Råd om plotter/ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd om plotter/ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Sjökorten är lika (o)pålitliga oavsett plotter, det är där social map eller egna sonarloggar kommer in i bilden. I en av de sjöar jag fiskar i kan det som exempel vara 12 meter djupt innanför 6-meterslinjen på en grynna, eller vice versa. Fortfarande mycket som är handlodat för 100 år sedan.
    Och där kommer vi in på varför teknik - oavsett fabriket, blir lurigt.. Jag har satt min autopilot på "två meters djupgående"....... (har ca 1m). Västkusten, innanför "Stora pölsan", dvs vid "öppet vatten".

    Båtuschlingen höll på att köra mig rakt upp på ett VÄLDIGT synligt grund. Brytande sjö och allt som hör därtill. Dock en trevlig funktion för den väljer vägar jag aldrig själv valt. Man får ett alternativ på gamla ingångna vägar helt enkelt.

    Som vanligt gäller att man inte får släppa på överblicken. Allt gick bra den gången.
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #12
      OM du vill göra dina egna djupkartor OCH använda dom samma dag är Garmin överlägset Lowrance. (Speciellt om du vill behålla dina kartor/information för dig själv och inte behöva dela med dig till resten av världen.)
      Användarvänligheten i Garmins menyer är klart bättre.
      Sammankopplingen av enheter så att dom förstår varann är klart bättre med Garmin.
      (Jo jag har ägt båda märkena, nya enheter)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg
        Hej, vi ska köpa ekolod/plotter till båten som ligger i en stor insjö.

        krav: svärfar ska kunna läsa sjökarta på hyfsat stor skärm och jag och svågern vill även ha ett bra eller ok ekolod för fisket (abborre/gös).

        Lawrence HOOK Reveal 7 med 83/200 HDI-givare & Standardsjökort.

        Är denna ett bra alternativ, eller finns det liknande som fyller syftet bättre? Garmin såg jag nånstans hade något ”sämre” kartfunktion. Kan gå upp lite i pris också utifrån erfarenheter härifrån.
        -----------------------------------------------------------------------

        Hej Stefan...
        Lite mer info hittar du här...https://fiskelandet.se/basta-ekolodet/ ...
        Med vänlig fiskehälsning
        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Lägger till att i Garmins ekosystem så gäller GPSMAP om man vil dela info mellan olika enheter. Men det finns mer knepigheter där som man får räkna med i deras värld sas.
          Lowrance har väl sina begränsningar som man måste ta hänsyn till förmodar jag.

          Men i tillägg är jag inte heller imponerad över sjökortens nogranhet. Man kan inte lita på dem hundra procent helt enkelt. Det eller gps kvaliteten - vet ej var felet ligger. Men har upptäckt ett antal grund som ligger på "fel" ställe enligt sjökortet i navigatorn.
          Vad gäller de nya echomap UHD 7 och 9” så kan de också nätverka, men de har tyvärr bara en nätverksport. Men det är inte längre endast GPSmap som har nätverksmöjligheter.

          Kommentera


          • #15
            EchoMap er sammenlikningsbart med Lowrance Elite FS, mens Hook Reveal kan sammenliknes med Striker. Elite FS har den store fordelen at den kan nettverkes fult, også mot HDS-serien, mens EchoMap ikke kan nettverkes (med ethernet) mot GPSMap. Skal du da ha feks en modul (feks Livescope) og en skjerm nummer to må du også ha en nettverksutvider. Skal du ikke ha moduler eller flere skjermer spiller dette ingen rolle.

            Når det kommer til å lage egne kart og holde de privat (eller dele) så er Lowrance OVERLEGENT mye bedre enn Garmin siden Lowrance har langt flere alternativer for dette. Men Garmin har et bedre utvalg ekkoloddgivere til sin EchoMap-serie og kombinert med en mindre størrelse (6-tommer) enn Elite FS (7-tommer) så kan EchoMap komme bedre ut prismessig når du ser på totalen.

            Interface er smak og behag. Etter min smak er Garmin bedre på endel hurtig-funksjoner, mens det er enklere å finne frem i undermenyene hos Lowrance. (De har dog rotet det litt til de siste par årene, spesielt at «stop sonar» ikke lengre ligger i en hovedmeny på Elite og HDS. Hva de tenkte på når den ble flyttet til en undermeny er en gåte for undertegnede.)
            Team Colibri

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

              Når det kommer til å lage egne kart og holde de privat (eller dele) så er Lowrance OVERLEGENT mye bedre enn Garmin siden Lowrance har langt flere alternativer for dette.
              Är detta någon nyhet på Lowrance, tidigare har du ju varit tvungen att betala för att få ha dina kartor ensam, du har inte kunnat spela in kartor i realtid och använda dem samma dag, om du ska spela in mer än några timmar på vattnet. Lowrance har en funktion som heter Genesis Live, men den är inte på långa vägar vad folk vill ha när man talar om att göra egna kartor i realtid.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
                Är detta någon nyhet på Lowrance, tidigare har du ju varit tvungen att betala för att få ha dina kartor ensam, du har inte kunnat spela in kartor i realtid och använda dem samma dag, om du ska spela in mer än några timmar på vattnet. Lowrance har en funktion som heter Genesis Live, men den är inte på långa vägar vad folk vill ha när man talar om att göra egna kartor i realtid.
                Live-kartlegging er per definisjon privat på Lowrance uansett om du bruker Genesis Live eller Sonarchart Live. Men bare det at du har to alternativer her er bedre enn Garmin hvor du er låst til ett alternativ (QuickDraw).

                For mer avansert kartlegging er også Lowrance bedre, igjen har du to alternativer her med C-Map Genesis og Reefmaster. Begge kan brukes til dybdekart og kart for bunnkomposisjon, C-Map Genesis kan også brukes til vegetasjon. I motsetning til Garmins løsning for deling av kart har C-Map Genesis en reell kvalitetskontroll av den enkelte sonarlogg, igjen bedre enn Garmins løsning som bare baserer seg på sannsynlighetsberegning ved store dybdeendringer.

                StructureMap-løsningen er Lowrance/Simrad så vidt jeg vet alene om. Humminbird har en liknende løsning som kan gjøres via PC (noe du også kan på Lowrance via Reefmaster).

                Dette har ikke endret seg på flere år. Garmin Connect kom i 2016 om jeg husker riktig. Lowrance kom med Sonarchart Live et år eller to før det, og Genesis Live i 2018.
                Senast ändrad av Team Colibri; 2021-07-29, 20:28.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #18
                  Hakar på denna tråd med en fråga ang plotter/lod. Tänkte komplettera mitt BusterQ med Fischfinder och fick pris på detta mellan 8 och 10 papp.
                  Funderar på att antingen kasta ut Q enheten och ersätta den med En Lowrance Elite 9 eller HDS 9 Live. Eller komplettera med Lowrance Hook 7 alternativt Elite7 Ti2 Vilket rekommenderar ni?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  156 011 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 700 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 965 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                  2 svar
                  489 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                  2 svar
                  353 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Arbetar...
                  X