Hjälp med val av ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av ekolod!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av ekolod!

Hejsan! Jag och min fiskekamrat ska köpa ett ekolod tillsammans och skulle behöva ER hjälp med vilket.
    Vi har en budget på 3000 kr. Det vi gör är spinnfiskar men eftersom det finns så fyjävla mycket gös i sjön vill vi även kunna vertikala med hjälp utav lodet. (Behöver verkligen inte vara något avancerat utan bara något bra).

Portabel givarhållare har vi och batteri, tror ni att en blyackumulator på 12v och 13 Ah räcker under en heldags fiske?

2 Frågor i ett alltså, vilket ekolod skulle ni kunna rekommendera oss samt räcker ett 13 Ah batteri för en dagstur?

Mvh Robin
    Cmon Pikypikypiky

Ursprungligen postat av Robin Karlsson Visa inlägg
    Hejsan! Jag och min fiskekamrat ska köpa ett ekolod tillsammans och skulle behöva ER hjälp med vilket.
    Vi har en budget på 3000 kr. Det vi gör är spinnfiskar men eftersom det finns så fyjävla mycket gös i sjön vill vi även kunna vertikala med hjälp utav lodet. (Behöver verkligen inte vara något avancerat utan bara något bra).

Portabel givarhållare har vi och batteri, tror ni att en blyackumulator på 12v och 13 Ah räcker under en heldags fiske?

2 Frågor i ett alltså, vilket ekolod skulle ni kunna rekommendera oss samt räcker ett 13 Ah batteri för en dagstur?

Mvh Robin
    Hej Robin;

Ett batteri på 13 Ah fungerar inget vidare under flera dagars fiske. Bättre är att du köper ett 80 Ah Tudor marinbatteri. Det kan du köra ekolodet på under en hel helg. Sedan laddar du upp batteriet när du kommer hem. Tänk på att ekolodet troligtvis drar 0,5-1,0 Ampere/h....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

De fleste ekkolodd med små skjermer vil klare seg en dag på et 13A batteri. Hvor lenge batteriet klarer seg er et annet spørsmål, blybaserte batterier tåler ikke dyputlading særlig godt.
      Team Colibri

Kommentera

Började mitt vertikalfiske med ett lowrance elite 5x . Det fungerade fint

Kommentera

Ligger ett lowrance elit 5 på blocket för 1700 med givare o så. ( plotter/ekolod). Riktigt shysst lod med lätta inställningar.

Kommentera

Blev ett Elite 7x Chirp
            Cmon Pikypikypiky

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
            72 svar
            6 115 visningar