Nytt ekolod, tusen frågor. (Elite 7 chirp) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt ekolod, tusen frågor. (Elite 7 chirp)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt ekolod, tusen frågor. (Elite 7 chirp)

Nu ligger det äntligen en order på ett nytt lod, Elite 7 chirp och nu kommer alla frågor.
    Har haft problem med förra lodet så frågar, Vart ska jag sätta givaren för att den ska funka bäst?

Sen kommer lite frågor ang Reefmaster och loggning.
    När man ritar strandlinjen i google erth, spelar det någon roll hur många punkter man placerar ut och hur noga ska man vara?
    Eller finns det något bättre sätt?
    Kan jag lägga in strandlinjen i reefmaster även om jag inte har loggat något i sjön?
    Hur fort kan man åka och fortfarande logga?
    Ni som har loggat lite, hur stor plats tar loggfiler och färdig karta dvs hur stora minneskort behöver man?
    Finns det något krav på skrivhastighet på sd korten?

Väntan på öppet vatten blev inte mindre direkt...
    Bottennapp är napp de oxå!

1. Din nuvarande givarplacering ser OK ut!
    2. Nej men desto noggrannare, desto bättre.
    3. Nja, men dem är krångligare om du är novis.
    4. Ja.
    5. Hur fort du vill men desto saktare - desto exaktare.
    6. Kör max storlek på kortet (32gb?) så behöver du inte tömma så ofta. Spela in på max filstorlek för att spara all data.
    7. Ja, man skall inte använda de snabbaste. Minns dock inte beteckningen på dem snabbaste. Finns svar i typ Insight tråden på FS om du läser den.

Kommentera

1. Vart ska jag sätta givaren för att den ska funka bäst?
      2. När man ritar strandlinjen i google erth, spelar det någon roll hur många punkter man placerar ut och hur noga ska man vara?
      3. Eller finns det något bättre sätt?
      4. Kan jag lägga in strandlinjen i reefmaster även om jag inte har loggat något i sjön?
      5. Hur fort kan man åka och fortfarande logga?
      6. Ni som har loggat lite, hur stor plats tar loggfiler och färdig karta dvs hur stora minneskort behöver man?
      7. Finns det något krav på skrivhastighet på sd korten?

Jeg sorterte spørsmålene dine litt.
      1. Det der bør fungere, men du må regne med å prøve deg frem. Giveren din ser ut som en eldre Elite med kun DownScan? (DSI) De var ekstremt følsomme for giverplasseringen.
      2. Teknisk nei, praktisk ja. Desto nøyere du er, desto nøyere blir kartet ditt.
      3. Ja, men de er også mye mer kompliserte i bruk. Start med GE du.
      4. Ja. Du kan også lage et kart basert på det så du har noe å se på mens du logger.
      5. Reefmaster har ingen begrensinger. Men lavere fart = mer nøyaktig. Jeg logger ikke raskere enn 4-5 knop selv.
      6. Ca 0,2-0,4 GB per time avhengig av om du loger bare 2D eller også med downscan. Kjøp heller flere mindre minnekort enn et stort. 8GB er en bra størrelse. (Men Eliten tar minnekort opp til 32GB.) Minnekort er forbruksvare, de liker ikke vann...
      7. Ikke offisielt, men flere har fått problemer med høye klasser. Jeg bruker bare klasse 10, siden jeg også bruker minnekortene i kameraet mitt.

Oppdater softwaren i Eliten før du gjør noe som helst med den:

Angående omriss og GE, så har jeg skrevet litt om det her:

Jeg anbefaler at du leser den, ikke minst når det kommer til å tegne punkt for punt kontra å bare dra med pekeren. Sistnevnte genererer en helsikes masse punkter, som igjen betyr masse tid hvis du må endre på omrisset etterpå. Som regel må du endre litt etterhvert som du får logger nære land.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2016-02-16, 08:58.
      Team Colibri

Kommentera

Ang minneskort så tycker jag det är bättre att använda flera "mindre" än ett stort.
        Kul att ha allt loggat på ett kort och det pajjar.. Då blir man inte glad kan jag lova

Ska jag iväg till något vatten som jag har djupkarta på så tar jag alltid med ett extra minneskort så man inte blir utan om det första inte funkar, av någon anledning.

Kjell & Co brukar ha bra priser och sortiment på Minneskort.
        Du behöver inte köpa något grisdyrt kort då de är förbrukningsvaror enligt tidigare inlägg.

/ HenkeW

Kommentera

Tack Till alla bra och snabba svar!
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Jeg sorterte spørsmålene dine litt.
          1. Det der bør fungere, men du må regne med å prøve deg frem. Giveren din ser ut som en eldre Elite med kun DownScan? (DSI) De var ekstremt følsomme for giverplasseringen.
          2. Teknisk nei, praktisk ja. Desto nøyere du er, desto nøyere blir kartet ditt.
          3. Ja, men de er også mye mer kompliserte i bruk. Start med GE du.
          4. Ja. Du kan også lage et kart basert på det så du har noe å se på mens du logger.
          5. Reefmaster har ingen begrensinger. Men lavere fart = mer nøyaktig. Jeg logger ikke raskere enn 4-5 knop selv.
          6. Ca 0,2-0,4 GB per time avhengig av om du loger bare 2D eller også med downscan. Kjøp heller flere mindre minnekort enn et stort. 8GB er en bra størrelse. (Men Eliten tar minnekort opp til 32GB.) Minnekort er forbruksvare, de liker ikke vann...
          7. Ikke offisielt, men flere har fått problemer med høye klasser. Jeg bruker bare klasse 10, siden jeg også bruker minnekortene i kameraet mitt.

Oppdater softwaren i Eliten før du gjør noe som helst med den:

Angående omriss og GE, så har jeg skrevet litt om det her:

Jeg anbefaler at du leser den, ikke minst når det kommer til å tegne punkt for punt kontra å bare dra med pekeren. Sistnevnte genererer en helsikes masse punkter, som igjen betyr masse tid hvis du må endre på omrisset etterpå. Som regel må du endre litt etterhvert som du får logger nære land.
          1. Ja de stämmer att de är en sån DSI givare. Funkar sisådär kan man säga. Men då börjar jag med ungefär samma montering så får vi se om jag måste flytta den om den inte funkar bra.
          7. Men det funkar med lägre klasser som 4 tex. tänkte lägga en beställning på ebay då det ännu är 2-3 månader innan det är isfritt här uppe. Och ju lägre klass desto billigare blir det ju, har ingen användning av så små minneskort till något annat så. Hur gör ni sedan, har ni ett/några kort för varje sjö eller lägger ni alla färdiga kartor på samma kort?

Åh mycket läsning! min norska är lite dålig men den blir nog bättre! Jag har säkert fler frågor och funderingar när jag läst igen allt.

Kommentera

Bare å spørre i vei.
            Ja, klasse 4 går helt fint. Jeg hadde brukt lavere klasser selv hvis ikke kameraet mitt krever klasse 10.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
              När man ritar strandlinjen i google erth, spelar det någon roll hur många punkter man placerar ut och hur noga ska man vara?
              Eller finns det något bättre sätt?
              Kan jag lägga in strandlinjen i reefmaster även om jag inte har loggat något i sjön?
              Lite om strandlinje...
              Vilken sjö är du intresserad av?

Lantmäteriet har ju släppt terrängkartan i vektorformat fri, m.a.o. gratis att ladda ner och använda. I denna finns en hyfsat bra strandlinje, men som kräver en del handpåläggning för att extrahera (eller snarare ta bort allt annat). Så om dina sjöar är små och "enkla" så är väl enklaste vägen att gå att göra strandlinjerna själv i Google Earth.

Om det är större sjö, med mycket vikar och öar (som t.ex. Mälaren), så är det nog snabbare att fixa till den från terrängkartan. Men man måste hjälpligt lära sig nåt GIS- (kart-) program, typ QGIS.

Å andra sidan har jag erfarit att Reefmaster börja gå på knäna när man ska ladda in hela Mälarens strandlinje med alla öar.

Och ja, det går bra att lägga in strandlinje i RM även om det inte är nåt loggat där.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
                Lite om strandlinje...
                Vilken sjö är du intresserad av?

Lantmäteriet har ju släppt terrängkartan i vektorformat fri, m.a.o. gratis att ladda ner och använda. I denna finns en hyfsat bra strandlinje, men som kräver en del handpåläggning för att extrahera (eller snarare ta bort allt annat). Så om dina sjöar är små och "enkla" så är väl enklaste vägen att gå att göra strandlinjerna själv i Google Earth.

Om det är större sjö, med mycket vikar och öar (som t.ex. Mälaren), så är det nog snabbare att fixa till den från terrängkartan. Men man måste hjälpligt lära sig nåt GIS- (kart-) program, typ QGIS.

Å andra sidan har jag erfarit att Reefmaster börja gå på knäna när man ska ladda in hela Mälarens strandlinje med alla öar.

Och ja, det går bra att lägga in strandlinje i RM även om det inte är nåt loggat där.
                De är mestadels små skogssjöar och ett magasin i Indalsälven som står högs på prio listan, jag har tittat på terrängkartan över detta sjöar och jag tycker dom är väldigt "grovhuggna" både om man jämför med GE och verkligheten. Så det alternativet tror jag att det blir väldigt mycket "handpåläggning" så då känns det tyvärr som det är lika bra att göra det från grunden i GE.

Kommentera

Hagg: For store innsjøer må du nesten dele opp og så kjøre alt sammen igjen i et user map. Mjøsa er Norges største innsjø, og der må jeg dele i fire deler.

Den innsjøen jeg jobber med som har flest øyer etc er Vansjø. Der har jeg over 240 øyer, holmer og skjær tegnet inn. RM bruker tid på å generere, men det går igjennom til slutt. (Det er ikke min PC som er begrensningen, det er selve RM)

Den sjøen som jeg har brukt lengst tid på å tegne omrisset av er Tyrifjorden. Det tok meg ca 140 timer. Siden det er mitt "hjemmevann" var jeg ekstremt nøye der.
                  Team Colibri

Kommentera

En till grej jag har tänkt på. Hur nära måste man ligga "sitt eget spår" när man loggar? Jag fattar att kartan i slutändan blir mer exakt ju närmre man ligger. Men det finns ett par ganska stora partier i en av sjöarna som är typ 0.5-1 meter ljud och egentligen helt ointressant men de känns ju dum att bara strunta i dessa. om ni förstår vad jag menar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 055 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs