Vilket Navionics ska man köpa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket Navionics ska man köpa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket Navionics ska man köpa

Hej

Har precis kommit till stugan i Härnösand och monterat in vårt nya Mark 4 HDI, jättekul

Ska köpa ett Navionics kort imorgon men klurar på om man ska köpa Navionics + och ladda ned själv eller ett färdigt!

Finns det fördelar och nackdelar med Navionics+, tex om man vill flytta kortet till en annan navigator, tänker mest på om jag ska köpa ett kort som täcker hela Sverige och flytta mellan stugan och segelbåten(som ligger i Mälaren) eller köpa ett som bara hanterar stugan och ha segelbåten separat.

Ni som kan detta var säger ni?

fö så känns det som om det kommet att ta några timmar... innan man kan tolka lodet rätt

Hallå - Fick du någonsin något svar?
    Jag sitter lite i samma dilemma och funderar på vilket kort man skall köpa. Jag vill ha ett som klarar hela ostkusten, Mälaren och kanske Åland. Tips? Det här är en djungel. //Mattias

Kommentera

Skulle nog reka Navionics GOLD 44XG

Köpte ett sådant efter att ha velat lite, visst det kostar några hundra extra, men kändes meningslöst att köpa en zon och så kanske man vill vidga sina vyer..då sitter man där och måste köpa ett till dyrt kort!

Happy angler har dessa billigast nu nedsatt för 2145

Frågan är hur det är med MARK dock, det vågar jag inte säga, har för mig det är samma sak men är jag inte 99% säker tänker jag inte säga att jag är säker

"OBS! Passar Lowrance Elite HDI och Elite CHIRP -serierna samt alla HDS-seriens apparater. Passar ej äldre Lowrance-apparater."
      Senast ändrad av Knug87; 2015-12-03, 11:05.

Kommentera

Mark 4 HDI er mer eller mindre likt Elite 4 HDI, bare med gråtoneskjerm i steden for fargeskjerm. (Jeg har begge.)

Navionics Gold slik Jonas skriver eller Navionics+. Begge med Sonarcharts hvis målet er sportsfiske.
        Navionics+ er en fordel på enkle kartplottere (ala Mark og Elite) siden du laster ned kart for det området du skal være i, ikke alt annet. Dermed blir jobben for prosessoren i kartplotteren lettere. Du behøver altså ikke å kjøpe et nytt Navionics+ hvis du skal flytte båten din til et nytt område, du oppdaterer bare brikken med kart for det nye området.

Ellers er Mark 4 HDI kompatibel med Insight Genesis, som kan være et godt alternativ hvis du roter deg over til ferskvann. Husk uansett på å oppdatere softwaren, den finner du her:
        Team Colibri

Kommentera

Jag köpte faktiskt svenska Seapilot till iPad och använde det för navigation, helt enkelt kanonbra och oerhört lättanvänd om man har platsför en iPad dvs.

Men nu i dagarna hade dom rea på Happy Angler på Gold 44xg för 1875 kr så jag beställde http://www.happyangler.se/sv/bat/kar...ort/p/2344132/

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Mark 4 HDI er mer eller mindre likt Elite 4 HDI, bare med gråtoneskjerm i steden for fargeskjerm. (Jeg har begge.)

Navionics Gold slik Jonas skriver eller Navionics+. Begge med Sonarcharts hvis målet er sportsfiske.
            Navionics+ er en fordel på enkle kartplottere (ala Mark og Elite) siden du laster ned kart for det området du skal være i, ikke alt annet. Dermed blir jobben for prosessoren i kartplotteren lettere. Du behøver altså ikke å kjøpe et nytt Navionics+ hvis du skal flytte båten din til et nytt område, du oppdaterer bare brikken med kart for det nye området.

Ellers er Mark 4 HDI kompatibel med Insight Genesis, som kan være et godt alternativ hvis du roter deg over til ferskvann. Husk uansett på å oppdatere softwaren, den finner du her:
            http://www.lowrance.com/en-US/Softwa...ates/Elite-40/
            Jasså får man byta område om man väljer Navionics+, isåfall fattade jag fel och skulle såklart köpt + istället.

Ifall det är så, antar att man då måste betala för uppdateringar för att kunna göra så eller?

Dock lite kul att se hur du tycker att det är smidigt med att ladda ned, så sa du inte i tråden när jag sa att man skulle använda internminnet efter vad jag förstod
            Senast ändrad av mlaajanen; 2015-12-03, 12:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg

Dock lite kul att se hur du tycker att det är smidigt med att ladda ned, så sa du inte i tråden när jag sa att man skulle använda internminnet efter vad jag förstod
              Hæ?
              Om prosessoren arbeider med lagret materiale på internminnet eller minnekortet ser jeg ikke at utgjør noen forskjell. Desto mindre belastningen er desto bedre. Dette er nettopp en av fordelene med kart på minnekort kontra internminnet.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Hæ?
                Om prosessoren arbeider med lagret materiale på internminnet eller minnekortet ser jeg ikke at utgjør noen forskjell. Desto mindre belastningen er desto bedre. Dette er nettopp en av fordelene med kart på minnekort kontra internminnet.
                Om kartan laddas in i arbetsminnet så är det ingen skillnad men om den "körs" från minneskortet vilket jag tror att den gör så är interminnet i allmänhet mycket mycket snabbare.

Men du missade min fråga om byte av kartområde i Navionics+, har du någon kommentar på den?

Kommentera

Om kartan laddas in i arbetsminnet så är det ingen skillnad men om den "körs" från minneskortet vilket jag tror att den gör så är interminnet i allmänhet mycket mycket snabbare.

Men du missade min fråga om byte av kartområde i Navionics+, har du någon kommentar på den?
                  Jeg er ikke enig.

Ja, Navionics+ kan kostnadsfritt relastes i det første året etter kjøp. Etter det første året koster det et årlig gebyr.
                  Team Colibri

Kommentera

Hej

Har precis kommit till stugan i Härnösand och monterat in vårt nya Mark 4 HDI, jättekul

Ska köpa ett Navionics kort imorgon men klurar på om man ska köpa Navionics + och ladda ned själv eller ett färdigt!

Finns det fördelar och nackdelar med Navionics+, tex om man vill flytta kortet till en annan navigator, tänker mest på om jag ska köpa ett kort som täcker hela Sverige och flytta mellan stugan och segelbåten(som ligger i Mälaren) eller köpa ett som bara hanterar stugan och ha segelbåten separat.

Ni som kan detta var säger ni?

fö så känns det som om det kommet att ta några timmar... innan man kan tolka lodet rätt
                    Hej Mlaajanen;

I mitt Lowrance LCX-15/16 kombi ekolod/plotter som jag köpte av Simrad år 2002 har jag fack för två valbara kort. När jag fiskar i Sverige använder jag Navionics NE400XL för Kristianstad till Norrtälje där Öland, Stockholm och Gotland ingår.

I det andra kortet NE-407XL ingår Mälaren, Vänern, Vättern samt Öregrund till Arkösund och många mellanliggande svenska insjöar.

I det tredje kortet jag har NE-406XL ingår Stockholms skärgård, Åland och svenska kusten upp till någonstans mellan Härnösand och Örnsköldsvik.

Du bör kunna gå in på Navionics för att se vilka kort du kan köpa som passar just dina instrument bäst...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

wwwtrumman.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 103 visningar