HOOK2-5 vs. Striker Plus 5 cv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HOOK2-5 vs. Striker Plus 5 cv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HOOK2-5 vs. Striker Plus 5 cv?

    Har idag ett Lowrance HOOK2-4X-ekolod och funderar på uppgradera till ett lite bättre lod. Jag fiskar från kanot och huvudsakligen i mindre och mellanstora insjöar med maxdjup på 25-30 meter.

    Jag kan verkligen inte mycket om ekolod men har försökt läsa på så mycket som möjligt och kommit fram till att jag vill ha CHIRP och Down Scan samt 5-tumsskärm. Dessutom vill jag också ha möjlighet att dela skärmbilden så att jag kan se 2D och DS samtidigt (split screen kallas det väl?). Och så ska lodet inte kosta skjortan :-)

    Jag har kommt fram till två lod jag tror uppfyller villkoren, dels Lowrance HOOK2-5, dels Garmin Striker Plus 5cv. Vad jag förstår så är dessa två modeller rätt så likvärdiga vad gäller funktionalitet eller finns det några stora skillnader jag bör ta hänsyn till?

    En annan fundering jag har är om 7Ah-batteriet till mitt nuvarande lod kommer att räcka till eller om jag behöver uppgradera också detta?

    (Egentligen tror jag att det betydligt billigare Lowrance HOOK2-5X kanske kulle vara tillräckligt eftersom jag inte är ute efter att skapa egna sjökort, men det verkar varken ha split screen-funktion eller CHIRP).

  • #2
    Det här blir ju ett tråkigt svar på din undran, men du har inte funderat på att leta efter ett "gammalt" Hook 4-lod? Jag har ett sånt och det har både downscan och möjlighet till splitscreen (visserligen blir det trångt, men det går). Hook2 är lite fördummat jämfört med Hook.
    Senast ändrad av Luthman; 2018-11-19, 15:21.

    Kommentera


    • #3
      Hook2 5 med Splittshot-giveren har både 2D og downscan, og 2D er med chirp. x-modellen hadde jeg stått over for den har enklere ekkolodd. Men i valget mellom disse hadde jeg uansett valgt Striker Plus på grunn av den ekstremt vide konevinkelen på giveren til Hook2.

      Ellers enig med Luthman, et Hook eller Elite CHIRP får du for svært lite penger brukt. Du kan fort ende opp med en 7 eller 9 for samme prisen som du ellers betaler for ny Hook2/ Striker i 5.

      Ja, du bør skifte batteri til et større et hvis batteriet du har nå er blybasert.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
        Det här blir ju ett tråkigt svar på din undran, men du har inte funderat på att leta efter ett "gammalt" Hook 4-lod? Jag har ett sånt och det har både downscan och möjlighet till splitscreen (visserligen blir det trångt, men det går). Andra generationen av Hook är lite fördummat jämfört med Hook2.
        Det var inte alls ett tråkigt svar, tvärtom. Det lodet verkar ju ha allt jag efterfrågar till ett lägre pris än mina ursprungliga alternativ. Skärmen är ju då förstås mindre men lika stor som den jag har idag och det tror jag nog räcker eftersom jag har lodet väldigt nära mig i kajaken. Och att skärmen är stående är väl ingen nackdel antar jag....

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Hook2 5 med Splittshot-giveren har både 2D og downscan, og 2D er med chirp. x-modellen hadde jeg stått over for den har enklere ekkolodd. Men i valget mellom disse hadde jeg uansett valgt Striker Plus på grunn av den ekstremt vide konevinkelen på giveren til Hook2.

          Ellers enig med Luthman, et Hook eller Elite CHIRP får du for svært lite penger brukt. Du kan fort ende opp med en 7 eller 9 for samme prisen som du ellers betaler for ny Hook2/ Striker i 5.

          Ja, du bør skifte batteri til et større et hvis batteriet du har nå er blybasert.
          Tack för alltid lika informativt svar! Har kollat lite på begagnatmarknaden och visst går det att hitta bra ekolod till bra priser. Dock är jag lite tveksam till att köpa dyrare elektronikprylar begagnat, särskilt av privatpersoner....men jag avvaktar hur som helst till Black friday, kanske jag har tur och kan göra ett jätteklipp :-)

          Kommentera


          • #6
            Förlåt om jag lånar tråden, men jag går också i tankar att köpa nytt lod. Min norska är inta så bra dock. Så: jag har lite svårt att fattar allt. Dock uppskattar jag din åsikt, TC, mycket!
            Jag är inne i ett Striker 9 med givare, down- och sidescan. 7500 hos Söders. Plotter är inte så extremt viktig, har en extra, samt Eniro på sjön. Har en Minn Kota Terrova av senaste version. Är Striker 9 bästa alternativet för mig? Vill gärna ha så stor skärm som möjligt. Fiskar mest i sötvatten och skärgården dvs ganska grund. Budget är just rund 7500

            Kommentera


            • #7
              Striker 9 med GT52HW er et bra alternativ. Men siden Lowrance Elite Ti skal selges ut nå kan det være lurt å følge med litt der også. (Elite Ti er mer avansert enn Striker Plus.)
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Tack för tipset!!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 014 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 700 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 966 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                489 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                353 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X