Val av Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av Ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av Ekolod

    Börjar bli dags att skaffa nytt ekolod. Har försökt reda ut i denna djungel men är ju inte helt enkelt.

    Tycker att Lowrance Elite Fs 9 med active immage 3i1 givare verkar vara vettigt. Men finns det för/nackdelar att välja någon av konkurrenternas motsvarande utrustning?

    Eller ska man gå på något helt annat. Vill helst inte betala mer än dryga 15000

  • #2
    Ursprungligen postat av Fredde78 Visa inlägg
    Börjar bli dags att skaffa nytt ekolod. Har försökt reda ut i denna djungel men är ju inte helt enkelt.

    Tycker att Lowrance Elite Fs 9 med active immage 3i1 givare verkar vara vettigt. Men finns det för/nackdelar att välja någon av konkurrenternas motsvarande utrustning?

    Eller ska man gå på något helt annat. Vill helst inte betala mer än dryga 15000
    --------------------------------------------------------------------------------------------

    Hej Fredde 78;

    Mitt allra första ekolod Lowrance LFP-300 köpte jag år 1965 av Carl Lowrance, Lowrance Electronics i Oklahoma. Sedan dess har jag varit märkestrogen och använt Lowrance ekolod vid fiske och navigering...
    Med vänlig fiskehälsning,
    Old Firehand
    Leif Engström

    Ps. Du kan se Lowrance-ekolodet om du klickar på bildtexten här...https://panbo.com/lowrances-fish-lo-...good-old-days/ .. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2021-08-26, 10:42.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar Leif.
      Ja, någon stans känns Lowrance som ett säkert kort. Funderar bara på om t.ex. Garmin eller Humminbird har sprungit förbi på något sätt.
      Det jag är ute efter är ett användarvänligt lod med möjlighet att se både ner, åt sidorna och med plotter med möjlighet att kunna ladda ner och även göra egna djupkartor.

      Kommentera


      • #4
        Lowrance Elite FS9 med den givaren är helt klart ett vettigt alternativ. Andra alternativ är Garmin Echomap UHD och Humminbird Helix MSI+. Jag kör själv med Lowrance, men skulle säkert vara nöjd med ett Garmin också.

        Kommentera


        • #5
          Har man endera av de "stora" så är det nog fördel för den man kan GUI:it på. Blev själv med Garmin och idag skulle jag inte gärna byta till annat fabrikat efter att till slut någotsånär fattat hur grejorna hänger ihop.

          Har nämnt det tidigare. Man bör tänka igenom vad man har och vad man tänker skaffa sig. Tom inom "familjen" är det lite av en djungel för vilka grejor som lirar bra ihop.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #6
            Tack för svaren. Blir nog ett Lowrance elite FS9. Känns så nu i alla fall :-)

            Kommentera


            • #7
              Det blir säkert bra. Det jag känner är svårt att klara sig utan med Lowrance är Social Maps. Det är djupkartor som kan laddas ned gratis och som täcker in de flesta sjöar. De andra märkena tror jag inte har samma täckning vad gäller det som går att ladda ned gratis. Sedan är det ingen djungel att hitta kompatibla prylar med Lowrance. En Elite FS funkar bra ihop nätverkade med både andra FS lod och deras HDS-serie. Det är inte heller svårt att hitta givare som passar. En active imaging 3i1 funkar bra i de flesta sammanhang. Man kan också kombinera med Lowrance motsvarighet till Garmins Livescope - Active Target.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 029 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 704 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 974 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              495 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              354 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X