Ekolod med SI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod med SI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod med SI

Har tidigare bara använt ett riktigt enkelt echo 100 lod och tänkte nu uppgradera då jag bytt båt. Fiskar nästa uteslutande i små sjöar grundare än 20 meter och främst efter gädda.
    Någon familjeutflykt kommer det att bli och vill därför ha möjlighet att kunna ha karta och även för att kunna lagra vart man fått stor fisk men inget jag använder ofta då det är små sjöar som man känner till skapligt. Det är framför allt spinnfiske och trolling som gäller.

Vill ha SI funktion, mest som en kul funktion men kommer nog använda vanligt 2d lod mest. Använder mig av vanlig ipilot utan link och vad jag förstår då kan man inte koppla ihop den med de dyrare Humminbird loden?

Har spanat in mig på följande men kan inte riktigt bestämma mig

Humminbird HElix 5 SI GPS
    Humminbird 698cxi-hd-si
    Garmin EchoMap 71SV

ELLER ska man gå upp och köpa lowrance touch 3 allt 899, är det värt den stora prisskillnaden, finns inga kartor i de sjöar jag fiskar men är inget jätteproblem för mig.

Allt handlar om hur mycket pengar du kan avvara.

Uppgradera till I-pilot link 10000kr + 12000 - 15000 för lod med si och nätverk.
    mot
    ha kvar ipilot och köpa Helix 5 SI 6000kr, men missar då nätverksfunktionen för att senare kunna bygga ut systemet. Även mindre skärm och (sämre kartor)

Kommentera

Låter som det drar iväg sjukt mycket , slänger iväg en beställning på Si 5 lodet och testar

Kommentera

Valde själv att köpa SI 5 lodet, men har inte hunnit testa det så mycket ännu.

Kommentera

Hej!

Jag har ett Lowrance HDS Gen2 7" med SI (Så jag är såklart partisk).

Jag tror att alla SI är ganska likvärdiga i slutändan, dvs när du tittar på si på skärmen så kollar du oftast ca 20-50m åt båda sidorna, sen börjar det bli ganska plottrigt pga att ditt öga skall utskilja alla små detaljer.
          Vad jag läste var att Humminbird klarar av att köra SI ca 45m åt bägge sidor (enligt produkt specifikation) och Lowrance ca 90m åt bägge håll, Garmin var ännu mer men minns inte antal meter just nu. (Tag nu uttalandet ovan om plottrighet på skärmen i beaktande).

Ang 800 eller 455 kHz så blir mitt svar är att 455 ser jag "mer" på, men 800 skall ge bättre detalj på grundare vatten (tror Lowrance där menar max 20m). Vet att vissa Humminbird bara har 455, men det måste alltså inte vara en begränsning.

Nu mitt stora intresseområde: Kartor! (obs gäller insjöar)

Humminbird har tjänster som man betalar för (oftast ett SD kort) där man loggar egen data och får sedan (eller i realtid) ut egna djupkartor. Det finns enligt mig veterligen inga just nu existerande gratisprogram för att skapa Humminbird kartor, men man kan såklart nätverka och vara med i projektet Djupkarta.se som jag har för mig skapar kartor för Humminbird.

Lowrance har en gratistjänst (insight genessis, gratisverionen. Googla och skaffa ett loggin och spana på "social maps") där man laddar upp de djuploggar som man själv spelar in på sjön, och efter någon vecka har den senaste loggen lagts till i deras djupkatror. (det finns såklart redan en del djupkartor från andras fisketurer).
          Det finns även Gratisprogram (open source, inte piratkopierat) att göra kartor till Lowrance, men då skall man redan inneha den geografiska data där man vill fiska/åka båt. Detta kräver sålkart lite tid och engagemang.

Garmin kan ha kommit med samma funktioner, är osäker på nuläget. För ett halvår sedan hittade jag bara info om köpekartor och inget om att "göra egna av loggar". Med tid och engagemang kan man bygga egna Garminkartor.

Slutsats kartor:
          Vill man göra egna kartor som man får ut i "efterhand" är Lowrance smidigt och gratis, Humminbird kostar ytterligare en licenspeng (SD-kortet) (eller nätverka gratis), Garmin ingen info.

Vill du ha kartor i förväg kan du till Lowrance och Garmin göra själv om du har geo-data.

OBS!! Att göra egna kartor gäller bara INSJÖAR OCH SÖTVATTEN!
          KUST OCH HAV är förbjudet att göra djupmätningar i pga lagar som skall skydda oss från invasion via havet.

Så är det kust och hav du skall ut på får du använda dig av lantmäteriets data och inte räkna med att egna (olagliga) loggar blir några egna kartor via externa karttjänster. Så där får man snällt betala för "köpekarta".

Detta engagemang för kartor kommer ur ren snålhet

Lowrance gen 3 skall visst ha inbyggt wifi, så du kan få ekolodsbilden på en padda eller smartphone eller liknande, (tror att Humminbbird har liknande men vet ej vilka modeller).

Lowrance kostar mycket, men jag är mycket nöjd med mitt HDS Gen2 7".

Humminbird Helix 5 har ett bra pris, men 5" skärmens storlek kanske blir en framtida irritation.

Skitfiske

(jag är öppen för rättningar, allt behöver inte vara sant i dagsläget)

Kommentera

Du treffer ganske bra Olle.

Men Garmin er per nå det merket det er aller vanskeligst å lage kart til, da de i siste oppdateringen av sin software har lagt inn en sperre for det kartformatet man (jeg) tidligere har brukt for å lage kart til de.
            Team Colibri

Kommentera

Gratis versionen av IG klara dock inte av SI mosaik så för att utnyttja SI till max behöver man köpa IG premium(månads kostnad). Men om man vill ha en djupkarta över en sjö snabbt så finns det ju inget som slår IG i nuläget. Ligger mycket jobb bakom att göra en karta själv. Men vem vet när dem samlat in tillräckligt med info från gratisloggarna så kanske även dem kommer kosta i framtiden.

Angående kartprogram till Humminbird, Lowrance så finns även Reefmaster. Där kan man spela in till valfritt SD kort och sedan ladda in i reefmaster och skapa sin karta. Dock kostar det en slant(men billigare än autochart iaf) efter 14 dagar trialperioden är över. Är dock lite jobbigt att lägga ut kantlinjerna på sjön.

Det var nog priset på SI som avgjorde för mig, hade Lowrance haft ett liknande SI lod som Humminbird hade jag köpt det.

Kommentera

Tack för svaren.. Vart som sagt ett HElix SI och är nöjd. Är i minsta laget för att köra dubbla bilder och hade inte funkat till vertikal tror jag men till trolling går det att köra med dubbla bilder, givetvis blir det lite plottrigt men inga problem. Ångrar inte köpet, bra och enkla menyer samt grym upplösning på skärmen!

Kommentera

Kan en sån här funka på ram framför en 5":a? http://www.tradera.com/item/1922/201...gsplatta-4-led

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 186 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tobs
                  av tobs