Plottrars noggrannhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plottrars noggrannhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
    Ledsen att göra dig besviken Flodström, men enligt Lowrance själva så stödjer bara deras handburna iFinder EGNOS. Blev själv väldigt besviken att min Lowrance enhet inte stödjer EGNOS.

"The only GPS units that we have at this time that support EGNOS is our handheld iFinder units.

At this time we do not have any full size units that are EGNOS compatible, and at this time we do not have any information on when we will have any.

Det betyder att dom lurar kunderna sina. Den här e-mailen skickade Lowrance till mig den 27 dec. 2006 på en direkt fråga om DGPS då jag frågade om dem hade sin Beacon receiver kvar på programmet:

Thank you for the inquiry.

DGPS is becoming obsolete. Now with WAAS and EGNOS etc... there is no need for expensive, bulky beacon receivers.

If you have further questions about Lowrance products, please contact us.

Thank you for supporting Lowrance.
    Dessutom, i min LCX-112C står det klart och tydligt: EGNOS i stället för WAAS og jag tolkar då detta som en aktiv del av mitt GPS-system. Det låter otroligt om det du säger skulle vara sant då varenda ny plotter har den texten på menyn.
    Det här framkommer inte i Users Manual då den bara är skriven på engelska (USA?)
    Någon kan väll ringa den svenska agenten och höra vet jag. Jag kan ringa här i Norge.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag bara vidarbefodrar vad jag fått höra av Lowrance USA, och man tycker de om någon borde ha lite koll! Hur som helst, enligt deras hemsida stödjer visst deras GPS antenner LCG-2000 & LCG-3000 EGNOS, men inga av deras huvudenheter.

The LGC-2000 & LCG-3000 module is WAAS enabled. This is slightly different than the EGNOS system to provide the satellite based
      augmentation of signal. Unfortunately your unit does not properly support the EGNOS system at this time. This feature may be
      available in the future with a software update or may be provided on future models

Har lagt en hel del tid på detta ämne själv då min autopilot har lite problem att navigera spikrakt med hjälp av en kurs ifrån GPS'en. Sista budet från Lowrance är att stänga av WAAS då det gör mer skada än nytta att ha det aktiverat här i Europa. Nästa steg blir väl att byta GPS till en som stödjer EGNOS!

Kommentera

Och jag som trodde att min plotter hade det där, alltså att WAAS och EGNOS var samma grej bara att det var europeiska eller amerikanska sateliter.

Jag har haft problem med att den växlar med låst position då & då så jag har stängt av funktionen.

Och ofta så talar den om att min noggranhet är ca: 10meter.
        Ola

Kommentera

Verkar ju mer än lovligt konstigt om inte Lowrance plottrar klarar EGNOS ännu Garmin har ju haft det iaf sedan -04 och den talar tydligt om i menyerna att EGNOS är aktiverat, hoppas det inte är så illa som det verkar för alla Lowranceanvändares skull.

Kommentera

Pikeless, vilken plotter har du?

Jag hajar inte för de skriver att antennerna är WAAS kompatibla men inte EGNOS.
            Men uppdateringen 1.9.0 är just för att få antennen (mer) EGNOSkompatibel.

Verkar konstigt att det går att fixa till med en mjukvaruuppdatering men att de inte gör det, fast den europeiska marknaden kanske är för liten.

Och kan de få till det i Ifindern så borde de väl kunna få till det enkelt på de andra apparaterna också.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg

Verkar konstigt att det går att fixa till med en mjukvaruuppdatering men att de inte gör det, fast den europeiska marknaden kanske är för liten.

Och kan de få till det i Ifindern så borde de väl kunna få till det enkelt på de andra apparaterna också.
              Jag kör med en LCX-110C, med en tillhörande LCG-2000 antenn. Allt med den senaste mjukvaran uppdaterad

Det kommer säkert en mjukvaruuppdatering ifrån Lowrance så fort EGNOS är i drift till 100%, de är väl rädda att bli stämda av nån snubbe som seglar upp på land. De förstår väl inte att detta inte är USA.

Konstigt bara att Garmin, Magellan m.fl..haft detta ett bra tag..

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                Jag kör med en LCX-110C, med en tillhörande LCG-2000 antenn. Allt med den senaste mjukvaran uppdaterad

Det kommer säkert en mjukvaruuppdatering ifrån Lowrance så fort EGNOS är i drift till 100%, de är väl rädda att bli stämda av nån snubbe som seglar upp på land. De förstår väl inte att detta inte är USA.

Konstigt bara att Garmin, Magellan m.fl..haft detta ett bra tag..
                Visst är det konstigt, min Garmin 188C från 2004 hade EGNOS i funktion redan från början och efter mjukvaruuppgradering 2006 blev den ännu bättre, Garmin garanterar (redan 2004) att deras plottrar med WAAS/EGNOS aktiverat har en nogrannhet på <3m minst 95% av tiden och det skulle inte ett Amerikanst bolag våga lova i skrift om dem inte visste till 120% att dem kan hålla det just pga stämningsrisken, så väldigt knepigt att Lowrance inte har det som standard på alla sina plottrar ännu då ju EGNOS varit fullt pålitligt i åtminstone 4-5 år nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Visst är det konstigt, min Garmin 188C från 2004 hade EGNOS i funktion redan från början och efter mjukvaruuppgradering 2006 blev den ännu bättre, Garmin garanterar (redan 2004) att deras plottrar med WAAS/EGNOS aktiverat har en nogrannhet på <3m minst 95% av tiden och det skulle inte ett Amerikanst bolag våga lova i skrift om dem inte visste till 120% att dem kan hålla det just pga stämningsrisken, så väldigt knepigt att Lowrance inte har det som standard på alla sina plottrar ännu då ju EGNOS varit fullt pålitligt i åtminstone 4-5 år nu.
                  Har för mig att det var i provdrift och var igång endast då & då när jag köpte min plotter och det var 2 år sen har jag för mig.

Därför brydde jag mig inte så mycket i att det inte fungerade och sen har det bara blivit att det är mer intressant att tvätta dragen än att lära sig plottern.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg

Enig med dig här Ola.
                    För senaste uppdateringen 1.9.0 (LGC-2000) står det följande (om uppdateringens innehåll):
                    Lowrance citat:
                    "Improved SBAS (WAAS and EGNOS) enabling and disabling functionality"

Då måste det ha nått att göra med att det fungerar (då EGNOS är i drift) annars var det här totalt meningslös uppdatering?

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Lowrance Sverige hade ingen på plats i dag som kunde svara på frågor om EGNOS, teknikern som har koll på detta återkommer på måndag med ett svar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22