Tjena,
Ja, jag vet att det finns tusentals trådar i ämnet.
Så här kommer helt skamlöst tråd nr.1001.
Köpte ett LiLead 105 LifePO4 batteri på SEASEA förra året.
Bra pris då, tror jag gav mellan 3000-4000:- för det.
Har funkat bra... tills nu.
Nu vägrar det ta emot laddning och är dessutom helt dött.
Några observationer: Familjen har lånat det vid tillfällen och glömt ladda det. Vid något tillfälle har de glömt det i båten så det stått framme "några dagar", exponerat för väder och vind.
Visst; det har stundvis varit en varm sommar och regnat men kan sol/regn verkligen slå ut ett LifePO4 på det viset?
Finns inga synliga skador på det.
Tänker spontant att BMS:en slagit till.
Voltometern visar 10V.
Har nu prövat att köpa en ny CTEK laddare specifikt för LifePO4 batterier och prövat RESET funktionen för att försöka kicka igång det, men icke.
Så;
1. Skulle ni bedömma att batteriet är bortom all räddning? Vad har sannolikt hänt?
2. Är LiLead sällsynt dålig kvalitet?
3. Måste jag lägga 6000:- eller mer på ett bra batteri eller duger Amazon-batterier för dagligt bruk i en insjö, med en MinnKota 50lbs och ett Lowrance Eagle 9 ekolod?
4. Köptips välkomnas (minst 80AH)
Kanske även ska tillägga att jag inte vill lägga 6000:- eller mer på ett batteri. Lägger hellre de pengarna på ett nytt flugspö.
Allt gott!
Ja, jag vet att det finns tusentals trådar i ämnet.
Så här kommer helt skamlöst tråd nr.1001.
Köpte ett LiLead 105 LifePO4 batteri på SEASEA förra året.
Bra pris då, tror jag gav mellan 3000-4000:- för det.
Har funkat bra... tills nu.
Nu vägrar det ta emot laddning och är dessutom helt dött.
Några observationer: Familjen har lånat det vid tillfällen och glömt ladda det. Vid något tillfälle har de glömt det i båten så det stått framme "några dagar", exponerat för väder och vind.
Visst; det har stundvis varit en varm sommar och regnat men kan sol/regn verkligen slå ut ett LifePO4 på det viset?
Finns inga synliga skador på det.
Tänker spontant att BMS:en slagit till.
Voltometern visar 10V.
Har nu prövat att köpa en ny CTEK laddare specifikt för LifePO4 batterier och prövat RESET funktionen för att försöka kicka igång det, men icke.
Så;
1. Skulle ni bedömma att batteriet är bortom all räddning? Vad har sannolikt hänt?
2. Är LiLead sällsynt dålig kvalitet?
3. Måste jag lägga 6000:- eller mer på ett bra batteri eller duger Amazon-batterier för dagligt bruk i en insjö, med en MinnKota 50lbs och ett Lowrance Eagle 9 ekolod?
4. Köptips välkomnas (minst 80AH)
Kanske även ska tillägga att jag inte vill lägga 6000:- eller mer på ett batteri. Lägger hellre de pengarna på ett nytt flugspö.
Allt gott!

Kommentera