Lowrance Elite 7 Chirp, Humminbird Helix 7, Simrad Go7 vad ska jag välja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite 7 Chirp, Humminbird Helix 7, Simrad Go7 vad ska jag välja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite 7 Chirp, Humminbird Helix 7, Simrad Go7 vad ska jag välja

Jag behöver råd om vad jag ska välja här eller om det finns några bättre alternativ. Det är främst ett ekolod jag är ute efter men det är alltid trevligt med fler funktioner eller möjlighet att bygga nätverk osv.

Jag fiskar främst på djup under 10m och till 90% spinn/flugfiske efter gädda.

Ingen av alternativene dine har full nettverkskapasitet. GO7 er nærmest med skikkelig NMEA2000, den er visstnok også kompatibel med Airmar TM150M som er noe av det bedre du kan få av ekkoloddgivere på relativt grunt vann.

Helixen har SideImaging (riktignok med den gamle Humminbird-giveren) som kan være meget nyttig ved grunt fiske siden man kan "scanne" et område ved å kjøre langsmed det og se etter liv/ struktur i steden for å måtte kjøre over det.

Både GO7 og Elite er kompatible med Insight Genesis (og djupkarta.se og Reefmaster), som er et stort poeng hvis du fisker i ferskvann. Personlig er jeg mer avhengig av kartplotter enn ekkolodd ved spinnfiske og IG har i særdeleshet de beste kartene for ferskvann per i dag. Helixen er kompatibel med AutoChart, men da må du pent kartlegge alt selv og betale ekstra dyrt for et produkt som var både billigere og bedre før. (Den siste biten er mest min personlige mening, ja jeg er litt bitter over hva som skjedde med Dr Depth.)

GO7 har ren touchskjerm, like it or hate it. De andre har eldre interface med knapper. Med tanke på at du får en HDS 7 Touch for samme prisen som GO7, er jeg personlig ikke i tvil om hvem av de jeg hadde valgt.
    Team Colibri

Kommentera

Tack för ett bra svar. GO7 kan jag få för 6-7 000kr. Hds touch är väl betydligt dyrare? Det jag gillar med go7 är wi-fi stödet då jag kan spegla till min surfplatta. Men frågan är om jag inte kommer flytta fram mitt gamla lod ändå.
      Gillar stödet för IG frågan är väl kanske då om jag ska ha DI eller SI stöd.

Kommentera

Det var meget bra pris på en GO7!
        Siden Gen 2 Touch er en utdøende rase, bør du få bra pris på de. Tidligere i år gikk vel kombimodellen for 7-8000. Den har ikke innebygget WIFI (kan legges til med modul) men møter ellers alle ønskene.
        Team Colibri

Kommentera

Verkar som gen 2 är slut överallt. Men det lutar åt ett lod med SI stöd nu. Så får väl avvakta lite, humminbird kommer väl med nya helix modeller snart också. Förmodligen betydligt dyrare dock men verkar smidigt med bara en givare.

Fiskar främst i Stockholms skärgård förutom några utflykter per år.

Förresten har Garmin nåt alternativ?
          Senast ändrad av widen19; 2015-11-21, 19:39.

Kommentera

Köpte ett hds7 för 9995:- häromdagen ink den traditionella givaren + structurescan givaren lss2, då ingick även ett navionics guld kort.. Helt ok pris! Letade som en dåre innan jag hitta det då dom verkar slutsålda överallt..

Humminbird helix 7 med si och GPS osv kom till Sverige typ i måndags lät det som när jag fråga på comstedt. Orsa fiskecenter kommer ta 9400:- för det när dom får in det

Garmin har en 7" och en 9" som heter echomap 71sv och 91sv som har si funktionen också.. Kommer inte ihåg va dom kostar riktigt men säkert runt 9-10k med givare för ett 7"

Kommentera

Vart hittade du hds lodet? Hade de fler kvar så slår jag till!

Kommentera

Marinaman.se

Men tror dessvärre de var det sista.. ��

Kommentera

Jag gick totalt bananas och köpte ett HDS 9

Kommentera

Härligt att go bananas ibland, men antagligen blir det nog mindre julklappar åt dig i år...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs