ström till ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ström till ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ström till ekolod

    har länge läst och tittat nu men har inte riktigt fått någon klarhet i detta ämne.
    ska tilläggas att jag är helt novis, detta är min första båt förutom en eka jag fick ro.

    äger nu en hr 460 fishing som är utrustad med smartcraft, motorn är en 50 hk mercury efi.
    det jag undrar är hur man får ström till ekolodet, det finns 2 källor som har ström, 1 är ett usb uttag och det andra är ett uttag liknande det som sitter i bilar typ "ciggarett" uttag. är det möjligt att mata lodet genom dessa?

    vad jag har förstått så är det en generator i motorn som laddar 18 ampere.

    ekolodet jag har kikat på är ett http://www.lowrance.com/sv-SE/Produc...IRP-sv-se.aspx
    men har ingen information på vilka kontakter dessa ekolod har till sin strömförsörjning.

    min frågeställning är alltså, är detta genomförbart utan extrabatteri och funkar det med kablarna som följer med.

  • #2
    Nu finns det en och annan tråd i detta ämne, även om de inte ger svar på om du kan använda specifikt USB- eller cigtändaruttag. Du behöver, oftast, inget extra batteri, men jag har förstått att det ibland kan ge störningar på lodet. Det är också viktigt att kolla att högsta laddspännibgen från motorn inte överstiger lodets högsta märkspänning, 17 volt på mitt Elite 5 HDI.
    Mn högst personliga uppfattning är att lodet ska kopplas direkt på batteriet med en 3 amp säkring så nära plusspolen som möjligt. Lowrance strömkablar är så långa att du ska ha lodet j-igt långt från batteriet för att de inte ska räcka till... Och jag har svårt att se behovet av att kunna ansluta det på annat sätt. Vill du ta med instrumentet hem när du lämnar båten är både strömkabeln och givaren anslutna med bajonettfattningsliknande kontalter och jag förmodar att du inte ska dra med givaren hem varje gång...
    Dra elsladden från batteriet och givarsladden från din placering av givaren till pulpeten och anslut dem direkt till lodet när du använder det... Och glöm inte säkringen...
    Skitfiske!
    Gösta

    Kommentera


    • #3
      Som Stefan sier, dropp alle tanker om sigarettennere og andre ulumskheter. Koble strømkabelen fra ekkoloddet til batteriet, inkludert medfølgende sikring og -holder.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        då får jag tacka, kul att se en till aktiv karlskoging här på forumet stefan

        Kommentera


        • #5
          Är inte så aktiv just nu... Båten är hos Autoexperten med ett oförklarligt fel så motorn inte vill varva ut... Surt när man sommarbor precis på Möckelns kant och har en del rullgodis att testa. Mycket torrfiske från bryggan, kan jag säga...
          Skitfiske!
          Stefan

          Kommentera


          • #6
            Kablar direkt från batteriet är en bra lösning.
            Men sätt gärna en strömbrytare på pluskabeln. Risken är annars att när du kopplar ur strömkabeln på ekolodet kan det uppstå en liten gnista. Och detta kan hända många gånger vilket till slut leder till brännskadade stift och glappkontakt som följd.
            Utan strömbrytare kommer du även alltid att ha ström i ekolodskabeln, även när du inte använder den vilket är onödigt.
            //Micke

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av oordning Visa inlägg
              har länge läst och tittat nu men har inte riktigt fått någon klarhet i detta ämne.
              ska tilläggas att jag är helt novis, detta är min första båt förutom en eka jag fick ro.

              äger nu en hr 460 fishing som är utrustad med smartcraft, motorn är en 50 hk mercury efi.
              det jag undrar är hur man får ström till ekolodet, det finns 2 källor som har ström, 1 är ett usb uttag och det andra är ett uttag liknande det som sitter i bilar typ "ciggarett" uttag. är det möjligt att mata lodet genom dessa?

              vad jag har förstått så är det en generator i motorn som laddar 18 ampere.

              ekolodet jag har kikat på är ett http://www.lowrance.com/sv-SE/Produc...IRP-sv-se.aspx
              men har ingen information på vilka kontakter dessa ekolod har till sin strömförsörjning.

              min frågeställning är alltså, är detta genomförbart utan extrabatteri och funkar det med kablarna som följer med.
              Hej Tobias;

              Jag vågar nästan garantera dig att du "blåser" ekolodet om du kopplar det till motorns generatoruttag. Ekolodsgarantin gäller inte vid överbelastning eller felaktig spänning...

              Bättre och betydligt smartare är att du köper ett 12-volts marinbatteri till ditt ekolod ...

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              www.trumman.com
              Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-17, 13:41.

              Kommentera


              • #8
                Tanken med det jag skrev var att koppla till befintligt batteri,och att jag isf inte behövde vara orolig att dränera batteriet eftersom generatorn sitter där. Var alltså inte tal om att direktkoppla mot motorn på något sätt

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 003 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 697 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 964 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                485 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                349 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X