Hur ska jag ansluta tunn elkabel till batteri, Minn kota heading sensor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska jag ansluta tunn elkabel till batteri, Minn kota heading sensor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ska jag ansluta tunn elkabel till batteri, Minn kota heading sensor.

    Hej,

    Som titeln lyder, har surfat runt lite, hittar ingen lösning hur jag ska ansluta mitt Minn kota Heading sensor till mitt startbatteri.
    Kabeln är riktigt tunn, mindre än 0.5mm2 skulle jag gissa, jag har köpt en ringkabelsko för 0.5-1.5mm2 som jag kan klämma kabeln på om jag vill, känns ju dock som jag skulle behöva mycketmindre sko, men fanns inte.

    På batteriet har jag Watersnake Batteri klämmor, funderade om man bara ska försöka klämma fast dem men känns sådär.

    Se bild:
    Click image for larger version

Name:	asd.png
Views:	899
Size:	244,7 KB
ID:	2572351

  • #2
    Siden du uansett må ha en bryter mellom sensoren og batteriet, er det enkleste å bruke grovere ledning fra bryter til batteriet.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av dankfrotto Visa inlägg
      Hej,

      Som titeln lyder, har surfat runt lite, hittar ingen lösning hur jag ska ansluta mitt Minn kota Heading sensor till mitt startbatteri.
      Kabeln är riktigt tunn, mindre än 0.5mm2 skulle jag gissa, jag har köpt en ringkabelsko för 0.5-1.5mm2 som jag kan klämma kabeln på om jag vill, känns ju dock som jag skulle behöva mycketmindre sko, men fanns inte.

      På batteriet har jag Watersnake Batteri klämmor, funderade om man bara ska försöka klämma fast dem men känns sådär.

      Se bild:
      Click image for larger version

Name:	asd.png
Views:	899
Size:	244,7 KB
ID:	2572351
      -----------------------------------------------------------------------------

      För att undvika spänningsfall mellan elektronik och marinbatterier bör du ansluta din MINN KOTA elmotor till en betydligt grövre elkabel...
      Med vänlig fiskehälsning,
      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm


      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        -----------------------------------------------------------------------------

        För att undvika spänningsfall mellan elektronik och marinbatterier bör du ansluta din MINN KOTA elmotor till en betydligt grövre elkabel...
        Med vänlig fiskehälsning,
        Old Firehand
        Leif Engström
        Til informasjon kommer nyere Minn Kota elmotorer med en ekstern retningssensor, og det er den som skal ha strøm i dette tilfellet.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          När jag stöter på för tunna kablar för kabelskor så skalar jag dom dubbelt så långt som vanligt. Dubbelviker. Stoppar in den i kabelskon å pressar. Då sitter den.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            -----------------------------------------------------------------------------

            För att undvika spänningsfall mellan elektronik och marinbatterier bör du ansluta din MINN KOTA elmotor till en betydligt grövre elkabel...
            Med vänlig fiskehälsning,
            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Fast nu är det inte elmotorn TS pratar om, utan en sensor som ser ut som en puck med väldigt tunna kablar.

            Kommentera


            • #7
              Hade samma problem, idiotiskt att kabeln är så tunn, gick inte att nypa ihop med vanliga kabelskor för att koppla i centralen så slutade med sockerbit vilket är en kass lösning i en båt.

              Kommentera


              • #8
                Det finns ju ringkabelskor för 8mm bult som tar 1.5-2.5mm kabel i alla fall och drar man den kabeln du har dubbelt och kör med en bra presstång ska det väl inte vara något problem att montera. På positiva sidan ska du väl ändå dit med en 3A säkring så du måste skarva något from plus och då kan du med fördel köra kraftigare kabel till säkringen

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av myrslok Visa inlägg
                  Det finns ju ringkabelskor för 8mm bult som tar 1.5-2.5mm kabel i alla fall och drar man den kabeln du har dubbelt och kör med en bra presstång ska det väl inte vara något problem att montera. På positiva sidan ska du väl ändå dit med en 3A säkring så du måste skarva något from plus och då kan du med fördel köra kraftigare kabel till säkringen
                  1A säkring ska det vara enligt manualen, jag minns dock att det var otydligt, pappersmanulen nämnde inget om säkring alls men i den på hemsidan står det 1A.
                  Samt som det sagts innan, montera även dit en brytare så kan man slå av den, annars drar den konstant lite ström helt i onödan.

                  Jag kopplade min på elmotorbatteriet som har M8 poler, ringkabelskorna jag hade var gjorda för grövre kabel men vek kabeln dubbelt och droppade ner lite lödtenn så den satt ordentligt och körde krympslang, annars som det sagts innan det finns säkert skor som passar om man viker kabeln nån eller några gånger.

                  Här är länkar till säkring+hållare+brytare som jag använde:
                  https://www.kjell.com/se/produkter/e...-trog-t-p39840
                  https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/sakringar/sakringshallare/sakringshallare-med-kabel-5x20-mm-p41107
                  https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning/lamptillbehor/sladdmontage/strombrytare-for-lampkabel-ojordad-svart-p39890


                  Säger kanske sig självt men ska du ha den brytaren så montera på ett skyddat ställe. Säkringshållaren krympslangade och tejpade jag igen, räknar med att den aldrig går... skulle den göra det så behöver man inte byta direkt, du kan fortfarande använda elmotorn, bara att du inte kan använda jogfunktionen samt du får kanske lite sämre spotlock, har själv flera gånger glömt att slå på den i början. Samt såklart som det framgår av manualen att man ska försöka montera själva headingsensorn en bit ifrån batterier/elektronik/motorn som annars kan påverka den.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 915 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 687 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 143 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X