Plottrars noggrannhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plottrars noggrannhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
    Han säger samma sak som vi redan hört från Lowrance USA och som vi har kommit fram till här, att deras antenner stödjer EGNOS. Problemet va ju att deras GPS enheter inte gör det.

Hur som helst, på måndag kanske vi blir lite klokare!

Gjorde ett litet test idag här hemma, körde min Lowrance enhet parallellt med min laptop som vart uppkopplad mot en annan GPS antenn. Antennen till datorn hitta direkt EGNOS korrektion, mitt Lowrance låste bara på 3D, inget WAAS/EGNOS fix fick jag där.

Kanske lite nördigt ämne det här, men kul!
    Mattias testa både grejorna mot varandra samtidigt och notera positions angivelserna för att se eventuell diff kan vara intressant GPS efter att de släckte ned S/A koden är både stabilt och ganska exakt enligt min erfarenhet bara tacka de amerikanska skattebetalarna för tjänsten vad gjorde man utan!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hittade detta

Fråga: Vad är WAAS/EGNOS?
      Svar: WAAS/EGNOS: Wide Area Augmentation System/European Geostationary Navigation Overlay Service är två olika system för att korrigera satellitsignalen från GPS. WAAS fungerar i USA och EGNOS i Europa. Noggrannheten med dessa signaler blir ner till fem meter.
      Till toppen
      Fråga: Vad är DGPS?
      Svar: DGPS: Differential Global Positioning service består av ett antal landbaserade sändarstationer som skickar ut en korrektionssignal via långvåg till en DGPS-mottagare som i sin tur är kopplad till en GPS. Detta ger din GPS en noggrannhet på ner på en-tre meter. Dessa mottagare är inte så vanliga längre, de var vanligare när USA använde sig av sin störsignal, De flesta GPS som säljs från och med 2004 är ej förberedda att ta emot signal från en DGPS-mottagare eftersom WAAS/EGNOS-systemet ger en näst intill lika bra position.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        De flesta GPS som säljs från och med 2004 är ej förberedda att ta emot signal från en DGPS-mottagare eftersom WAAS/EGNOS-systemet ger en näst intill lika bra position.
        Just detta jag är rädd för när det gäller att koppla upp min enhet mot en DGPS antenn, men jag ska höra med Lowrance vad som verkligen gäller. Så på måndag vet jag även om detta fungerar, gör det det så har du en spekulant på din antenn! För om nu inte EGNOS fungerar med Lowrance så ska jag helt klart köra med DGPS om det nu går.

Angående diff på laptop resp min GPS plotter, så angav plottern en felvisning på ca 15 meter. Laptopen 1-3 meter..så där fanns en diff.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
          Just detta jag är rädd för när det gäller att koppla upp min enhet mot en DGPS antenn, men jag ska höra med Lowrance vad som verkligen gäller. Så på måndag vet jag även om detta fungerar, gör det det så har du en spekulant på din antenn! För om nu inte EGNOS fungerar med Lowrance så ska jag helt klart köra med DGPS om det nu går.

Angående diff på laptop resp min GPS plotter, så angav plottern en felvisning på ca 15 meter. Laptopen 1-3 meter..så där fanns en diff.

Online manualen hos Lowrance talar om detta bara kolla rätt modell den måste ha meny för inställning av frekvens och baudrate antennen har bara en kabel inga inställningar kan göras på den måste skötas från plotterlodet data portar har den helt säkert din maskin (NMEA 0183)
          Tror priset börjar stiga här haha skojar

Hmm undrar hur pålitliga de där angivelserna är i verkligheten.
          Låt mej veta pc program och fab/modell på pucken/antennen?

Kommentera

Kollade upp LCX 110C fanns inte ett ord om DGPS i manualen tror du är körd vad gäller antennen kan gå med annan då kanske som sköts utifrån men knappast denna nog ganska säkert dessvärre.
            Igen har du problem med piloten tror jag garanterat felet ligger någon annanstans det borde funka utan problem konstigt annars ring bägge agenterna speciellt pilotsäljaren och skäll som en bandhund skulle jag gjort!

Kommentera

Låt mej veta pc program och fab/modell på pucken/antennen?
              GPS antennen - http://www.globalsat.com.tw/eng/prod...l_00000044.htm

Program kör jag lite olika, har både OziExplorer, Fugawi samt nåt satellit status program som heter SiRFDemo.

Kollade upp LCX 110C fanns inte ett ord om DGPS i manualen tror du är körd vad gäller antennen kan gå med annan då kanske som sköts utifrån men knappast denna nog ganska säkert dessvärre.
              Tror det är rätt kört ja, finns varken något i menyer el manual som handlar om DGPS, men ska se vad de säger.

Igen har du problem med piloten tror jag garanterat felet ligger någon annanstans det borde funka utan problem konstigt annars ring bägge agenterna speciellt pilotsäljaren och skäll som en bandhund skulle jag gjort!
              Inga problem med piloten, bara med min GPS som inte kan förse piloten med stabil kurs över grund data via NMEA.

Kommentera

Så ser den ut iaf:

Kommentera

Inga problem med piloten, bara med min GPS som inte kan förse piloten med stabil kurs över grund data via NMEA
                  Vad håller du för fart?
                  Är det en S1000 pilot?
                  Konstigt om inte Lowrance maskinen skulle klara detta någorlunda bra, det går inte att minska hastigheten på uppdat. av signalerna eller nåt liknande för att få stabilare gång?
                  om S1000 byt till någon i 6000 serien skulle tro de är bättre med sina styrdatorer.
                  Obs bara spekulerar här men en känsla

Kommentera

Gjorde ett litet experiment förut med en GPS puck Holux GR-213 försökte koppla den till min Lowrance maskin som ersättning för original antennen via NMEA/data ingången i strömkabeln så vitt jag kan förstå skickar puckarna ut redan korrigerade signaler fullt färdiga för GPS enheten att visa dessvärre var den av USB typ vilket kräver drivrutiner och jag är nästan helt säker att det var pga detta det inte funkade, frågan om en med serie ports kontakt RS232 skulle kunna göra jobbet vad jag vet kräver inte en sådan några drivrutiner borde bara skicka ut en ren signal obs vet inget säkert alls här pinout på kontakten går att bena ut så man vet vilken sladd som ska var enkelt att ordna strömförsörjningen vid sidan om med en enkel strömregulator från Elfa a 5 spänn och lite löda har dock ej kommit längre.
                    Kanske en ide mvh

Kommentera

Svar från Lowrance, Sverige angående EGNOS kompatibilitet:

"Nej, det stämmer inte. Lowrance plottrar tar emot signaler från EGNOS-satelliter och korrigerar positionen utifrån denna."

Som vanligt så säger generalagent en sak och tillverkaren en annan.

Hur som helst, jag får ingen EGNOS låsning på min enhet och ska få det innan jag ger upp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      674 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22