Snabbkoppla laddare till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabbkoppla laddare till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snabbkoppla laddare till elmotor

Go kväll. Stött på patrull här. Har köpt minn-kotas snabbkoppling mkr-20 å ska koppla in en 24-volts ctekladdare till dessa. Dock är smälttennet eller vad det heter för små för kablarna som är rätt grova. Någon annan som stött på detta problem?

Hej Krizz !

Jag gissar att du menar hålen i plintarna, stiften där kablarna sticks in när du säger smälttennet.

Alla som har har dragit en kabel har stött på problemet att kabel och kabelsko/plint inte passat. Kopplingen mkr-20 som du köpt är avsedd för specificerad kabeldimension, tex 6-12 mm2. har laddaren då 16 mm2 kabel passar dom ej.

Man köper inte koppling efter produkt (typiskt amerikanskt) utom efter prestanda och dimension. Denna koppling mkr-20 är vad jag gissar en vanlig kontaktdon som finns att köpa i olika storlekar, anges 50A, 80A, 100A osv. Detta innebär då att dom har anslutning för motsvarande kabelarea.

Så du har 2 val. Köp en kontakt avsedd för den kabel du har. (dom kostar bara några kronor om du inte köper en som heter M-K) eller så tar du bort kardeler på kabeln, den del du sticker in i kontakten, tills du kommer ner till fungerande dimension.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ta bort kardeler tills det passar eller åt andra hållet "vika" kardelerna så de blir tjockare och således passar i grövre kabelsko.

Jag saknar verkligen skarhylsor där man kan tex skarva 10mm2 till 16mm2 osv osv...
      Skulle underlätta mycket istället för att alltid behöva gå via en kopplingsplint, eller trixa med att skala bort/vika kardeler.

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Ta bort kardeler tills det passar eller åt andra hållet "vika" kardelerna så de blir tjockare och således passar i grövre kabelsko.

Jag saknar verkligen skarhylsor där man kan tex skarva 10mm2 till 16mm2 osv osv...
        Skulle underlätta mycket istället för att alltid behöva gå via en kopplingsplint, eller trixa med att skala bort/vika kardeler.

/ HenkeW
        Ja varför finns inte det? Nästan komiskt ibland hur man får hålla på...Kan det vara så att om det fanns så skulle det av vissa användas åt andra hållet för att få ned priset på kablaget (och därmed orsaka kabelbrand)? I annat fall kan jag inte se vad som hindrar...
        Senast ändrad av anteman; 2016-03-17, 13:39.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0143.jpg
Views:	1
Size:	783,4 KB
ID:	1781095Click image for larger version

Name:	DSC_0143.jpg
Size:	783,4 KB
ID:	1781095

Så här ser dom ut. Kablarna går ju in i hylsan men inte tennet som man ska värma sen. Räcker det att klippa ner tennet i mindre bitar och bara värma när man stuckit in kabeln? Antar att tennet leder bra. Ellära är inte min starka sida men det är kul att lära nytt.

Kommentera

Bättre att använda en kabelskotång (för oisolerade kabelskor) ännu hellre en presstång (6 kant press) i rätt dimension och kasta tennbiten - Synd för dig att HenkeW bor så avigt () annars hade du säkert kunna lånat hans nya tång... Hör annars med en elfirma om du kan hyra en tång några timmar...

Trä på en bit "krympslang med lim" på kablarna innan du pressar så får du en snyggare, tätare
            skarv....Krympslangen krymper du sen med vattenkokarens ångande hällpip...eller annan värmekälla, t ex försiktigt med en tändare/minisvets
            Senast ändrad av anteman; 2016-03-17, 13:45.

Kommentera

köp en bit tenn på tråd och löd fast kabeln och strunta i smälttennet som följer med. Annars funkar ju en presstång men beroende på material i stiftet så kan lödning vara ett bättre val.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

många bud här
                Funkar det inte menar ni att bara smälta ner tennet med en brännare som det står i beskrivningen och trycka ner den skalade kabeln? Har ingen utrustning till att löda hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg

/ HenkeW

Det finns faktiskt fast jag har inte sett dem i Sverige. http://www.delcity.net/store/Non!Ins...ctors/p_801887
                  Click image for larger version

Name:	221115_primary_450px.jpg
Size:	42,9 KB
ID:	1781096

Synd bara att de har så blygsamma steg emellan...

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
                    många bud här
                    Funkar det inte menar ni att bara smälta ner tennet med en brännare som det står i beskrivningen och trycka ner den skalade kabeln? Har ingen utrustning till att löda hemma.
                    Om de skriver så, så pröva vet jag. Det låter inte så hållfast att "limma fast" en kabelända med lite tenn (som man inte ser hur det hamnar i honan och binder till karellerna) fast jag har å andra sidan inte prövat den metoden... Din hylsa ser lite tunn ut som Exxet är inne på, så kanske är den inte gjord för en kraftig 6-kants press...(det verkar ju inte vara det senare som föreslås av leverantören i all fall...)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 116 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs