kartplotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kartplotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kartplotter

Ska man köpa Garmin eller Lowrance?
    Skiljer det mycket mellan deras sjökort?
    Kan man se mindre sjöar som inte har nåt "riktigt" sjökort ,på nåt av dom,,ja menar om det går att se strandlinjer osv.??

I tidningen Praktiskt Båtägande testar de kartplotters i senaste numret. Lowrance Globalmap 7200C utsågs till bästa köp... Vilken prisklass kollar du på? Och hur stor skärm vill du ha?
    www.morganlewin.se

Kommentera

inge jättedyrt 6000-8000 tusen.........minsta skärm 5 tum

Kommentera

Det där är mycket en smak/vanesak så Du bör kolla på båda och jämföra framföärallt kartografin för att se vilken Du trivs bäst med det är ju trots allt det viktiga!!

Personligen känns Garmins menyer och logik mera rätt för mig jämfört med Lowrance och jag skiftar mellan dem i olika båtar, dessutom gillar jag Garmins kartogrtafi bättre, men söker Du ett kombiinstrument så är nog Lowrance ett bättre val då deras skärmar är bättre och framförallt deras ekolod som är klart bättre än Garmins.

Söker Du dock en renodlad kartplotter så säger jag Garmin med minst 5 tums skärm och sen ett Lowrancce lod på sidan om, det är i mina ögon den optimala kombin för fisketokar

Vad gäller att se strandlinjer på småsjöar så måste Du nog ordna så att Du får testa det irl men jag tror det är ganska dåligt med det på båda märkena.

Kommentera

Lowrance GM 5150

Titta på Lowrance GM 5150 och nu får du Plotter och kort för 6000kr - Har kört med Lowrance 5150 under 1 år nu och är HELNÖJD ! (Olssons fiske säljer nu dessa för 5995kr med sjökort/Sweden West) Dessutom är garantibiten i hamn - ifall !!?

Vi kör även på mindre sjöar och de har funnits som "blåa vatten" utanför själva sjökortet men var beredd på att de är inte exakta alla gånger - detta gäller både Lowrance och Garmins sjökort, likaså går det att lägga rutter/waypoints på denna karta
          Senast ändrad av turing; 2008-03-11, 19:28.

Kommentera

Jag har en Lowrance 7200c och är grymt nöjd, har inget att klaga på, skärmen är mycket bra med knivskarp bild, tycker personlig att Lowrance är lättare att hantera i menyer och knappar än Garmin men det är nog mest vad man personligen föredrar.

Beställde den från USA men köpte kortet i sverige, tror den kostade totalt ca 8000 kr.

Rekomenderas starkt av mej!
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

håller med rospigg garmin plotter och lowrance lod. om du vill zooma in regält på kartan så går inte det på lowrance utan att du först går ur kartan.. typ om du vill ligga exakt på en plats typ vrakfiske mm

Kommentera

Vet inte om detta gäller i alla Garmins plottrar men i de senaste kan man köra med terrängkartan. Denna är baserad på lantmäteriets gröna karta och är perfekt för mindre sjöar. Givetvis går det att använda en gps/plotter utan kartbild och läsa av fart, lägga spår och waypoints. Men jag tycker det är bra mkt trevligare med en karta att titta på och tycker det är enklare att snabbt lokalisera var jag är. På de flesta turerna hemma på Värmeln har jag använt en lånad Garmin 276. Dels för att få rätt fartvisning men även för att märka ut lite intressanta platser. I tävlingsbåten har vi Lowrance och den funkar bra. Så det är väl mest en smaksak. Men för egen del överväger jag starkt en Garmin just för valmöjligheterna med Bluechart/terrängkartan.

Kommentera

Tjenare.

Åker till Usa över 1:a maj helgen och har bestämt mig för att endast köpa en kartplotter och inte ett kobinationsenhet som jag tänkte tidigare.

Vad tycker ni att jag ska köpa för något i prisklass 1000$. Billigare så är det ju inget hinder, men över 1500$ blir det inte iaf.

Jag måste kunna ta med mig plottern mellan olika båtar, så ett fast montage är inte att tänka på.

Det blir affär, så snälla hjälp mig med era synpunkter...själv så är blir man helt snurrig av allt på basspro.com

M.v.h
                  Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  128 430 visningar
                  0 gillar