Behövs extrabatteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs extrabatteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behövs extrabatteri?

Hej.

Har ett 80ah fritidsbatteri i båten. Har en 50hk honda 4-takt, men ingen annan elektronik i båten. Har skaffat ett 9" Garmin Striker ekolod. Kan jag köra det på samma batteri som motorn, eller behöva ett separat förbrukningsbatteri till ekolodet? Har svårt att utläsa hur mycket ekolodet drar, samt hur mycket motorn behöver för att starta.

Vill inte bli stående utan kräm till att starta motorn.

Jag fick störningar på mitt ekolod när jag hade båda ihopkopplade dock ett lowrance elite 5 hdi och en suzuki df90 men same same :p

Kommentera

BF50 gir utmerket ladestrøm, så i utgangspunktet er svaret nei.

Men dette vil også komme an på bruksmønsteret ditt.
      Team Colibri

Kommentera

Jag tänker att det ska hålla för 12-15 timmars användning, med kanske 20 motorstarter under dagen, och max 1 timma total tid med motorn igång.

Om jag ska köra ett separat batteri, vad och hur stort är rimligt. Vill inte ha tyngre än nödvändigt.

Kommentera

Med så många timmars användning och bara kortare stunder med motorn igång så skulle iaf jag skaffat ett separat batteri. Med det sagt så har jag personligen inget extra batteri utan kör mitt HDS 9 på startbatteriet. Jag har dock bara en 20hk som går att dra igång om det krisar.

Kommentera

Ursprungligen postat av cyrus Visa inlägg
            Hej.

Har ett 80ah fritidsbatteri i båten. Har en 50hk honda 4-takt, men ingen annan elektronik i båten. Har skaffat ett 9" Garmin Striker ekolod. Kan jag köra det på samma batteri som motorn, eller behöva ett separat förbrukningsbatteri till ekolodet? Har svårt att utläsa hur mycket ekolodet drar, samt hur mycket motorn behöver för att starta.

Vill inte bli stående utan kräm till att starta motorn.
            Ekolodet får inte anslutas till motorns startbatteri om spänningsregulator saknas! Vid tveksamhet koppla alltid ekolodet till separat 12.-voltsbatteri.....

Skador som orsakats av överspänning täcks inte av ekolodsgarantin!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
            Leif Engström

Kommentera

Kör och har kört honda motorer 75Hk och nu 100Hk. Har använt Garmin 527xs, 721xs samt 721 plotter. Har iofs alltid koll på volterna i batteriet men kör allt på samma batteri.
              Nu har det inte varit optimalt och är inte heller optimalt. Jag får störningar på lodet och fick det även på 75 hästaren. Blir lite grynigt i displayen. Har använt Airmar Tm 150 (tror jag den heter) givaren om det har betydelse här.

Störningarna är såpass små att jag misstänker att det faktiskt går att filrera väck. Har inte grottat ner mig i det träsket bara.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Honda BF50 er en såpass ny motor at den har skikkelig spenningsregulator. (Jeg har hatt to, både med forgasser og EFI.)
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Ekolodet får inte anslutas till motorns startbatteri om spänningsregulator saknas! Vid tveksamhet koppla alltid ekolodet till separat 12.-voltsbatteri.....

Skador som orsakats av överspänning täcks inte av ekolodsgarantin!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
                  Leif Engström
                  Ja, nu om tex tar ett lowrance ekolod så är det märkt 10-17 volt. Man kan väl säga att normalt så kommer du aldrig över 15 (14,4)volt vid normal laddning med en laddningsregulator. Och är batteriet "monterat från fabrik" så kan du nog anta att det finns en laddningsregulator. De flesta motorinstrument visar spänningen så du lär aldrig se mer än 15 V efter ett tags körning. Vill du ha ett extra batteri så montera ett skiljerelä som hindrar att du drar ur startbatteriet men ändå får ditt batteri laddat. Tex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husv...la-2000024038/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                  11 svar
                  671 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22