Köpråd: Ekolod 9", värt att spendera 15k? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Ekolod 9", värt att spendera 15k?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd: Ekolod 9", värt att spendera 15k?

Hej,

Jag har precis köpt en båt (Linder 445 Basic) och är på jakt efter ett nytt ekolod. Det kommer uteslutande användas i insjöar till allt från trollande och vertikalfiske till vanligt spinnfiske. Dom enda krav jag har är egentligen att skärmen ska vara minst 9", ha möjlighet att göra egna djupkartor och ha side-imaging av något slag. Jag tycker att Garmin Striker Vivid 9SV med GT52 givare verkar väldigt prisvärt runt 6000kr, där får man 9" skärm, SideVü och möjlighet att göra egna djupkartor (https://www.olssonsfiske.se/marinele...d-9sv-med-gt52). Tycker ni det finns anledning att spendera 15k istället? Vad får man mer då?

Jag kommer sannolikt köpa en Minn Kota Powerdrive, tycker ni då att man bör köpa ett Humminbird istället? Jag har förstått det som att man kan göra rutter i ekolodet som elmotorn sedan kan köra, är det så smidigt som det låter? Finns det några andra fördelar med att välja ett ekolod som är kompatibelt med elmotorn?

Mycket tacksam för lite input i denna djungel!

Hej!
    Lägg mindre pengar på ekolod och mer pengar på frontmonterad. Tex terrova eller motorguide xi5/xi3.
    Viktigaste funktionerna på ekolod är egna djupkartor och 2d givare. Det du betalar extra för ger inte mycket till fisket om du inte vill stå och stirra ner i en skärm hela tiden förstås.
    Jag har lowrance hook 7 (idag eeagle) med hdi givare tillsammans med terrova. Dessa är inte kompatibla med varandra men gillar ändå kombon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
      Hej!
      Lägg mindre pengar på ekolod och mer pengar på frontmonterad. Tex terrova eller motorguide xi5/xi3.
      Viktigaste funktionerna på ekolod är egna djupkartor och 2d givare. Det du betalar extra för ger inte mycket till fisket om du inte vill stå och stirra ner i en skärm hela tiden förstås.
      Jag har lowrance hook 7 (idag eeagle) med hdi givare tillsammans med terrova. Dessa är inte kompatibla med varandra men gillar ändå kombon.
      Tack för svar!

Intressant att du säger det. Vad tycker du är fördelen med Terrovan eller en Motorguide över Powerdriven? En polare valde mellan dessa nyligen och då kom vi fram till att det som skiljde är att man till Terrovan får med den där pucken som gör att ankringen blir lite pricksäkrare (?) och du får en fjärrkontroll som gör att man får lite fler funktioner, är det något mer? Det skiljer ändå över 6000kr och motorn är i sig är väl samma?

En funktion man får på lite dyrare ekolod är möjligheten att sätta i sd-kort med sjökort, är dessa något att ha? Är dom detaljerade till den grad att det är värt att betala extra för det? När man ändå kan spela in egna sjökort som blir väldigt detaljrika tänker jag.

Kommentera

Jag tycker att ekolod ger mer för pengarna än en elmotor. Har kört med Powerdrive gps 55lbs i fyra sesonger och har inget dåligt att säga on den. Skulle nog satsa lite mera på ekolodet, med Striker kan du inte updatera någonting. Gå med echomap 9" eller ultra 10" och gt54/56 givare. Du får väldigt bra sidescan, kan göra egna kartor men kan också köpa kartkort. Du kan ansluta flera skärmar i samma nätverk och updatera med livescope on du vill.

Kommentera

Om det inte är ändrat sedan jag köpte så är det lift assist och en bättre fjärrkontroll till terrovan. Det var också bättre byggkvalité på terrovan. Men jag kanske är lite hård mot powerdrive, har ju trots allt inte testat den.

Jag gillar sd-kort och möjligheten att ladda ner djupkartor. På de lite dyrare finns också möjlighet att ladda ner kartor direkt till lodet med wifi.
          Men jag använder mest möjligheten att spela in egna.

Kommentera

Garmin Striker Vivid 9SV med GT52 er et meget godt valg for fiske på 0-40-ish meters dybde, klassisk fiske etter abbor/ gjedde/ gjørs. Kombinert med ActiveCaptain-appen er også muligheten til å lage egne kart god. Svakeheten er naturlig nok at du ikke kan laste ned kart, så du må bokstavelig talt kjøre båt alle steder hvor du ønsker kart. Her er en stor forskjell mot Echomap (UHD2), som har en fullverdig kartplotter. Den andre store forskjellen er nettverksmulighetene med Echomap.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Maxxim Visa inlägg
              Jag tycker att ekolod ger mer för pengarna än en elmotor. Har kört med Powerdrive gps 55lbs i fyra sesonger och har inget dåligt att säga on den. Skulle nog satsa lite mera på ekolodet, med Striker kan du inte updatera någonting. Gå med echomap 9" eller ultra 10" och gt54/56 givare. Du får väldigt bra sidescan, kan göra egna kartor men kan också köpa kartkort. Du kan ansluta flera skärmar i samma nätverk och updatera med livescope on du vill.
              Tack för svar!

Med Echomap är man uppe runt 14k, bör man då inte köpa ett Humminbird för att kunna koppla ihop det med elmotorn eller har man så lite nytta av det tycker ni? Är det stor skillnad "ekolodsmässigt" mellan ex. ett Echomap mot ett Striker tror ni? Gör givarna stor skillnad? Eller betalar man mest för fler funktioner?

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
                Om det inte är ändrat sedan jag köpte så är det lift assist och en bättre fjärrkontroll till terrovan. Det var också bättre byggkvalité på terrovan. Men jag kanske är lite hård mot powerdrive, har ju trots allt inte testat den.

Jag gillar sd-kort och möjligheten att ladda ner djupkartor. På de lite dyrare finns också möjlighet att ladda ner kartor direkt till lodet med wifi.
                Men jag använder mest möjligheten att spela in egna.
                Lift-assist har dom tagit bort för 2025 års modell, bättre fjärrkontroll är det och det ska nog vara lite bättre kvalitet, men jag tror att Powerdriven kommer hålla ihop länge också. Jag har en äldre vanlig aktermonterad Minn Kota som fortfarande funkar perfekt 10 år senare trots massa användning och att jag kört i en del stenar, det känns som att man inte behöver oroa sig för kvalitén när det kommer till Minn Kota.

Hur brukar detaljnivån vara på färdiga djupkartor du kan ladda ner?

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Garmin Striker Vivid 9SV med GT52 er et meget godt valg for fiske på 0-40-ish meters dybde, klassisk fiske etter abbor/ gjedde/ gjørs. Kombinert med ActiveCaptain-appen er også muligheten til å lage egne kart god. Svakeheten er naturlig nok at du ikke kan laste ned kart, så du må bokstavelig talt kjøre båt alle steder hvor du ønsker kart. Her er en stor forskjell mot Echomap (UHD2), som har en fullverdig kartplotter. Den andre store forskjellen er nettverksmulighetene med Echomap.
                  Tack för svar!

Talar du av egen erfarenhet? Har du möjligtvis testat ett Striker och kan jämföra mot någon annan modell som inte kostar 15k+?

Kommentera

Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg

Tack för svar!

Talar du av egen erfarenhet? Har du möjligtvis testat ett Striker och kan jämföra mot någon annan modell som inte kostar 15k+?
                    Ja, jeg har brukt både Striker med GT52 og Echomap med diverse ekkoloddgivere. (Gpsmap også for den saks skyld.)

Nærmeste konkurrent til Striker er Lowrance Eagle. Med Eagle får du fullverdig kartplotter, men litt dårligere ekkoloddgiver.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs