Bästa ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa ekolodet?

    Vad är det bästa ekolodet man kan köpa just nu? För fiske i insjö, typ mälaren.
    Senast ändrad av SirMattias; 2016-05-29, 11:27.

  • #2
    Beror ju på vem du frågar, folk säger att garmin panoptix är de "bästa" just nu... Så antagligen ett garmin 8624 MFD med panoptix. Är inte så insatt på å "dyra" lod då jag tycker de finns en gräns där allt över en viss summa bara blir "bling bling" men antar att panoptix funkar på dem också.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

    Kommentera


    • #3
      Jag tänkte rekommendera Garmin 7416xsv, men Snöhäst var snäppet vassare 😂
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Humminbird Helix 10 med 360 givare.

        http://www.humminbird.com/Category/T...y/360-Imaging/

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av SirMattias Visa inlägg
          Vad är det bästa ekolodet man kan köpa just nu? För fiske i insjö, typ mälaren.
          Bästa ekolodet?


          Lowrance "Little Green Box" LFP-300 här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm..
          var mitt första ekolod som jag hade i båten vid fiske i Mälaren och Östersjön redan på 1960-talet.
          Det ekolodet fungerar helt perfekt än idag...

          Samtidigt som jag behöll min "Green Box" skaffade jag mig allt effektstarkare blinkekolod och skrivande ekolod för att bättre kunna lokalisera fiskstim och enskilda fiskar samt olika topografier... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ...

          År 1992 gjordes det stora genombrottet på ekolodsmarknaden världen över när Rockwell International introducerade GPS-navigatorn. Då köpte jag ett Lowrance LMS 300 GPS som mångdubblade mina chanser att hitta och lokalisera stora fiskar...

          Tio år senare ersatte jag ut mitt LMS 300 GPS med ett Lowrance LCX-16 CI, ett kombinationsinstrument med ekolod och kartplotter i färg och möjligheten att spara och namnge upp till 1.000 olika waypoinst (positioner). Hittills har jag sparat närmare 400 positioner i Mälaren, Vänern, Vättern och Östersjön samt utefter norska Atlantkusten...

          Ju mer du vet om ekolod...därför Lowrance ombord!


          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

          www.trumman.com
          Senast ändrad av Old Firehand; 2016-05-30, 07:15.

          Kommentera


          • #6
            Tja, det kommer nok veldig an på hvem du spør. Skulle jeg kjøpt et rent ekkolodd i dag, hadde det blitt et Simrad Professional S2009, med en passende Airmar CHIRP-ekkoloddgiver. Sannsynligvis en TM185HW. For skannende ekkolodd en HDS Gen 3, med Structurescan 3D, koblet med ethernet til S2009.

            Men du spør om det beste, ikke begrenset av hva jeg kan finansiere. Da hadde jeg sett på Simrad NSO med BSM-3 ekkoloddsmodul eller Raymarine gS med CP570-modul. Passende ekkoloddgiver ville vært TM185HW.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Öppnar upp denna tråd :-)

              Jag fick ett ekolod av min sambo i Julklapp, men jag får välja och köpa själv :-)
              Jag vill ha ett enkelt och inte snordyrt. Har därför kollat på detta.
              Lowrance Hook Reveal 9 Tripleshot ROW

              Vad har ni för erfarenhet av detta ? Skall jag slå till ?
              Jag fiskar i mälaren och utgår från Strängnäs. Gös och Borre är det jag fiskar till 90%

              Skall ha det i min Bella 530 HT Classic.

              Classe
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Öppnar upp denna tråd :-)

                Jag fick ett ekolod av min sambo i Julklapp, men jag får välja och köpa själv :-)
                Jag vill ha ett enkelt och inte snordyrt. Har därför kollat på detta.
                Lowrance Hook Reveal 9 Tripleshot ROW

                Vad har ni för erfarenhet av detta ? Skall jag slå till ?
                Jag fiskar i mälaren och utgår från Strängnäs. Gös och Borre är det jag fiskar till 90%

                Skall ha det i min Bella 530 HT Classic.

                Classe
                Lånar tråden lite.

                Funderar också på att uppgradera till ett (inte alltför dyrt) sidoseende ekolod och har tittat på samma lod som du, men med 7 tums skärm.

                Kruxet för min del är att givaren inte får vara för klossig och tung och givaren till Lowrancelodet ser ut och verkar väga som en mindre u-båt. Det kommer inte att funka särskilt bra på den Scotty givararm jag använder på min luftkajak.

                Tittar därför på Garmin Striker Plus 7sv som är i ungefär samma prisklass. GT52-givaren på detta lod ser betydligt smidigare ut och verkar vara i samma storlek som GT20-givaren jag har idag.

                Så min fråga är om dessa båda lod är ungefär likvärdiga?

                Kommentera


                • #9
                  Most bang for the buck har i ganska många år varit en niotummare i Elite TI serien, nu har dom väl med senaste modellen pressat upp priset en del men det har legat omkring tio lax med allt-i-ett givare. Därmed inte sagt att detta är "bäst" med tanke på att det finns fem gånger så dyra lod, men jag har inte känt behovet av att byta upp mig och då fiskar jag ändå rätt mycket.

                  Kommentera


                  • #10
                    En elite ti2 9tum borde väl gå o få för en rimlig peng nu när nya elite fs har kommit

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 673 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 933 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X