Autopilotfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilotfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var inte så dumt med gummikuddar. Det används även inom karting mellan motor och solenoid och kallas silentblock. Det ska jag lägga på minnet. När man tittar på installationsvideon (Finns på www.raymarine.com) så ska pumpen installeras vid styrväxeln. Skulle man inte lika väl kunna montera den bak vid motorn och alternativ gömma den i skrovet vid sidan av motorbrunnen?
    Nu vill jag f-n i mej ha en blåsfri helg så jag kan ut och kolla om min flytt av givare till ekolodsmodulen har fungerat. Vid första försöket blev det turbulens redan vid 5 knop. Inte för att det har med ämnet att göra...
    Nu måste jag slagga. Söv gött, Andreas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej TamTam; Jag har blivit lite skrämd av användandet av autopilot vid trollingfiske. Fyra gånger( två i Vänern, en i Vättern och en i Pukaviken) har jag varit med i båtar med Sportpilot och Autohelm autopiloter när båten med alla tio beten ute snyggt och prydligt gått i 2,5 - 2,8 knops trollingfart mot vinden och plötsligt och oväntat vänt helt om 180 gr. och gjort ett tvinnat rep av alla linor mellan båt och planerboardsen. Det har bara varit att plocka fram avbitaren och köra iland för att i lugn och ro spola på nya linor på flera av rullarna. Ofta har det varit ganska grov sjö...men dessa missöden har fått mig skeptisk mot att använda autopilot vid tävlingstrolling. En spegelblank dag ute till havs är nog OK, men då klarar jag mig förmodligen lika bra utan autopilot.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      Ja Sportpiloten kan vi klarade mej dock från piruetter, nära men har hunnit kompensera varje gång, sisådär grej definitivt, problemet är som alltid låg fart lätt båtvikt och blåsiga förhållanden, nog inte så lätt att få till en som verkligen funkar och hinner med, Simrads AP12-14 brukar alltid få bra betyg men har ingen personlig erfarenhet mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
        Min pilot är en Autohelm st 5000 från 1997.Den funkar otroligt bra bara man har högt motorvarv,vilket man får med drivankare.Kör jag på 1500v i grov motsjö på Vänern i runt 10sm så håller den kursen spikrakt trots att farten bara är 1.8-2 knop.I lugnt väder så håller den kursen bra redan vid 1000v.Vid runt 1200v så börjar han hålla kursen riktigt bra oavsätt vind.Kan tillägga att min pilot är för hydraulstyrning.Jag gav 5000kr för den vilket var ett riktigt kap.
        Jonas undrar om inte dina drivankare är hemligheten här de ökar tröghetsmomentet ger ett intryck av betydligt tyngre båt plus motorvarvet då det ger bättre styr och grepp i vattnet.
        Övertygad om att min Sportpilot hade funkat rätt bra på en tyngre båt, använde aldrig drivankare på den
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag kör alltid med drivankare i, oavsett väder (nästan). Båten går så mycket goare i sjön då. Ni som inte har det, skaffa! Ni kommer aldrig att ångra er.

Tack för era råd. Ska se om det blir inte kan bli ett inköp här i vår av en S1000.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
          72 svar
          6 227 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg tobs
          av tobs