Ekolod, Eagle FishMark 320 Portabelt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, Eagle FishMark 320 Portabelt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod, Eagle FishMark 320 Portabelt

Tjenare,

Jag har ett ekolod, Eagle FishMark 320 som är portabelt med tillhörande givare och batteribox.

Nu är det så att jag skulle vilja koppla ekolodet till en strömbrytarpanel på båten istället för att använda den externa batteriboxen. Problemet är att det sitter en "stickkontakt" eller vad den kallas på ekolodets givare som man ansluter till ett "stickkontakts uttag" på batteriboxen, men för att koppla ekolodet/givaren till en strömbrytarpanel behöver jag koppla flatstift mellan givaren och panelen.

Någon som vet om det går att få tag på ett sånt där "stickkontakts uttag" som vanligtvis sitter på batteriboxen men som nu istället är lös och som man kan koppla till en strömbrytarpanel och sedan koppla ekolodet/givaren till det lösa uttaget?

Om inte det är möjligt så har jag en liten fundering/aning om att det går att ta bort "stickkontakten" på ekolodets givare och sätta på flatstift istället och sedan koppla direkt till strömbrytarpanelen? Någon som vet om det fungerar?

Men jag skulle helst vilja få tag på ett sånt där "stickkontakts uttag" istället för att eventuellt kunna använda batteriboxen också vid vissa tillfällen.

Jag hoppas att jag inte har krånglat till frågan allt för mycket och att någon har några lösningar på detta?

Mvh Robert.

Posta en bild på kontakten på batteriboxen klipp inga kontakter på lodkablarna under tiden mvh
    Alt köp en extra givare strömsladden ingår bra pris på rätt ställe, då kan du fastmontera extragivaren för gott på båten
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-04-20, 18:54.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vet inte exakt hur den ser ut (stickkontaktten) men ärdet en cigg kontakt så finns det lösa honkontakter för att göra en adapter som Du söker.

Annars kan Du lösa det enkelt med en skarvkontakt som Du sätter på kabeln i närheten av lösa änden och sen har Du två varianter av slutdelen en med stickkontakten till batteriboxen och en med flatstift för båten strömpanel, bara att koppla på den som passar bäst för stunden

Kommentera

Till TAMTAM:

Riktigt kass kamera på telefonen men hoppas det går att tyda ungefär hur kontakterna ser ut iaf.

Börjar också fundera lite på ditt alternativ om att köpa en ny komplett givare med kabel och koppla direkt till panelen och ha den andra kabeln kvar till batteriboxen.

Men ville egenligen inte lägga ut så mkt mer pengar men hittar man en givare för ett rimligt pris så är det ju det bästa alternativet då man slipper krångla så mkt.

Du vet inte vart man kan hitta givare till rimliga priser?
        Bifogade filer

Kommentera

OK givetvis är det samma kontakt som lodet känner igen den Har du inte samma kontakt på baksidan av ditt lod??? har jag iaf haft på de minst tre lod med samma givare jag ägt.
          Enklaste du kan göra är att sätta en universal kontakt på din batterilåda med motsvarande passande kontakt på din kombinerade ström/givarkabel om inte blir det svårt att komma runt den kontakten har jag aldrig sett som löst tillbehör grundtips modifiera din batteribox för universal kontakt eller köp en extragivare exv här: http://cgi.ebay.com/LOWRANCE-EAGLE-H...QQcmdZViewItem
          Edit sen får du naturligtvis löda en adapter till din central i båten (till säkringshållaren glöm inte den)

Lycka till
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-04-20, 20:32.

Kommentera

Okej, tack för tipsen Tamtam....Får se hur jag gör, lutar eventuellt åt en extra givare då jag är ganska lat av mig ;p.....Har du egen erfarenhet från ebay? Tänkte på om du vet om det blir dyr frakt från ebay/USA och om det tillkommer ngn moms?

Kommentera

US $15.00 Sweden USPS First Class Mail InternationalTM
              Moms ja om du har otur!

Kommentera

Vet inte om du har lös monteringsbygel till lodet om inte hittar du en här:

http://cgi.ebay.com/Eagle-Fishmark-3...QQcmdZViewItem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                72 svar
                6 230 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tobs
                av tobs