Multifunction Display a78 7" MFD whith downVision Transom Transducer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22