parallellkopplade batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parallellkopplade batterier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror nog att det är rätt så relevanta siffror att jämföra rakt av. Bilindustrin anger ju effekterna i båda termerna. Och oftast på utgående axel.

Drivlinan har ju förluster i båda fallen. Olika förluster visserligen. Men båtmotortillverkarna anger nog, med undantag av elmotortillverkarna, effekterna på utgående axel från motorn gissar jag (eftersom det blir högst siffra där).

Skulle inte förvåna mig om MK och dess konkurrenter använder sig av dragkraft för att det helt enkelt ser för ynkligt ut om man skrev ut 0,4Hk tex.
    Senast ändrad av Dominator91; 2017-08-09, 15:09.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Det är ingen större vits att jämföra elmotorer som Minn Kota, MotorGuide etc med bensinare då de är designade att användas som manövreringshjälp under fiske och inte primärt som förflyttningsmedel. Elmotorernas bravurnummer är att reglera hastigheten exakt även när det går riktigt långsamt, prova det med en bensinare. Men om du måste jämföra elmotorer och bensinare, kolla Torqueedos hemsida, de är mer ämnade för transport än fiske.
      Travel - For tenders, dinghies and daysailers up to 2 tons. At 5 HP, the clean alternative to a small petrol outboard.
      Senast ändrad av Jester Burk II; 2017-08-09, 14:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        Bara att räkna ut vad varje batteri kan lämna I Wh och sen slänga på en wattmätare för 12v och hålla lite koll på.
        Då vet man precis när man ska byta batteri, och sen nollar man räknaren efter man bytt

Tokenkelt
        Fullt så enkelt är det ju bara om man vet hur mycket man kan och ffa ska använda batterierna innan fisketuren? Kör du en halvdag å bränner 400Wh (och den saken vet du först efteråt) så får ju bytet ske vid en annan tidpukt än om du är ute en heldag å bränner 650Wh. Dessutom vet inte jag hur mycket och hur jag kommer att använda batterierna innan, vill inte låta batterierna "styra" hur jag ska fiska sas.

Ponera att jag ankrar 4 timmar och sen bestämmer mig för att trolla och dessutom har vinden tilltagit.... Och sen ändrar mig... Tokenkelt, nja här får man koppla och koppla om eller strunta i det och bara ha tillgängliga Wh i minnet.

Möjligen är det bättre om TS har batterier med olika vilospänning utöver skilda Ah. Fast jag tror inte att ett batteri med t ex 350 Wh tömt på all tillgänglig energi (50% av Ah) mår bra av att vänta i timmar på laddning, möjligen mår det sämre och dör fortare än en dålig parallellkoppling? Batteri nr 1 bör sannolikt låtas få jobba mindre än batteri nr 2 eftersom det får vänta så pass länge på laddning och djupurladdade batterier kräver snarare laddning.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Fullt så enkelt är det ju bara om man vet hur mycket man kan och ffa ska använda batterierna innan fisketuren? Kör du en halvdag å bränner 400Wh (och den saken vet du först efteråt) så får ju bytet ske vid en annan tidpukt än om du är ute en heldag å bränner 650Wh. Dessutom vet inte jag hur mycket och hur jag kommer att använda batterierna innan, vill inte låta batterierna "styra" hur jag ska fiska sas.

Ponera att jag ankrar 4 timmar och sen bestämmer mig för att trolla och dessutom har vinden tilltagit.... Och sen ändrar mig... Tokenkelt, nja här får man koppla och koppla om eller strunta i det och bara ha tillgängliga Wh i minnet.

Möjligen är det bättre om TS har batterier med olika vilospänning utöver skilda Ah. Fast jag tror inte att ett batteri med t ex 350 Wh tömt på all tillgänglig energi (50% av Ah) mår bra av att vänta i timmar på laddning, möjligen mår det sämre och dör fortare än en dålig parallellkoppling? Batteri nr 1 bör sannolikt låtas få jobba mindre än batteri nr 2 eftersom det får vänta så pass länge på laddning och djupurladdade batterier kräver snarare laddning.

Jag har fixat så att jag har en mätare som ligger och mäter hela tiden.
          Mitt batteri lämnar 550Wh på 20h och om jag slutar använda det när jag når 500Wh så vet jag att jag troligen inte överbelastat det.
          Denna mätaren är ju aktiv under hela turen och då kan man slänga Ett öga på den en gång i timmen eller så.

Då hat man full koll hela tiden på vad man har gjort av med. Och man vet också hur mycket man har kvar Att förbruka.
          En sådan kostar runt 150kr från Kina. Bara att sätta i serie med motorn.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jo men 500Wh av 550 är ju nära maximal urladdning å sen ska det stå i kanske flera timmar medan du drar ytterligare 150Wh med det andra innan fisketuren är över om man som TS har två.

Då blir de dessutom skevt belastade (då är 250Wh ur varje batteri bättre för livslängden) vilket var en huvudpoäng i mitt förra inlägg, att belasta skilda batterier så jämnt som möjligt även om det kan vara svårt givet hur elmotorn kommer att brukas (alternativt belasta det första batteriet något mindre då det får vänta längre på laddning), undvika djupurladdningar som kostar i livslängd (och ladda snarast möjligt).

Men allt funkar - frågan är bara hur länge de kan låtas få göra det
            Senast ändrad av anteman; 2017-08-09, 22:29.

Kommentera

Jo men 500Wh av 550 är ju nära maximal urladdning å sen ska det stå i kanske flera timmar medan du drar ytterligare 150Wh med det andra innan fisketuren är över om man som TS har två. (Då är ju 250Wh ur varje batteri bättre för livslängden)

Då blir de dessutom skevt belastade, vilket var en huvudpoäng i mitt förra inlägg, att belasta skilda batterier så jämnt som möjligt även om det kan vara svårt givet hur elmotorn kommer att brukas (alternativt belasta det första batteriet något mindre då det får vänta längre på laddning), undvika djupurladdningar som kostar i livslängd (och ladda snarast möjligt).

Men allt funkar - frågan är bara hur länge de kan låtas få göra det

Absolut.
              Jag kommer bara köra med ett så det är ju ett annat läge.

Du har rätt i allt du skriver. Har man bara ett så är det ju bra, men med två blir det ena stående länge.
              Jag missförstod dig lite för mycket.

Kommentera

Ja en hyfsad Wh mätare är nog alltid bra att ha oavsett ett eller flera batterier. Vet du om en sån är mer tillförlitlig (verkligen talar om hur mycket man förbrukat) än en voltmätare som, ehh någorlunda mäter vad som är kvar...?

Funderar på att montera det ena eller andra eller en kombination för bättre koll...

Kommentera

Ja en hyfsad Wh mätare är nog alltid bra att ha oavsett ett eller flera batterier. Vet du om en sån är mer tillförlitlig (verkligen talar om hur mycket man förbrukat) än en voltmätare som, ehh någorlunda mäter vad som är kvar...?

Funderar på att montera det ena eller andra eller en kombination för bättre koll...
                  En voltmätare kräver ju att man inte nyttjat batteriet under en viss tid(typ 30min?) så det är ju lite drygt.
                  Jag har mätt min förbrukning med en tångamperemeter vid olika driftlägen för att få grepp om vad den ungefär drar. Men för att veta exakt så behöver man ju något som mäter hela tiden och räknar ihop.

Jag kör på:

Liten, billig och tillräckligt exakt. Kör ett system med Anderson Plug /truckladdhandske så jag kan koppla på den i serie på alla elmotorer jag har.
                  Så jag kan mäta den frontmonterade och aktermonterade.

Kommentera

Ni avviker jag lite från ämnet men, vågar man montera fast ekolodsgivaren på båten som står ankrad vid en brygga utan någon bom? Installationen kommer att ske med styrstam och alminiumskaft på grabbräcke. Inte speciellt svårt att montera av med en skiftnyckel och bits. Vem som helst kan ju ta sig ombord båten, men å andra sidan så tänker jag såhär: Vilken tjuv bekymrar sig med att stjäla endast en givare?

Har ju inget direkt värde för någon annan som inte äger min modell. Den kostar drygt 500 att köpa som ny. Vad tycker ni? Vad skulle ni ha gjort? Har kedjat fast mina åror vid båten och fått behålla dem.
                    Senast ändrad av Darkduck; 2017-08-10, 12:48.

Kommentera

Jag hade chansat givet alternativet att demontera/montera varje gång, "kamomåla" grejerna så de ser fula ut så minskar nog eventuell risk än mer...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22