parallellkopplade batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parallellkopplade batterier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• parallellkopplade batterier

Hej!

Jag har två fritidsbatterier på 75 respektive 86 AH 12 volt, jag tänker parallellkoppla dessa när jag använder elmotorn som drar 30 amp på fullspeed. Tänkte dränera kretsen till cirka 12,4 volt som ska motsvara 50% urladdning varje gång.

Min fråga är: Kan jag sedan även ladda båda batterier samtidigt parallellkopplade?? Vilken intelligent laddare rekommenderar ni? Får inte kosta mer än 700.

Sen kommer jag ut på ett sidospår här men lite roligt ändå. Hur omvandlar man dragkraft till hästkrafter? Hur många hästkrafter är en 13 kg dragkraft? Hästkrafter är ju en enhet för effekt.

1 hk = 0,735 Watt. Om min elmotor drar 30 amp och batteriet är 12 volt blir effekten W=12*30 = 360. 360/734 = 0,49. Alltså ligger min elmotor på 0,49 hk? Tror inte denna ekvation stämmer.

Tacksam för svar
    Senast ändrad av Darkduck; 2017-08-09, 12:54.

Sikkert ikke svaret du ønsker, men sant uansett:
    Aldri koble sammen batterier av ulik størrelse eller alder, du vil ødelegge det "beste" av de.
    Team Colibri

Kommentera

Hej!

Jag tror inte det är någon fara att parallellkoppla batterier som är helt nya och har nästan identisk AH.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
        Hej!

Jag tror inte det är någon fara att parallellkoppla batterier som är helt nya och har nästan identisk AH.
        Hva du tror er dessverre ikke relevant når det kommer til batterier, der er det fakta som gjelder og ikke tro. 75 og 86 A er ikke i nærheten av å være "nesten identisk", og selv "nesten identisk" er for lite identisk. Men hvis du ikke synes det gjør noe at du forkorter levetiden på batteriene dine, er det bare å kjøre på.
        Team Colibri

Kommentera

Helst ska man inte blanda batterier av olika Ah, vilket sägs bl a här https://www.optimabatteries.com/en-u...eries-parallel
          Å andra sidan, är de av samma fabrikat, ålder, bruk och typ så är 72 och 86 Ah ingen jättestor skillnad, som jag förstår det är det sämre att koppla ihop 40 Ah med 100Ah batteri.

Man bör också betänka alternativen. Att köpa ett nytt 72 Ah eller 86 Ah batteri till ett av de befintliga du har kostar en slant och även om du då får samma Ah så diffar de i ålder och bruk, dvs de är olika på andra sätt, vilket inte heller är bra enligt Optima, frågan då är om det blir en bättre affär, tveksamt tror jag.

Kanske är det minst dåliga ur ekonomisk synpunkt att ändå använda de befintliga du har i en parallellkoppling och när de gjort sitt så byter du till två nya av samma typ och Ah, så hade nog jag gjort - ni andra, hade ni bytt ett av dem? Att byta båda är väl ändå höjden av ekonomiskt vansinne?

Vad gäller laddare så snålar jag inte på kvalitet, alltså mer än 700kr. Många verkar nöjda med Ctek, jag har valt Exide 12/15, hade förr 12/7 (med bra testvärden), den senare alltså 7Ah vilket kan vara i underkant om du tömmer batteriet relativt mycket och vill använda batterierna dagen efter (jag råkade ut för detta en gång med min 7Ah laddare och 160Ah batterier, men då fiskar jag sällan på morgonen efter en tur kvällsfiske) välj hellre 10-25Ah till dina vätskebatterier.

En bra laddare ger rätt laddspänning givet omgivningstemeperatur och batterityp samt låg rippel, dvs fin likström. Sånt märks inte direkt, därför kan man ofta läsa att "den och den laddaren funkar kanon" efter att någon haft den i knappt ett år, men vad säger det om laddkvaliteten - den märks först efter några år, dvs om batterierna lever då...
          Senast ändrad av anteman; 2017-08-09, 14:09.

Kommentera

Hade nog själv kört på två laddare och en switch emellan batterierna så man kan köra på ett i sänder. Men jag har fördelen att ha några stycken laddare som jag kan använda till den manövern.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Varför inte bara helt enkelt byta batteri när det första är tömt till gränsen ?
              Tror inte heller att din elmotor har en effekt på 0,49hk då en del försvinner i värme och friktion. Dessutom så säger en effektsiffra i Watt eller hk ingenting, då är angiven dragkraft ett bättre sätt. Eller hur ska man bedöma orken på en elmotor baserat på om den är på 300- eller 350W ? Då tycker jag att 55lb direkt säger att den orkar bättre än om den skulle vara på 30lb.

Kommentera

Om man switchar mellan två separata batterier så bör de ske när man utnyttjat ungefär hälften av den energimängd man tänkt bruka just den dagen (så att batterierna slits ungefär lika mycket, djupa urladdningar är ju av ondo) och det verkar lite marigt att beräkna å ha i åtanke...

Dessutom så innebär det att batteri nr 1 möjligen får vänta i många timmar på laddning... Där tror jag att man förlorar mer av total livslängd än om dessa "udda päron" parallellkopplas, jag sa tror och i den tron skulle jag agera...

Kommentera

Bara att räkna ut vad varje batteri kan lämna I Wh och sen slänga på en wattmätare för 12v och hålla lite koll på.
                  Då vet man precis när man ska byta batteri, och sen nollar man räknaren efter man bytt

Tokenkelt
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag tror nog att jag ska bruka ett batteri i taget, speciellt när dem har olika vilospänningar. Men sedan när kommer jag att parallellkoppla. Det är mycket skadliga att djupurladda batterier och sedan inte ladda upp dem direkt efter användning än att parallellkoppla batterier med något skilda Ah

Ingen som kan tipsa om en bra och rimlig prissatt intelligent laddare?

Det måste finnas en bra matematisk modell /formell för att jämföra kraften hos elmotorer och bensinare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs