Ekolod och elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod och elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör INTE ekolod och elmotor på samma batteri. Elmotorn orsakar svängningar som inte ekolodet mår bra av. Brände tempfunktionen i mitt ekolod med min MinnKota 55AP riptide..

Fiskar man främst i små grunda vatten är ett litet ekolod med låg uteffekt på givaren att föredra. Mindre ljud i vattnet, som stör fisken. Har själv ofta ekolodet avstängt under fiske när det inte behövs.

Flera erfarenheter vid strömmingsfiske (betesfisk) Lakpimpel, gösjiggning etc då fisken börjat hugga direkt när man stänger av, gör att jag inte har den på, om det inte behövs.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

DavidL,
      kan man sänka effekten på ekolodet (Eagle Cuda's) så man stör fisken mindre?
      Minska käjnsligheten, minska bildhastigheten ellr liknande?
      Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

På de flesta lod har givaren en standard utsignal. Tror det är 280W på de flesta mindre lod? Mellan storlek på loden har ofta 600W. Speciella givare har uteffekt på flera 1000W.. Den effekten "pumpas" ut i vattnet hela tiden. Sen används bara en del av informationen för att måla bilden på ekolodskärmen. "Sensitivity" kan man ställa i %, sannolikt menas % av den information som kommer från givaren?

Fiskar man främst i vatten grundare än 10m, och bara är ute efter att veta hur djupt det är, och lite vad botten har för egenskaper? Är det ganska meningslöst med ett ekolod som klarar att se enstaka fiskar på botten 100m ner?

När jag fiskar gädda i vatten som jag känner hyffsat väl kör jag oftast bara med plottern, och en vanlig inne/ute termometer, med givaren för utetemp får hänga över relingen. Då ser man skiftningar och hittar varmvattenfläckar. Ofta klarar man sig dock bra också utan termometern. Är det varmare i luften, än i vatten värms ytvattnet. Varmaste vatten blir på vindsidorna, i färgat vatten, där det inte är för djupt.. Dock inte fel att ha termometern för att bekräfta det man redan vet.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Fast om ekolod har en stor störande effekt på fisket så borde ju inte vertikaljiggning funka så bra som det uppenbarligen gör? Där är ju lodet en viktig ingrediens i fiskemetoden om jag fattat det rätt.

Kommentera

Under dem 30 år jag använt ekolod vid fiske har jag aldrig märkt att ett enstaka lod har haft någon negativ effekt på fisket, jag kan många av mina vatten så bra att jag klarar mig utan och ibland inte "orkar" montera lodet när jag bara ska ut på bekanta vatten och det är ingen skillnad som jag kan notera om det är på eller inte.

Däremot om det ligger flera båtar på ett begränsat utrymme då har det sannolikt effekt då det blir så många kraftiga signaler som påverkar fisken, tex när det ligger ett helt gäng trollingbåtar på en hotspot då kan det ha inverkan och det kan löna sig att dra sig ifrån "gänget" för att få mera ostört vatten.

Kommentera

Skall jag tolka forumet som att jag kan ha mitt Eagle Cuda 250 påslaget utan att det påverkar mitt fiske (vertikaljiggfiske) speciellt mycket? Speciellt om det är djupare än 10meter.
              Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
                Skall jag tolka forumet som att jag kan ha mitt Eagle Cuda 250 påslaget utan att det påverkar mitt fiske (vertikaljiggfiske) speciellt mycket? Speciellt om det är djupare än 10meter.
                Imho. Absolut

Kommentera

Som med mycket annat så är inga regler utan undantag. Oftast tror jag inte det påverkar nämnvärt. Men har vid några tillfällen varit med om att det börjat nappa när ekolodet stängts av?

Sannolikt så är ekolodets inverkan mer negativ än possitiv? Då kan man sträva efter att göra den störningen så liten som möjligt, genom att använda ett med låg uteffekt? Särskillt när det är billigare..

Kommentera

Firehand klarlägg fakta så de slipper fundera/spekulera du om någon vet mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för alla svar nu har man lite kött på benen iaf, sjön jag kommer fiska i är rätt stor men rätt grund kan tänka mig mellan 2-5m kanske. Men hur fungerar det där med ekolod igentligen läser den bottnen innan man kommer fram till stället eller den läser bottnen där man är? Och någon som har lite tips på någon billig elmotor också kanske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      679 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22