Montering Garmin UHD 92 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering Garmin UHD 92

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montering Garmin UHD 92

    För oss bakom flötet och med tummen mitt i handen...

    Har sedan tidigare en Garmin Echomap 50s (anno 2014/2015) som kom fabriksmonterad, såvitt jag känner till. Har införskaffat en Garmin Echomap UHD 92sv med GT56-givare som nu skall monteras.

    Då kablaget till tidigare plotter redan är draget men strömkabeln till nya är 4-pin och på gamla sitter en 8-pin (Power/NMEA-kombo) så undrar jag om allt behöver dras nytt eller om det går att skarva/löda på den nya kontakten för att slippa dra om strömförsörjningen? Som det är idag är det nämligen snyggt draget till huvudbatteriet och via huvudströmbrytaren så att plottern kan vara igång även om motorn är av och skulle gärna slippa montera bort hela instrumentpanelen (säkert ett råttbo med Smartcraft, div. mätare etc..) då allt fungerat felfritt med gamla plottern 100+ timmar sedan jag köpte båten och jag har nära på nollkoll på el.

    Om ovan skarvning funkar utgår jag ifrån att tidigare säkring duger (bör finns monterad någonstans under panelen till gamla plottern, men bör kanske dubbelkollas) och medföljande säkring inte behöver monteras (verkar vara 3A max på båda)?

    Vad gäller nya givaren så har jag utgått ifrån att detta kablage kan dras samma sträckning som gamla och med fördel fästas i gamla givarsladden innan denna tas bort och om möjligt bara försöka dra igenom nya? För givarfästet hade jag tänkt att om möjligt försöka återanvända ett eller flera tidigare borrhåll, eventuellt fästa ett justerbart aktergivarfäste JKB eller vanlig plastpuck (eventuellt deras självhäftande med någon backup-lösning).

    Oerhört tacksam för eventuell input då jag räds denna övning som stundtals förefaller övermäktig (har en tendens till att överanalysera saker jag inte riktigt behärskar...) och redan skjutits på allt för länge.

  • #2
    Ursprungligen postat av Levvan Visa inlägg
    För oss bakom flötet och med tummen mitt i handen...



    A. Då kablaget till tidigare plotter redan är draget men strömkabeln till nya är 4-pin och på gamla sitter en 8-pin (Power/NMEA-kombo) så undrar jag om allt behöver dras nytt eller om det går att skarva/löda på den nya kontakten för att slippa dra om strömförsörjningen?



    B. Vad gäller nya givaren så har jag utgått ifrån att detta kablage kan dras samma sträckning som gamla och med fördel fästas i gamla givarsladden innan denna tas bort och om möjligt bara försöka dra igenom nya?

    .
    A. Dette er det ikke mulig å svare på med informasjonen du gir. Om dagens ledning kan brukes avhenger av om den er dimmensjoert for strømtrekket til din nye enhet. For å sjekke det, må du se på spesifikasjonen til den nye, finne strømtrekk og måle lengden kabel fra enheten til batteriet. Strømtrekk og lengde kabel gir deg svaret på hvilken dimmensjon (kvadrat) kabel du må ha. Så kan du sammenlikne det med kabelen som ligger der i dag.Her kan du lese mer om hvordan du beregner dette:
    https://teamcolibri.blogspot.com/202...r-my-unit.html

    B. Jepp, det er en god måte å gjøre det på, men... Du må nødvendigvis dra ut den gamle "bakfra" og tre den nye samme retning. : ) I praksis fester du et snøre i den gamle, darar ut, fester snøret i den nye og drar frem. Bruk tape rundt kontakt og knute så overgangen blir jevn, så hekter det ikke når du drar gjennom.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

      A. Dette er det ikke mulig å svare på med informasjonen du gir. Om dagens ledning kan brukes avhenger av om den er dimmensjoert for strømtrekket til din nye enhet. For å sjekke det, må du se på spesifikasjonen til den nye, finne strømtrekk og måle lengden kabel fra enheten til batteriet. Strømtrekk og lengde kabel gir deg svaret på hvilken dimmensjon (kvadrat) kabel du må ha. Så kan du sammenlikne det med kabelen som ligger der i dag.Her kan du lese mer om hvordan du beregner dette:
      https://teamcolibri.blogspot.com/202...r-my-unit.html

      B. Jepp, det er en god måte å gjøre det på, men... Du må nødvendigvis dra ut den gamle "bakfra" og tre den nye samme retning. : ) I praksis fester du et snøre i den gamle, darar ut, fester snøret i den nye og drar frem. Bruk tape rundt kontakt og knute så overgangen blir jevn, så hekter det ikke når du drar gjennom.
      Tack för snabbt svar.

      Varken batteri eller placering av enheten ska flyttas från där den sitter ändå, men längden kanske har betydelse ändå... (no pun intended). Den info jag hittar annars är:

      50s
      • Power consumption: max power usage at 10 Vdc: 27 W; typical current draw at 12 Vdc 450 mA; max current draw at 12 Vdc: 2.7 A
      92sv
      • Power consumption: max power usage at 10 Vdc: 18 W; typical current draw at 12 Vdc 1 A; max current draw at 12 Vdc: 1.5 A

      Kommentera


      • #4
        Jepp, her mer enn dobles strømtrekket fra 0,45A til 1 A ved 12V. Hvis dine kabler i dag er dimmensjonert for 0,45, så vil du få spenningsfall når de skal levere 1A. Men har du flaks er kablene dimmensjonert for mer (0,45 er veldig lavt) og du kan gjenbruke.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Jepp, her mer enn dobles strømtrekket fra 0,45A til 1 A ved 12V. Hvis dine kabler i dag er dimmensjonert for 0,45, så vil du få spenningsfall når de skal levere 1A. Men har du flaks er kablene dimmensjonert for mer (0,45 er veldig lavt) og du kan gjenbruke.
          Ok, stort tack för info.

          En helt annan fråga då jag förstår att du är enormt kunnig samt har stort intresse för marinelektronik. Jag fick mitt Garmin UHD 92sv i gåva och har fortfarande öppet köp. Initialt var jag själv inne på att skaffa ett Lowrance FS9, är det någon större skillnad på dessa i funktioner, skärmupplösning, processhastighet, etc. eller är det mest en smaksak? Jag gillar ju Garmin i övrigt men har ju ingen Force, Panoptix eller liknande så att jag är bunden vid märket.

          Vad gäller sjökort så fick jag Navionics+ till denna. På gamla enheten har jag G2 och tycker väl ärligt talat att det varit sådär jämfört med t.ex. Eniros sjökort (ink. Hydrographica) som jag kört på telefonen med ett litet Ram Mount. Hoppas i så fall att Navionics+ med depth shading ska vara betydligt bättre men vet ju inte riktigt hur det står sig mot C-Map.

          Både fiskar och åker mycket båt i hela skärgården (Stockholm-Sandhamn), så både ekolodet och plottern är lika viktiga.

          Kommentera


          • #6
            Echomap UHD og Elite Fs er svært like, den største forskjellen er logoen i front. : ) Garmin har litt bedre utvalg ekkoloddgivere enn Lowrance, men begge har modeller godt egnet for det typisk fisket etter abbor/ gjedde/ gjørs/ sjøørret og andre typer fiske på relativt grunt vann. Elite FS har litt bedre nettverksmulighet siden den kan nettverkes med HDS-serien mens Echomap bare kan nettverkes med Echomap (ikke Gpsmap). Men som sagt, svært like totalt sett.

            Garmins G3-kart har både det du kjenner fra G2, og Navionics, så der kan du få begge deler. Ellers ligger Navionics sitt kart på nettsidene deres så du kan se på kartet der og avgjøre om du mener det er OK eller ikke.
            Team Colibri

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
            1 216 svar
            155 978 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HenkeW
            av HenkeW
             
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
            12 svar
            2 697 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
            27 svar
            1 963 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
            2 svar
            484 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
            2 svar
            349 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Arbetar...
            X